شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » وزارت معارف افغانستان ‘طرح بسیج ملی برای امحای بی‌سوادی’ راه انداخته

وزارت معارف/آموزش و پرورش افغانستان در آستانه روز جهانی سواد (۱۸ سنبله/شهریور یا ۸ سپتامبر)، کمپین یک هفته‌ای تحت نام “طرح بسیج ملی برای امحای بی‌سوادی” را برای مبارزه با بی‌سوادی در این کشور به راه انداخته است.

این وزارت در جریان یک هفته پیشرو، در راستای بهبود برنامه‌های سوادآموزی با نهادهای مختلف دولتی و غیردولتی کار می‌کند.

بر بنیاد آمار وزارت معارف افغانستان، نزدیک به ۶۰ درصد جمعیت افغانستان بی‌سواد اند و تنها ۴۰ درصد شهروندان افغانستان با سواد هستند.

اسدالله حنیف بلخی، وزیر معارف افغانستان گفت که محو بی سوادی به همکاری مشترک دولت و مردم نیاز دارد.

آقای بلخی گفت:”وزارت معارف و معینیت (معاونت) سواد‌آموزی مصمم است که به یاری پروردگار عظیم‌الشان و حمایت بی‌دریغ مردم معارف دوست افغانستان، با تلاش‌های مضاعف در راستای امحای بی‌سوادی، این هیولای خانمانسوز اجتماعی فایق آید. امحای کلی آن همکاری و مبارزه مشترک تمام اعضای جامعه را می‌خواهد.”

به گفته وزیر معارف افغانستان از ۱۴ سال بدین سو برای بیش از ۶ میلیون تن خدمات سوادآموزی عرضه شده و از این میان تنها حدود ۲ میلیون نفر سواد خواندن و نوشتن را یاد گرفته‌اند.

به گفته مقامات این وزارت بیش از ۱۵ هزار مرکز سوادآموزی در افغانستان فعال اند که نزدیک به ۵۰۰ هزار بی‌سواد را زیر پوشش قرار می‌دهد.

سردار محمد رحیمی، معاون سواد‌آموزی وزارت معارف هر چند وضعیت سوادآموزی در افغانستان را مطلوب نمی داند اما می‌گوید که برای انسجام و هماهنگی ادارات دولتی و غیردولتی طرح بسیج ملی آماده شده که با تطبیق آن هزینه‌های سوادآموزی در افغانستان کاهش یافته و برنامه سوادآموزی موثرتر به پیش خواهد رفت.

آقای رحیمی گفت:”در طول یک هفته توجه و تمرکز رسانه‌ها، مردم، جامعه مدنی، بخش خصوصی، موسسات بین‌الملی و داخلی را جلب بکنیم به موضوع سواد‌آموزی و اهمیتی که سواد می‌تواند در تامین امنیت، صلح و ثبات افغانستان داشته باشد. ما کشوری هستیم به پایین ترین نرخ سواد در میان کشورهای منطقه، در حالیکه تاکیدات ملی و دینی ما بر امر سوادآموزی بسیار زیاد است و به همان خاطر ما باید این را در چارچوب یک سری از برنامه ها و طرح‌ها برای مردم بیان و تشریح بکنیم تا از این طریق زمینه را هموار کنیم برای پیشبرد برنامه سوادآموزی با حمایت مردم و حمایت کلان دولت و همکاران بین‌المللی ما.”

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان