شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » پاکستان بدعهد است/ مخالفان مسلح کمک های نظامی منظم دریافت می کنند

رئیس جمهور کشور و نمایندۀ ویژه بریتانیا برای افغانستان و پاکستان، در ارگ ریاست جمهوری، درباره تأمین صلح، همکاری‎های اقتصادی و عودت مهاجرین افغان از پاکستان بحث و تبادل نظر کردند.

در این دیدار، آقای اوین جینکینس نماینده ویژه بریتانیا برای افغانستان و پاکستان، با موثر خواندن نشست ویژۀ بورد مشترک نظارت و انسجام(JCMB)  برای افغانستان، آن را گامی برای مثبت برای نشست بروکسل خواند.

آقای جینکینس گفت: حکومت اسلام آباد خواهان سرعت یافتن روند برگشت مهاجرین به افغانستان در طی امسال و سال آینده می باشد.

رئیس جمهور غنی نیز در این دیدار گفت: صلح باعزت و قانونی، خواست اساسی مردم و حکومت افغانستان می‌باشد، هرنوع حمایت از شبکه‌ها و گروه‌های تروریستی، بر خلاف ارزش‌های همسایگی خوب و نورم‌ های بین‌المللی می‌باشد، و فعالیت‌های این چنینی کشور همسایه بیش از این برای مردم و حکومت افغانستان قابل تحمل نیست.

به گفته رئیس جمهور، حملات اخیر تروریستان نشان می‌دهد که آنان کمک‌های منظم نظامی را دریافت می‌کنند.

آقای غنی گفت:  ما در مقابل شبکه‌ها و گروه‌های تروریستی که به  بی‌ثبات ساختن افغانستان می پردازند مبارزه می‌کنیم و بر علیه کشورهای حامی آنها از راه‌های دیپلماتیک نیز استفاده خواهیم کرد.

رئیس جمهور با تأکید از نماینده بریتانیا خواست که پیام وی را دراین زمینه به حکومت پاکستان برساند.

غنی گفت: با آنکه پاکستان همواره در مذاکرات و گفتگوهای دو طرفه و چند جانبه برای ما اطمینان و تعهد نموده‌است، اما اعتماد به تعهدات این کشور مشکل است، زیرا ما بجای گفتگو و تعهد، خواهان اقدامات جدی و عملی می‌باشیم.

به باور رئیس جمهور، پاکستان از طریق افزایش فشارها بر مهاجرین افغانستانی تلاش دارد تا  بر حکومت مرکزی افغانستان فشاروارد کند.

به گفته رئیس جمهور، برای عودت مهاجرین ترتیبات عاجل اتخاذ شده و امکانات ویژه ای تخصیص یافته ‌است.

آقای غنی گفت: مهاجرین مقیم پاکستان به ‌ارزش میلیون‌ها دالر در آن کشور سرمایه دارند، و فراهم نمودن تسهیلات لازم بخاطر انتقال سرمایه‌های شان از مسوولیت‌های حکومت افغانستان است.

رئیس جمهور تأکید کرد: مهاجرین افغانستانی از فشارهای اخیر و تهدیدهای پاکستان خسته شدند و خواهان برگشت باعزت به کشور شان می‌باشند.

آقای غنی گفت با اشاره به اینکه افغانستان برای حمل و نقل اموال تجارتی چندین راه تجارتی دارد، گفت افغانستان دیگر یک کشور محاط به خشکه نیست.

رئیس جمهور در واکنش به اجازه ندادن حمل و نقل اموال تجارتی تجار افغان از بندر واگه از سوی پاکستان گفت: افغانستان نیز اجازه انتقال اموال تجارتی پاکستان از طریق راه‌های ترانزیتی این کشور به آسیای مرکزی دیگر کشورها را نخواهد داد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان