شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » مشارکت همه مردم در تشکیل حکومت راه‌ برون‌رفت افغانستان از مشکلات است

حزب رفاه ملی افغانستان در بیانیه‌ای پیرامون تحولات اخیر این کشور با انتقاد از تفاوت بین سیاست‌های اعلامی و اعمالی طالبان و سکوت در برابر نقض حاکمیت این کشور توسط پاکستان و انحصار کابینه جدید در بین یک قوم خاص، مشارکت تمام مردم در تشکیل حکومت را راه‌ برون‌رفت از مشکلات کنونی دانسته است.

به گزارش ایرنا، در این بیانیه که روز جمعه نسخه‌ای از آن در اختیار ایرنا قرار گرفت، آمده است: حزب رفاه ملی افغانستان ضمن استقبال از خروج نیروهای نظامی آمریکا و دیگر کشورهای بیگانه از افغانستان، حملات هوایی پاکستان بر فراز ولایت پنجشیر را با شدیدترین الفاظ محکوم نموده و آن را نقض آشکار حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشور می‌داند و به نمایندگی از مردم افغانستان از دولت پاکستان می‌خواهد که حسن همجواری را رعایت نموده و در امور داخلی افغانستان مداخله نکند، که نتیجه آن بسان دیگر متعرضین که هر یک با بدنامی و شکست خفت‌بار خاک افغانستان را ترک نموده‌اند؛ خواهد بود.

حزب رفاه ملی افغانستان افزوده است: برادران، خواهران و هموطنان عزیز و گرامی، ما در شرایطی قرار داریم که تحولات جدیدی در کشور رونما گردیده‌است در این برهه حساس و تاریخی ایجاب می‌کند همه ما درک روشنی از مطالبات و خواسته‌های مردم و نیز شیوه تحقق آن را داشته باشیم.

بیانیه حاکی است: حزب رفاه ملی افغانستان با توجه به درک اوضاع حساس کنونی پس از رایزنی‌هایی که با اقشار مختلف مردم انجام داده است وظیفه اسلامی، انسانی و ملی خویش می‌داند که به عنوان یک حزب مردمی مواضع خویش را در قبال تحولات اخیر کشور به صورت شفاف بیان نماید. تحریک اسلامی طالبان با اعلام کابینه‌ی خود و نیز سکوت معنادار در قبال نقض حاکمیت ملی افغانستان این بی‌باوری را میان مردم به وجود آورده است که سیاست‌های اعلامی طالبان با سیاست‌های اعمالی آنها متفاوت می باشد، در این اوضاع نابسامان سیاسی و اقتصادی کشور که جهان نظاره‌گر اعمال تحریک طالبان است و اُمید مردم افغانستان به خصوص جامعه تشیّع که پس از تامین امنیت مراسم عزاداری عاشورای حسینی نسبت به تشکیل دولت آینده ایجاد شده بود به یاس و ناامیدی تبدیل شد و همچنین تحریک اسلامی طالبان برخلاف وعده‌های تشکیل حکومت فرا قومی و فرا جنسیتی دست به اقدام متفاوت زد و کابینه خود را بر مبنای یک قوم و یک صنف مشخص بنا نهاد که این موضوع نارضایتی عمومی مردم را در پی داشت.

در ادامه بیانیه تاکید شده است: حزب رفاه ملی تنها راه برون رفت از اوضاع کنونی کشور را ایجاد یک حکومت اسلامی با قاعده وسیع بر مبنای مشارکت همه مردم افغانستان می‌داند و انتظار دارد تحریک اسلامی طالبان با در نظر گرفتن تمامی دغدغه‌های مردم هرچه زودتر به حکومت سرپرستی اعلام شده نقطه‌ پایان گذارد و شاکله نظم برخاسته از پسا اشغال را با مشارکت همه مردم نهادینه نماید، تا خواسته‌ها و تقاضای مردم برآورده گردد که این مهم مقبولیت ملی و بین المللی را به همراه دارد.

گفتنی است: همزمان با خروج نیروهای آمریکا از خاک افغانستان و نیز مقامات دولتی این کشور، گروه طالبان طی هفته های گذشته قدرت را در افغانستان به دست گرفته است و بر اساس اعلام این گروه روز ۱۱ ماه سپتامبر (۲۰ شهریور)  آیین سوگند دولت جدید افغانستان برگزار خواهد شد.  

طالبان روز چهارشنبه پس از چند روز تاخیر که گفته می شد به علت اختلافات داخلی و ادامه جنگ در پنجشیر بود، اعضای کابینه موقت افغانستان را اعلام کرد. با اعلام کابینه موقت طالبان، برخی از چهره‌های سیاسی افغانستان کابینه طالبان را تک قومی، تک جنسیتی و انحصاری دانستند. 

اعلام تشکیل کابینه طالبان و اعطای چندین پست عالی به شخصیت‌هایی که در نبرد ۲۰ ساله علیه ائتلاف تحت رهبری آمریکا فعالیت داشتند، واکنش‌های بسیاری برانگیخت. /

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان