شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » یک مقام امریکایی: افغانستان با خطر سقوط سیاسی روبرو است

رئیس اداره‌ی ملی سازمان استخبارات ایالات متحده امریکا هشدار می‌دهد که افغانستان با خطر ناکامی و سقوط سیاسی روبرو است.

رئیس اداره استخبارات ایالات متحده امریکا که در نشست مجلس سنای امریکا سخن می‌زد می‌گوید که همگرایی سیاسی در افغانستان در حالت نزول است، حکومت با آزمون‌های جدی منابع مواجه است و در این میان تهدیدهای جنگی طالبان نیز افزایش یافته است.

جیمز کلپر رئیس سازمان استخبارات ملی ایالات متحده امریکا اظهارداشت: “افغانستان با تهدید جدی سقوط سیاسی در سال ۲۰۱۶ روبرو است، زیرا چالشهای امنیتی و اقتصادی رو به افزایش هستند، فعالیت زورمندان محلی نیز رو به افزایش است”.

وی ادامه داد: “منابع مالی رو به کاهش است و حمله‌های طالبان در سراسر افغانستان ثبات سیاسی افغانستان را فرسوده می‌سازد.”

جیمز کلپر خاطرنشان کرد: “وابستگان القاعده نیز حالت ارتجاعی شان را ثابت کرده‌اند، با وجود عملیات‌ها در برابر هراس افگنی که بگونه‌ی گسترده رهبری القاعده را در افغانستان و پاکستان تضعیف کرده است، گروه های وابسته به این شبکه در جایی قرار گرفته‌اند تا در سال ۲۰۱۶ به دستاوردهایی دست یابند.”

اما ریاست اجرائیه می‌گوید که مشکلات سیاسی و نظامی افغانستان به آن حد نیست که سبب سقوط سیاسی و نظامی شود و افغانستان اکنون از حالت شکننده‌گی گذشته است.

مجیب الرحمان رحیمی سخنگوی ریاست اجرائیه گفت: “در افغانستان مشکلات و دشواری‌هایی در بخش نظامی و سیاسی وجود دارد؛ اما به هیچ صورت به حدی نیست که سبب سقوط سیاسی و نظامی نظام شود”.

اصلاحات نظام انتخاباتی؛ برگذاری انتخابات مجلس نماینده‌گان و شوراهای ولسوالی‌ها و برگزاری لویه جرگه برای تغییر نظام از چالش‌های موجود در برابر حکومت در سال روان میلادی گفته می‌شود.

سخنگوی ریاست اجرائیه ادامه داد: “عدم تطبیق به موقع توافقنامه سیاسی باعث مشکلات و نگرانی هایی خواهد شد؛ اما رهبران حکومت وحدت ملی بارها گفته‌اند که توافقنامه سیاسی را عملی خواهند ساخت”.

درهمین حال آگاهان سیاسی تحلیل رئیس استخبارات ملی ایالات متحده امریکا را برخاسته از واقعیت‌های موجود افغانستان می‌دانند.

جاوید کوهستانی آگاه سیاسی و نظامی تأکید کرد: “تحلیل رئیس استخبارات ایالات متحده امریکا برخاسته از واقعیت‌های موجود افغانستان است؛ شکی نیست که بحران در سال آینده بیشتر خواهد شد و می‌تواند فرصت‌ها را از مردم افغانستان بگیرد”.

اداره ملی استخبارات امریکا به شمول سازمان استخبارات مرکزی یا “سی آی ای” مسئول هماهنگی ۱۶ نهاد استخباراتی در ایالات متحده است.

از ایجاد حکومت وحدت ملی تاکنون آگاهان همواره ثبات سیاسی نظام افغانستان را شکننده توصیف کرده اند، اما این نخستین باری است که مقام های استخباراتی ایالات متحده امریکا از احتمال سقوط سیاسی افغانستان هشدار می دهند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان