شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » روند واردات یکصد هزار تُن گندم از ازبکستان به زودی آغاز میشود

سخنگوی  وزارت زراعت و آبیاری میگوید پیمان خریداری گندم ازازبیکستان، از سوی کمیسیون تدارکات ملی تائید شده است وبر بنیاد این پیمان درسه ماه آینده صد هزارتُن گندم ازازبیکستان به افغانستان وارد خواهند شد

مقام های وزارت زراعت و آبیاری کشور با ابراز این مطلب میگویند  که همزمان با واردشدن گندم ازبکستان درسه ماه آینده،این گندم درذخایر راهبردی کشور جابجا خواهند شد.

این مقام ها می افزایند که قرار است امسال یک صد و سی هزار تُن گندم  کمک شده هند به افغانستان نیز وارد کشور  شود.
مسوولان وزارت زراعت و آبیاری میگویند که پیمان خریداری گندم از سوی کمیسیون تدارکات ملی بر بنیاد پیمان خریداری گندم از ازبکستان صدهزار گندم از این کشور در چندین مراحل تا سه ماه اینده وارد میشود .

سخنگوی  وزارت زراعت و آبیاری میگوید پیمان خریداری گندم ازازبیکستان، از سوی کمیسیون تدارکات ملی تائید شده است وبر بنیاد این پیمان درسه ماه آینده صد هزارتُن گندم ازازبیکستان به افغانستان وارد خواهند شد.

وی میگوید گندمی که از ازبکستان وارد میشود در انبارهای غله وزارت زراعت درولایت های شمالی کشورجابجا خواهند شد.

لطف الله راشد،  سخنگوی وزارت زراعت و آبیاری در باره گفته است:” گندمی که از ازبیکستان وارد میشود در مواقع اضطراری در ولایت های گوناگون کشور استفاده خواهد شد .”

افغانستان سالانه به شش میلیون  تُن گندم نیاز دارد که ازاین میان چهارمیلیون وپنج صد هزارتُن آن درداخل برداشت میشود و درحدود دو میلیون تن گندم دیگر ازکشورهای همسایه وارد میشود.

در همین حال، شماری ازآگاهان بخش کشاورزی ازحکومت میخواهند که برای رسیدن افغانستان به خودبسنده گی دربخش غله برنامه های لازم را عملی سازد.

یاسین فرهمند عضو اکادمی علوم افغانستان  گفته است:” اگر حکومت به جای واردات گندم بر گسترش کشت گندم در داخل کشور توجه جدی کند اینکار از یکسو سبب رشد اقتصادی خواهد شد و از سوی دیگر زنده گی کشاورزان بهبود می یابد .”

صیام پسرلی ، سخنگوی اتاق های تجارت و صنایع  گفته است:” بخش خصوصی آماده است تا در بخش کشاورزی به ویژه گندم سرمایه گذاری کند اما حکومت باید فرصت های مناسب را در این بخش فراهم سازد و مشکلات سرمایه گذاران را حل سازد .”

با این حال مسوولان اتاق های تجارت وصنایع میگویند که به علت بهتربودن کیفیت گندم کشورهای آسیای میانه تقاضا به آرد وگندم این کشورها دربازارهای کشورروبه افزایش است.

آنان میگویند که  درحال حاضر بیشترین مواد خوراکی ازکشورهای آسیای میانه وارد میشود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان