شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » قربانیانی که زیر آواره مانده‌اند؛ کمک‌های جهانی چه‌زمانی به افغانستان خواهد رسید؟

به‌دلیل نبود امکانات فنی و نیروی انسانی لازم، اجساد برخی از قربانیان زلزله هنوز زیر آوار منازل تخریب‌شده در استان‌های شرقی افغانستان باقی مانده است.

درحالی که ۴۸ ساعت از زلزله سهمگین بامداد چهارشنبه در سه استان شرقی افغانستان می‌گذرد، هنوز حجم دقیق خسارت‌ها به‌ویژه آمار روشنی از کشته‌شدگان این رویداد در دسترس نیست؛ آمار کشته‌شدگان تا کنون بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر اعلام شده است.

امدادرسانی به مصدومان و بیرون آوردن اجساد کشته‌شدگان از زیر آوار منازل نیز تا کنون روند خوبی را سپری نمی‌کند و مردم مصیبت‌زده منطقه، مبهوت آنچه بر آنان گذشته است، سعی در بیرون آوردن اجساد نزدیکان خود از زیر آوارها و به خاک‌سپاری‌شان دارند.

گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که تا کنون تنها کمک‌های بشردوستانه چند کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران، به مناطق زلزله‌زده رسیده است. شواهد میدانی بیانگر این واقعیت است که برخی از اعلام آمادگی‌ها برای کمک به مردم زلزله‌زده فقط در حد لفاظی باقی مانده است.

شماری از سران کشورهای جهان و سازمان‌های بین‌المللی با ابراز همدردی با مردم افغانستان، گفته‌اند که در حال بررسی گزینه‌های کمک به آسیب‌دیدگان زمین‌لرزه در پکتیکا و خوست هستند!

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای گفت که این سازمان در افغانستان کاملاً بسیج شده است. او افزوده است که روی جامعه بین‌المللی برای کمک به خانواده‌های آسیب‌دیده در افغانستان حساب می‌کند.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل نیز می‌گوید که کارکنان خود را به مناطق آسیب‌دیده اعزام کرده است.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفته است که «ما برای همه جان‌های ازدست‌رفته و سختی‌هایی که افغان‌ها با آن مواجه هستند، غمگین هستیم. ایالات متحده با شرکای بشردوست خود برای اعزام تیم‌های طبی برای کمک به آسیب‌دیدگان کار می‌کند».

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است که واشنگتن در حال بررسی و رایزنی با شرکای بین‌المللی برای یافتن راه‌های کمک به زلزله‌زدگان در ولایات خوست و پکتیکا است.

وزیر خارجه آلمان نیز از اهمیت کمک‌های بشردوستانه به افغانستان گفته است.

آژانس‌های سازمان ملل متحد تلاش دارند پناهگاه‌های اضطراری، دوا و غذا به آسیب‌دیدگان زلزله در پکتیکا و خوست فراهم کنند.

از سوی دیگر «رامز ال اکبروف»، هماهنگ‌کننده کمک‌های بشری سازمان ملل در افغانستان به بی‌بی‌سی گفته است، باوجودی که معافیت‌های کافی برای ارسال کمک‌های اضطراری وضع شده است، اما بازسازی مناطق آسیب‌دیده در درازمدت به‌دلیل تحریم‌های جهانی بر افغانستان، پیچیده و دشوار خواهد بود.

این گفتگوها و اظهارنظرها در حالی صورت می‌گیرد که مشاهدات میدانی از نیاز فوری آسیب‌دیدگان به امدادرسانی انسانی برای بیرون‌آوردن اجساد کشته‌شدگانی که زیر آوار منازل تخریب‌شده باقی مانده‌اند، خبر می‌دهد.

به‌بیان دیگر، ضرورت لحظه‌ای مناطق زلزله‌زده شرق افغانستان، رسیدن فوری کمک‌های بشردوستانه است که بتواند مانعی برای افزایش تلفات شود نه حرّافی و وعده‌هایی برای زمان‌های ازدست‌رفته.

جمهوری اسلامی تا کنون سه محموله کمک بشردوستانه به مناطق زلزله‌زده افغانستان ارسال کرده است و رئیس جمهور نیز از آمادگی برای کمک به مردم مصیبت‌زده این کشور خبر داده است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان