شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » روایت چگونگی جان باختن خاشه زوان از زبان همسر و فرزندان او

چگونگی جان‌باختن خاشه زوان، طنز پرداز پرآوازۀ کندهار سروصداها و واکنش‌های داخلی و بیرونی زیادی را به‌همراه شد. طلوع‌نیوز اکنون با همسر و فرزندان خاشه زوان در این باره گفت‌وگو کرده‌است.

عزیزه، همسر خاشه زوان می‌گوید که حوالی ساعت ده پیش از چاشت روز چهارم عید قربان بود که چهار طالب به خانۀ آنان آمدند و اتاق به اتاق گشتند تا خاشه زوان را پیدا کنند.

عزیزه می‌افزاید که کودکانش از طالبان خواستند تا اجازه دهند برای آخرین‌بار پدرشان را در آغوش بگیرند؛ اما طالبان به آنان اجازه ندادند: «کودکان نیز گفتند که ما می‌خواهیم پدرمان را ببینیم، اورا را تیله کردند و گفتند وقت دیدن کودکان نیست.»

به‌گفتۀ عزیزه، دو ساعت پس از بردن خاشه زوان، طالبان اورا کشتند و جسدش را فردای همان روز به فرزندانش سپرده شد.

طالبان ادعا کردند که خاشه زوان عضو نیروهای امنیتی بود؛ اما خانم خاشه می‌گوید که او از دیرزمانی به این‌سو با حکومت هیچ‌ کاری نداشت و غیرنظامی بود: «به طالبان دیگه چه بگویم؟ خداوند سزای آن‌ها را بدهد.»

پس از کشته‌شدن خاشه زوان، مسؤولیت خانوادۀ هفت نفری او به‌دوش وکیل احمد هژده ساله‌ افتاده‌ است. او اکنون با سن کم باید جای خالی پدرش را پر کند: «من برایش گفتم پدر جان، تو چه کردی که پشت تو آمده‌اند؟ مرا گفت که هیچ کاری نکرده‌ام. به طالبان می‌گویم که دیگر با ملکی‌ها کاری نداشته باشند.»

همسر، چهار پسر و دو دختر قد ونیم قد خاشه در خانه‌یی در روستای کرز ولسوالی دند ولایت کندهار زنده‌گی می‌کنند؛ اما همسر او می‌گوید که حالا توان پرداخت دوهزار افغانی کرایه خانه را نیز ندارد.

جریان بازداشت، تهدید به مرگ و در نهایت کشتن خاشه زوان بازتاب گسترده‌یی در رسانه‌های اجتماعی داشت.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان