شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » استراتژی ترامپ برای افغانستان ‘پیشرفت اندک داشته ‌است’

گزارشی از یک نهاد ناظر بر دولت آمریکا نشان می‌دهد که در روند اجرایی شدن استراتژی آمریکا برای افغانستان و کشورهای آسیای جنوبی پیشرفت اندکی به میان آمده است.

در این گزارش که وضعیت امنیتی افغانستان در سه ماه نخست سال جاری میلادی بررسی شده، آمده که نیروهای امنیتی افغان موفقیت‌های چشمگیری نداشته‌اند و شورشیان مخالف دولت قادر به سازماندهی حملات مرگبار هستند.

دونالد ترامپ در ماه اوت/آگست سال گذشته راهبرد تازه خود را اعلام کرد و گفت ادامه مبارزه با تروریسم، کمک به دولت افغانستان و عدم تعیین جدول زمانی برای این مبارزه را در دستور کار دولت آمریکا قرار می‌دهد.

این استراتژی همچنین بر اعمال فشار بر پاکستان برای از بین بردن “پناهگاه‌های امن تروریستی” در خاک خود و مبارزه با تروریسم و تشویق هند برای کمک به تامین امنیت در منطقه و همکاری با دولت افغانستان تاکید می‌کند.

بعد از اعلام راهبرد ترامپ در قبال افغانستان و کشورهای آسیای جنوبی، نیروهای آمریکایی اعلام کردند که “اراده‌ای قاطع‌ برای از میان برداشتن هرآنچه باعث تقویت طالبان در این کشور‌شود” دارند.

ژنرال جان نیکلسون، فرمانده این نیروها در افغانستان در ماه نوامبر سال گذشته گفته بود که ظرف دوسال آینده حاکمیت دولت در مناطق بیشتری گسترش خواهد یافت.

این گزارش که از سوی بازرسانان امنیتی تهیه شده و اطلاعات پنتاگون (وزارت دفاع)، وزارت امور خارجه و آژانس توسعه بین‌المللی را درباره افغانستان بررسی کرده، وضعیت کنونی افغانستان را “در تضاد” با گفته‌های این مقام‌ آمریکایی خوانده شده است.

یکی از بخش‌های عمده استراتژی جدید آمریکا اعمال فشار بر پاکستان برای قطع حمایت از طالبان و افزایش فشار نظامی بر این گرو برای پیوستن به روند صلح افغانستان بود.

اما در گزارش تازه خود گفته که در این زمینه هم موفقیت‌های چندانی به دست نیامده و با وجود فشارهای فزاینده آمریکا بر پاکستان، این کشور هنوز گامی برجسته‌ در جهت از بین بردن پناهگاه‌های طالبان برنداشته است.

در سه ماه گذشته طالبان و گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) حملات مرگباری در شهر کابل پایتخت افغانستان انجام دادند که منجر به کشته شدن صدها نفر شد.

در بخشی از گزارش تازه آمده که در سه ماه نخست سال جاری میلادی، تنها ۶۵درصد جمعیت افغانستان در مناطق تحت کنترل و یا تحت نفوذ دولت زندگی می‌کردند.

با این حال، رابرت منینگ، یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به خبرگزاری رویترز گفته که پیشرفت‌هایی در وضعیت افغانستان دیده می‌شود.

او گفته که پیشرفت و هرج و مرج می‌توانند همزمان روی دهند و این چیزی است که به نظر آنها در مورد افغانستان صادق است.

احمد شاه کتوازی، دیپلمات و متخصص امور نظامی در سفارت افغانستان در واشنگتن در واکنش به این گزارش به بی‌بی‌سی گفت که افغانستان در وضعیت جنگ قرار دارد. طالبان و گروه موسوم به دولت اسلامی(داعش) حملات شان را افزایش داده‌اند.

او گفته که دولت افغانستان توجه بیشتری به روند صلح افغانستان دارد ولی طالبان هم می‌خواهند با تشدید حملات شان از موضع قدرت در مذاکرات صلح حاضر شوند.

آقای کتوازی معتقد است که نیروهای افغان پیشرفت داشته و نیروی هوایی این کشور توسعه یافته و پیروزی‌های زیادی نیز داشته‌اند.

او می‌گوید:”جنگ افغانستان بسیار پیچیده شده و فشار لازم نیز تاکنون بر پاکستان وارد نشده است و اسلام آباد همچنان از تروریسم حمایت می‌کند”.

آقای کتوازی معتقد است که ایران هم با طالبان روابط گسترده‌ای ایجاد کرده و به آنها سلاح می‌دهد. همزمان روسیه نیز روابطی با طالبان ایجاد کرده و از این گروه حمایت می‌کند.

پاکستان، ایران و روسیه همواره چنین ادعایی‌هایی را رد کرده‌اند.

محمد رضا بهرامی، سفیر ایران در کابل گفته که همه کشورهای منطقه با طالبان در تماس هستند. بهرامی به حادثه ۱۷ مرداد ۱۳۷۷ و کشته شدن هشت دیپلمات ایرانی و خبرنگار ایرنا در مزار شریف اشاره کرده و گفته که این پرونده هنوز باز است و “عاملان آن نیز مشخص اما ما در طول سال‌های گذشته کتمان نکرده‌ایم که در این زمینه با طالبان تماس داریم اما با آن ها ارتباط نداریم.”

او گفته “وقتی سخن از ارتباط می‌شود بحث تولید مشروعیت هم به میان می‌آید و ایران حتی این ملاحظه را نیز در نظر دارد.”

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان