شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » وظیفه علما، معرفی چهره انسانی و اسلامی عاشورا به جهانیان است

قیام عاشورا نهایی ترین مرحله اصلاح در آموزه های دینی است لذا باید به گونه ای واقیعت پذیر در جهان تبلیغ شود واین وظیفه علماست که چهره انسانی و اسلامی عاشورا را به جهانیان معرفی کنند.

حضرت آیت الله واعظ زاده بهسودی با حضور در جمع کثیری از علمای شهر کابل به مناسبت فرا رسیدن عاشورای حسینی  گفت: حرکت امام حسین(ع) از قیام سایر ائمه که همه سیاست اسلام و رساندن مردم به انسانیت، رشد و توسعه ی جبهه های اسلامی و انسانی را در قالب های مختلف تعقیب می کردند، جدا نمی باشد.

وی افزود:  نباید قیام امام حسین(ع) را بگونه ی مطرح کنیم که حکومت علوی، صلح حسنی و همچنین مدیریت عسکری زیر سوال برود بلکه اینها همه یک مجموعه بهم پیوسته می باشند.

آیت الله واعظ زاده ادامه داد: عده ای کوشش کردند تا اسلام را قیام بالسیف تفسیر کنند که یقیناً با این طرز فکر صلح حسنی زیر سوال خواهد رفت بنا براین همه این حرکتها باید به عنوان یک مجموعه بیان شود تا زیبایی آن بیشتر نمایان گردد.

این عالم دینی  اظهار داشت:  اسلام متشکل از مجموعه ای است که همواره در ارتباط با هم مطرح و جدا ناپذیر می باشد، هرچند نمی توان تمام مسائل اسلامی را در کنارهم و در آن واحد تبلیغ کرد اما همه با هم در ارتباط هستند.

وی یاد آور شد:  قیام عاشورا نهایی ترین مرحله اصلاح در آموزه های دینی است لذا باید به گونه ای  واقیعت پذیر  در  جهان تبلیغ شود واین وظیفه علماست که چهره انسانی و اسلامی عاشورا را به جهانیان معرفی  کنند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اسلام برای اصلاح جامعه دو نوع حرکت دارد عنوان کرد: نخستین قدم پیشگیری  است که باید از گسترش فساد در  جامعه جلوگیری  به عمل آید و اگر پیشگیری کارساز نشد و مفسدین جامعه را مریض ساخته و میکروبها نفوذ کردند نوبت به مداوا می رسد و اگر بدنه جامعه با تجویز دوا و دارو هم سلامتی نیافت نیاز به جراحی است و باید عضو فاسد قطع شود.

آیت الله واعظ زاده خاطر نشان ساخت:  معنی قیام امام حسین(ع) این است که اگر مفسدین مذاکره و موعظه را نشناسند لازم است که عضو فاسد از جامعه جدا شود وقیام امام حسین (ع) به عنوان نهایی ترین مرحله اصلاح  توانست ریشه های  فاسد جامعه را  نابود سازد.

وی ابراز داشت: برای کارساز تر شدن  عاشورا این حرکت اسلامی  وانسانی که توسط امام معصوم صورت گرفته  باید قیام عاشورا در افغانستان را در قالب یونیفورم افغانی مطرح و با رسومات خود ترویج کنیم.

استاد حوزه علمیه گفت: اگر عاشورا با یونیفورم هندی مانند گذشتن از آتش، دف یا دایره زدن مطرح کنیم درحقیقت عاشورا را دفن می کنیم هر چند عاشورا ماهیت واحد دارد اما یونیفوم و طرز لباسها ها و رسم رسومات متفاوت می باشد .

این عالم دینی  افزود: نیازی نیست واقعه عاشورا را از طریق جبهه دشمن  وبدگویی از یزیدیان آغاز کنیم بلکه باید از  جبهه امام حسین(ع) آغاز و زیبایی های این مکتب را معرفی کنیم و ضرور نیست که دشمنان حسین را فحش دهیم همین که چهره عاشورا زیبا معرفی شود جبهه باطل خود به خود کم رنگ می گردد.

آیت الله واعظ زاده ادامه داد: نکته مهمتر اینکه باید عبرت ها، درسها و جهت گیرهای عاشورا را به عنوان الگوی مناسب در میان مردم مطرح کنیم، تا بتوان از بروز نفرت  و نفاق در جامعه جلوگیری  کرد.

وی در ادامه با اشاره به  قمه زنی اظهار داشت: عمل قمه زنی نفرت می آفریند در حالیکه ما از حقیقت عاشورا در تمام جهان تجلیل می کنیم و زمانی  که این واقعه مهم از  طریق رسانه ها و تکنولوژی روز منتشر  شود و یک غیر  مسلمان این تصاویر خونریزی قمه زنی راببیند وحشت کرده و نگاهش  نسبت به اسلام تغییر می کند.

آیت الله واعظ زاده در  پایان گفت: بستر عاشورا بستر انسانی است و بعد از عاشورا با الهام گیری از این مکتب حیات بخش ما باید شاهد اصلاحات در افغانستان باشیم.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان