شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » وضعیت هنر در افغانستان نگران کننده است

طی ۱۵ سال گذشته، میلیاردها دلار در بخش‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی از سوی دولت و کشورهای کمک‌کننده در افغانستان هزینه شده است، اما هنر و فرهنگ افغانستانی همچنین در سایه بی‌توجهی مانده است.

هنرمندان، نقاشان، سینماگران، شاعران و مجسمه‌سازان همواره با درد و رنج فقر دست‌وپنجه نرم کرده و هیچ توجهی از سوی دولت به روز و روزگار آنها نشده است، کاری که نتوانسته در اراده خدمت به مردم، آنها را باز دارد.

این هنرمندان همواره تلاش کرده‌اند تا با نوآوری‌های خود خدمتی به مردم انجام دهند، در تازه‌ترین مورد دانشجویان موسسه هنرهای زیبا و صنایع افغانستان نمایشگاهی را با هزینه شخصی خود در کابل برگزار کرده‌اند.

بررسی مشکلات دانشجویان هنرهای زیبا و صنایع افغانستان با برخی آنها و مسئولان این موسسه گفت‌وگو شده است که مشروح آن در زیر می‌آید

مسئولان هنری که هنرمند نیستند

«سلیمه شریفی» دانشجوی موسسه هنر‌های زیبا و صنایع در گفت‌وگو با خبرنگار ما، با بیان اینکه وضعیت هنر در افغانستان نگران‌کننده است، گفت: دانشجویان و هنرمندان وقت خود را صرف آثار خود می‌کنند، اما دولت نسبت به آنها بی‌توجه هستند.

شریفی با تأکید بر اینکه بی‌توجهی دولت سبب بی‌علاقگی هنرمندان می‌شود، افزود: هنرمندان در افغانستان در وضعیت بحرانی قرار دارند.

وی با بیان اینکه برخی آموزگاران و مسئولان موسسه هنر‌های زیبا و صنایع هنرمند نیستند، تصریح کرد: این مسئولان به فکر خود هستند و مشکل دانشجویان را درک نمی‌کنند.

دانشجوی موسسه هنر‌های زیبا و صنایع اظهار داشت: دولت باید جایگاه هنرمند را به طور دقیق در جامعه معرفی کند.

۴ هزار افغانی هزینه یک اثر

در همین حال «مینه نایبی» دانشجوی هنر‌های زیبا همزمان با بازدید از این نمایشگاه به خبرنگار ما گفت: دانشجویان در حوزه مالی و امکانات با مشکلات فراوانی روبه‌رو هستند.

نایبی با تأکید بر اینکه دولت دانشجویان موسسه هنر‌های زیبا و صنایع را حمایت کند، افزود: به دلیل نبود امکانات هر دانشجو هزینه زیادی را برای خلق یک اثر پرداخت می‌کنند که این مورد قابل قبول نبوده و نیازمند همکاری دولت را نشان می‌دهد.

وی افزود: برای نقاشی یک تابلو هر دانشجو حدود ۴ هزار افغانی هزینه می‌کنند، در حالیکه تعداد زیادی از دانشجویان توانایی پرداخت این هزینه را ندارند.

این دانشجوی افغانستانی با بیان اینکه رهبری موسسه هیچگونه همکاری با دانشجویان ندارد، اظهار داشت: تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی بهتر از این مرکز است، زیرا پولی که در این مرکز پرداخت می‌کنیم، بیشتر از هزینه دانشگاه خصوصی است.

نمایشگاه بیانگر درد و مشکلات دانشجویان است

اما «مصطفی خان» آموزگار موسسه هنر‌های زیبا و صنایع در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: هنرمند انعکاس‌دهنده واقعیت‌های یک جامعه است.

وی برگزاری نمایشگاه سالانه موسسه هنر‌های زیبا و صنایع را یک گام موثر در حوزه توسعه هنر دانست و افزود: آثار این نمایشگاه گویای درد و مشکلات دانشجویان و مردم افغانستان است.

این آموزگار افغانستانی با بیان اینکه امکانات محدود مشکل عمده فرا روی دانشجویان این مرکز است، تصریح کرد: دانشجویان از هزینه شخصی خود این نمایشگاه را برگزار کرده‌اند.

مدیریت ناسالم عامل بروز مشکلات

مصطفی خان با اظهار اینکه مدیریت موسسه هنر‌های زیبا و صنایع غیر فنی و ضعیف است، ابراز داشت: مدیریت کنونی نمی‌تواند راه‌های برون رفت از مشکلات را جستجو کرده و با نهاد‌های داخلی و خارجی زمینه همکاری فراهم نماید.

وی برگزاری نمایشگاه سالانه موسسه هنر‌های زیبا و صنایع یک نمایشگاه انتقادی است، اظهار داشت: دانشجویان این مرکز تلاش کرده تا درد و مشکلات خود را به مردم و جهانیان از طریق آثار خود انعکاس دهند.

آموزگار موسسه هنر‌های زیبا و صنایع در پایان سخنان خود از وزارت آموزش و پرورش و دولت خواست تا با تغییر در رهبری موسسه هنر‌های زیبا و صنایع، باعث توسعه در حوزه شود.

کسب مقام اول بین ۱۷۵ موسسه در سراسر کشور

در همین حال «عبدالمالک ندیم» مدیر موسسه هنر‌های زیبا و صنایع در گفت‌وگو با خبرنگار ما، با بیان اینکه شرایط و ظرفیت این مرکز عامل مشکلات در این مکان شده، گفت: با توجه به تمام مشکلات، موسسه هنر‌های زیبا و صنایع بر اساس رقابت بین ۱۷۵ موسسه توانست مقام اول را از آن خود کند.

ندیم افزود: حدود ۳۰ هزار دلار آمریکایی از سوی جامعه‌جهانی به موسسه هنر‌های زیبا و صنایع کمک شده که می‌توان مشکلات بزرگ این مرکز را رفع کرد.

بانک جهانی ۴۰۰ هزار دلار کمک می‌کند

وی با بیان اینکه مشکلات زیادی در این مرکز وجود دارد، تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش ظرفیت‌ها را در نظر نگرفته و به تمام موسسه‌ها توجه یکسان دارد، در حالیکه ظرفیت و توانایی موسسه هنر‌های زیبا و صنایع قدرتمند‌تر از سایر مراکز است.

مدیر موسسه هنر‌های زیبا و صنایع با بیان اینکه هنر مخارج هنگفتی دارد، گفت: بانک جهانی وعده کمک ۴۰۰ هزار دلار به موسسه هنر‌های زیبا و صنایع کرده است.

ندیم در پایان سخنان خود با تأکید بر اینکه مشکلات موسسه هنر‌های زیبا و صنایع را بر طرف خواهیم کرد، افزود: در تلاش هستیم تا از طریق کمک‌های جهانی به مشکلات این مرکز رسیدگی کنیم.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان