شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » چرخش دوباره کابل به سوی اسلام آباد

در پی تغییر رئیس ستاد ارتش پاکستان و به وجود آمدن تحولات در بدنه دولت این کشور، افغانستان از «جنرال باجوه»، رئیس جدید ستاد مشترک ارتش این کشور برای سفر به کابل دعوت کرده است.

دعوت مشترک اشرف غنی و عبدالله از این مقام مهم پاکستان، نشان از عزم دولت وحدت ملی برای بازیابی روابط تنش آلود دو سال اخیر با اسلام آباد است.

تلاش کابل برای برقراری ارتباط مجدد با پاکستان در حالی است که اخیرا تلاش های منطقه ای وسیعی از سوی این کشور با موضوع افغانستان در حال شکل گیری است که با برگزاری نشست سه جانبه مسکو به اوج خود رسیده است.

اخیرا نشست سه جانبه ای میان پاکستان، چین و روسیه درباره افغانستان در مسکو برگزار شد که تقریبا همه نتایج این نشست به نفع طالبان تمام گردید.
نشست مسکو کاملا به یک راهبرد منطقه ایِ حمایت از طالبان انجامید و سبب شد دولت افغانستان از طریق نهادهای دیپلماتیک واکنش نشان بدهد.

یکجا شدن سه کشور قدرمتمند منطقه ای و تاکید بر مشروعیت بخشیدن به طالبان نشان می دهد پاکستان، به عنوان حامی اصلی گروه طالبان بازی جدید، بزرگ و خطرناکی را برای حمایت از دست پرورده خود پیش رو گرفته و بی توجهی دولت کابل به سیاست های جدید و پنهان پاکستان نیز می تواند عواقب خطرناکی برای کشور داشته باشد.

به نظر می رسد پیش از این، دولت افغانستان پاکستان را دست کم گرفته بود. تا جایی که در نشست قلب آسیا، اشرف غنی در حضور سران این کشور کمک های مالی پاکستان را رد کرده و با کنایه گفت: بهتر است پاکستان این کمک ها را برای مبارزه با تروریسم به مصرف برساند.
اکنون اما دولت افغانستان به این نتیجه رسیده که دست کم گرفتن پاکستان می تواند وخامت اوضاع کشور را دو چندان کرده و لذا خواهانِ صحبتی تازه با این کشور شده است.

دولت پاکستان نیز در این فرصت خاص که گفت و گوهای سه جانبه صورت گرفته و طرف های افغانستان، آمریکا و هندوستان نسبت به آن نگرانند، می خواهد امتیاز در خور توجهی را از دولت افغانستان مطالبه کرده و به نحوی دولت وحدت ملی را زیر فشار قرار دهند.

در هر صورت آنچه در این رابطه قابل بررسی است آن است که دولت افغانستان هیچگاه استراتژی مدون و حساب شده ای برای مواجهه با پاکستان نداشته است و از این لحاظ ضربه های مهلکی نیز خورده است.
سیاست های کابل در قبال اسلام آباد همیشه بر اساس تحولات روز تنظیم شده و چرخش های زیادی داشته است. می توان به جرات گفت نبود یک استراتژی حساب شده در روابط با پاکستان بزرگ ترین ضربه ها را به افغانستان وارد کرده است. باید توجه داشت که چگونگی ارتباط افغانستان با پاکستان ظرافت های خاصی می طلبد و از سوی دیگر، هر گونه تنش غیر موجه با این کشور می تواند افغانستان بی ثبات را ضعیف تر از گذشته نماید.

البته این سخن به معنای آن نیست که کابل همیشه باید به میل اسلام آباد حرکت کرده و از این کشور تمکین نماید؛ بلکه آنچه مورد نظر است تدوین یک استراتژی ویژه و منظم در ارتباط با این کشور می باشد که سیاست های کلی رابطه افغانستان و پاکستان را مشخص نماید.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان