شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » خواری و ذلت اشرف غنی؛ نتیجه اعتماد به امریکا چه می‌تواند باشد!

♦️اشرف غنی که روزگاری خود را سر قوماندان اعلی قوای مسلح می‌خواند و گاهی در عالم رویا جهان را مسخر در نگین انگشتر خویش می‌پنداشت، اینک خوار و ذلیل و زبون آواره و سرگردان است و هرازگاهی نیز با نشر یک مصاحبه یا بیانیه پوچ و خالی از معنی و منطق، بانگی می‌زند و دوباره به خاموشی می‌گراید.

♦️ اشرف غنی نماد کسانی است که سرنوشت خویش به دست امریکا سپرده و بیش از حد به این قدرت شیطانی اعتماد می‌کنند؛ چیزی که بارها و بارها تجربه شده و باید درس عبرتی باشد برای آیندگان.

♦️اما اخیراً اشرف غنی در یک مصاحبه با جنرال نیک کارتر رییس پیشین ستاد مشترک ارتش بریتانیا علل سقوط دولتش را اعتماد بیش از حد به شرکای خارجی به ویژه امریکا دانسته است. او گفته که بیش از حد به امریکا اعتماد کرده، در حالی که خلیلزاد روند صلح را امریکایی کرده و از دست افغانستان خارجه کرده بود.

♦️غنی در این مصاحبه همچنان به توافقنامه دوحه و همزمان با آن به اعلامیه مشترک کابل اشاره کرده که هردو از نگاه فورم و محتوا با هم تفاوت داشته و امریکایی‌ها در این خصوص به او کلک زده‌اند.

♦️در این که امریکا به همه خیانت می‌کند و صادق نیست، شکی وجود ندارد چرا که امریکا در طول تاریخ نشان داده که با هیچ کس دوست نیست و تا زمانی که منافعش ایجاب کند، می‌ایستد و آنگاه که منافع واشنگتن مطرح نباشد، متحد و شریک و هم پیمان و دوست و این مفاهیم اصلا و ابدا برایش معنی و شاخصه‌ای ندارد.

♦️از اشرف غنی که پادو امریکا بود و از سوی خود امریکا به قدرت رسید و سپس به ذلت و خواری انداخته شد، بگذریم. این مسئله زیاد مهم هم نیست؛ زیرا امریکا با او خیلی حوصله کرد و دوبار با تقلب و تزویر به ریاست جمهوری‌اش رساند، ولی سرانجام دید که نوکر خوبی نیست و پرتش کرد به امیر نشین امارات.

♦️در این جا دو موضوع مهم است که باید رویش کمی مکث کنیم. نخست این که امریکا هرگز قابل اعتماد نبوده و نیست و دوم هم این که چه درس عبرتی از سرنوشت اشرف غنی می‌توان گرفت.

♦️امریکا هرگز قابل اعتماد نبوده، زیرا در طول تاریخ هیچگاه با کسی تعهد درست داشته و تا انتها نرفته است. اشرف غنی برای امریکا از رضاشاه پهلوی کرده نه آدم مهم بود نه اهمیت استراتژیک داشت.

♦️همین امریکا زمانی که ایجاب می‌کرد و منافعش بود رضا شاه را با کودتا به قدرت برگرداند و زمانی که منافعش ایجاب نمی‌کرد، حتی از اعطای پناهندگی به او امتناع کرد.

♦️ولی در بحث دوم که عبرت از سر نوشت غنی مطرح است، باید دید که حاکمان کنونی افغانستان چه می‌کنند، آیا ذلت و خواری او را مطالعه کرده و پی به ماهیت شیطانی امریکا برده‌اند یا نه. طالبان ادعای استقلال دارند و می‌گویند که مستقلانه عمل می‌کنند. پس اگر سرنوشت غنی را مطالعه کرده و مستقلانه عمل می‌کنند، هرگز نباید به دام امریکا گرفتار شوند؛ زیرا امریکا همان طور بارها ثابت شده، هیچگاه به عهد و پیمان‌هایش وفا نکرده و همواره پا پس کشیده است.

♦️بنا بر این، طالبان اگر می‌خواهند حکومت کنند و وابسته نباشند، نباید طرف امریکا بروند چون امریکا آدرسی نیست که بتواند برای کسی بقای تضمینی اعطا کند. امریکا فقط شیره و شربت ملل را می خورد و بعد آن را به یک سو پرتاب می‌کند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان