شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » کاهش ۹ درصدی تسلط دولت بر خاک افغانستان

اداره بازرس ویژه ایالات متحده آمریکا برای بازسازی افغانستان اعلام کرد: افغانستان در حال حاضر بر ۶۳ درصد خاک کشور کنترل دارد و نسبت به سال گذشته ۹ درصد خاک را به طالبان واگذار کرده است.
این اداره با نشر گزارش تازه گفته است که کنترل دولت افغانستان بر خاک کشور از ۷۲ درصد به ۶۳ درصد کاهش یافته و همزمان شورشیان مسلح بر مناطق بیشتر کنترل پیدا کرده اند.
این در حالی است که اداره بازرسی آمریکا برای بازسازی افغانستان در ماه اسد سال روان خورشیدی در گزارشی گفته بود که دولت افغانستان در ۵ ماه نخست سال ۲۰۱۶ کنترل پنج درصد از مناطق تحت حاکمیت خود را از دست داده است.
از سویی هم این اداره در گزارش تازه‌ی خود گفته که چالش‌ها برای بازسازی افغانستان در سال ۲۰۱۷ میلادی در افغانستان نگران کننده است. جان سپکو، رییس این دفتر گفته است که حکومت امریکا هنوز هم حقوق هزاران سرباز، معلم و خدمه‌ی خیالی را در افغانستان پرداخت می ‌کند.
بر اساس این گزارش پول مالیات دهندگان امریکا هنوز هم با پرداخت حقوق کارمندان خیالی به هدر می ‌رود و با وجودی که این کشور بیش از ۱۱۵ میلیارد دالر در افغانستان هزینه کرده، هنوز هم وضعیت کشور بهبود نیافته است.
به باور جان سوپکو با وجودی که نیروهای امنیتی افغانستان پیشرفت‌های خوبی داشته‌اند؛ اما هنوز هم نمی ‌توانند امنیت کشور خود را به تنهایی تامین کنند و وابسته خارجی‌ها هستند.
آقای سپکو همچنان گفته است، با وجودی که امریکا بیش از هشت میلیارد دالر برای محو مواد مخدر در افغانستان مصرف کرده؛ اما هنوز هم این پدیده بخش بزرگی از تامین مالی گروه‌های تروریستی به شمار می ‌رود.
در این گزارش همچنان به وجود فساد اداره گسترده در افغانستان اشاره شده و گفته که میزان پرداخت رشوه بیشتر از درآمد دولت از منابع عایداتی است. در گزارش آمده است که “اکنون بخش بزرگی از مردم افغانستان به این باور رسیده‌اند که پرداخت رشوه جزیی از زندگی شان است، در سال گذشته‌‎ی میلادی میزان پرداخت رشوه، بیشتر از درآمد دولت از منابع عایداتی مانند گمرکات، مالیات و تعرفه‌ها بوده است.” گفته شده که این مشکلات چالش‌ها را برای بازسازی کشور جدی ساخته و اکنون دولت افغانستان نیز در موقعیتی نیست که به گونه‌ی کامل فساد را محو کند.
در این گزارش همچنان آمده است، مدارکی وجود دارد که گروه طالبان به قیمت خیلی پایین تر توانسته اند، تجهیزات نظامی و اسلحه‌های امریکایی را از عساکر افغان به دلیل پایین بودن قیمت آن خریداری کنند.
پیش‌تر گزارشی که از سوی مرکز همکاری بین‌المللی به ماموریت ملل متحد اوایل امسال نشر شد، مشخص کرده بود که حکومت افغانستان درسال ۲۰۱۰ به ۶۷ درصد ولسوالی ها دسترسی داشته و در سال ۲۰۱۵ این رقم به ۶۱ ولسوالی رسیده است. اداره سیگار پیش از این از افزایش تلفات نظامیان افغان در سال جاری نیز ابراز نگرانی کرده بود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان