شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » کرزی: جنگ افغانستان در دست پاکستان و امریکا است

حامد کرزی گفته‌های جان‌کری، وزیر خارجه امریکا را، دربارۀ عمر حکومت وحدت ملی، در تضاد با حاکمیت ملی افغانستان می‌داند.

آقای کرزی به ایالات متحده امریکا هشدار می‌دهد که نباید حاکمیت ملی افغانستان را به بازی بگیرد.

کرزی، رییس‌جمهور پیشین افغانستان می‌گوید که اگر امریکا بخواهد می‌تواند به جنگ افغانستان نقطۀ پایان بگذارد و دستِ پاکستان را از دخالت‌ها در کشور کوتاه سازد.

حامد کرزی می‌گوید: «سخنان جان‌کری، وزیر خارجۀ امریکا و تعیین معیاد توافق‌نامۀ حکومت، تخلف در برابر حاکمیت ملی افغانستان است؛ هیچ بیگانه‌یی نمی‌تواند ارادۀ ما را تمثیل کند.»

حقوق‌دانان نیز درباره چه‌گونه‌گی ساختار حکومت وحدت ملی گفته‌هایی دارند.

طاهر هاشمی، حقوق‌دان می‌گوید: «حکومتی که مشروعیت ندارد و امروز با بن‌بست روبه‌رو است و تصمیم‌گیری‌ها بین خودشان صورت گرفته‌است و تاییدی آن را وزیر خارجه امریکا می‌کند، و جز این راهی هم ندارند.»

با این همه ایالات متحده امریکا در پایان‌دادن جنگ در افغانستان بسیار مهم دانسته می‌شود.

حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین می‌گوید: «جنگ افغانستان در دست پاکستان و امریکا است و اگر امریکا بخواهد پاکستان در این جا جنگ کرده نمی‌تواند.»

کرزی در ادامه می‌افزاید: «تقلب سازمان‌یافته نبود؛ این کاری بوده که خود آنان [امریکاییان] خواسته‌اند تا اراده و سیستم‌شان را بر ما تطبیق کنند.»

آقای کرزی به نکته‌های بسیار اشاره کرد که در زیر می‌خوانید:

«اگر امریکا با ما از راه رفاقت پیش بیاید؛ اگر در میدان به طور یک بازیگر همراه ما رفتار کند، به اندازۀ توان خود همراهش می‌دَویم. حالا امریکا همرای ما اتحاد و اتفاق کند و متحدِ صادق ما باشد و اسفتاده‌جویی نکند، همرایش اتحاد می‌کنیم؛ ولی به آن اجازه استفاده‌جویی را نمی‌دهیم.»

«رابطۀ من با ارگ و کاخ سپیدار بسیار خوب است. با رییس‌جمهور و رییس اجرائیه صحبت دارم. زمانی که آنان از من مشوره می‌خواهند فوراً حاضر می‌شوم.»

«بازی بیرونی‌ها این بود که انتخابات ما را خراب کنند و مرا بدنام سازند و کار خود را در او بگیرند؛ اما من با اقداماتی که کردم خود را از این بازی مصوون نگه‌داشتم؛ آنان می‌خواستند حالاتی را در افغانستان به میان آورند که طبق میل اهداف امریکا باشد.»

«در رابطه به گفته‌های جان‌کری من نباید تبصره کنم، آن کار من نیست. تبصرۀ من اثراتی می‌داشته باشد. آن کار حقوق‌دانان و قانون‌دانان ماست و کار قانون اساسی است؛ اما من برای‌شان [رهبران حکومت] آروزی کامیابی دارم.»

کرزی گفت: «درباره جان کری زیاد گپ زدیم که در انتخابات ۲۰۱۴ چه کارهایی کرد. در دور دوم انتخابات، که معامله همرای من نبود بلکه همرای دو کاندید دیگر [غنی و عبدالله] بود و اگر من مداخله می‌کردم می‌گفتند که به خاطر تمدید زمام‌داری خودش چنین کارها می‌کند. برای من این مهم نبود و می‌خواستم که هرچه زودتر این روند تکمیل می‌شد و مراسم تحلیف برگذار می‌شد.»

کرزی در ادامه افزود: «اینجا چند گپ است، یکی این‌که در این شکی نیست که رییس‌جمهور بر اساس انتخابات آمده‌است، ولی انتخابات تقلب خوانده شد. قسمی که انتخابات ۲۰۰۹ ما هم به اسم تقلب یاد شد. من مراسم تحلیف برگذار کردم. به همین خاطر رییسجمهور تحلیف یاد کرد و قدرت را به او سپردم؛ چطور می‌شود رییس‌جمهوری را که برایش مراسم تحلیف برپا کردیم، او را غیرقانونی بگویم.»

کرزی گفت: «در توافقی که میان اشرف‌غنی، رییس‌جمهور فعلی و عبدالله عبدالله رییس اجرائیه فعلی شده‌است، از جرگه نام برده شده‌است؛ لهذا انتظار مردم افغانستان این است که این جرگه فیصله‌های خود را راجع به قانون اساسی افغانستان، تعدیل قانون اساسی افغانستان و یا رویش دیگری داشته باشد و این حق مردم افغانستان است.»

کرزی گفت: «هر افغان این حق را دارد که حکومت‌شان قانونی باشد و در مطابقت به قانون اساسی افغانستان باشد و زیر بار بیرونی نباشد و بیرونی‌ها میعاد حکومت ما را تعیین نکند.»

از سویی هم، رییس‌جمهور پیشین از تلاش‌های حکومت وحدت ملی، برای دست‌یابی به صلح استقبال می‌کند و از مردم می‌خواهد که نباید کشورشان را ترک کنند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان