شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » معاون دارالعلوم کراچی پاکستان خواستار بازگشایی مکاتب دخترانه در افغانستان شد

مفتی محمد تقی عثمانی، معاون دارالعلوم کراچی پاکستان در نامه‌ای از هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان خواسته تا مکاتب دخترانه در افغانستان را بازگشایی کند.

او در این نامه آموزش دختران را «مسئله‌ای مهم» می‌داند و از طالبان می‌خواهد که در این راستا با در نظرداشت «شریعت» اقدام کند.

در نامه این مفتی پاکستانی آمده است: «مهم‌ترین مسئله اکنون آموزش دختران است؛ اما دشمنان‌تان از این موضوع برای تبلیغ علیه شما استفاده می‌کنند. نظر من این است که در چوکات شریعت در باره آموزش دختران اقدامات صورت گیرد.»

مفتی عثمانی که همزمان مسئول اتحادیه مدارس دینی پاکستان نیز است در این نامه افزوده است که حضور دختران و زنان باسواد برای درمان، آموزش و سایر کارهای اجتماعی یک کشور، ضروری است. او اما خواستار جداسازی کار و آموزش زنان و مردان شده است.
عثمانی گفته است که در صورت کمبود ساختمان برای آموزش دختران در افغانستان، پیشنهاد می‌کند که دختران در یک زمان و پسران در زمانی دیگر آموزش ببینند.

مفتی عثمانی که رابطه نزدیک با رهبری طالبان دارد، در این نامه پیروزی این گروه در افغانستان را تبریک گفته و از «اقدامات حکیمانه» طالبان نیز سپاسگزاری کرده است.

پس از سلطه طالبان بر افغانستان مکاتب دخترانه در این کشور بسته شد؛ این گروه در زمستان سال گذشته وعده داد که با آغاز سال جدید تعلیمی، تمامی مکاتب دخترانه را بازگشایی می‌کند اما ساعاتی پس از آغاز سال جدید تعلیمی، دختران بالاتر از صنف ششم اجازه نیافتند به آموزش‌شان ادامه دهند.

طالبان تاکنون مکاتب دوره ثانوی در افغانستان را بازگشایی نکرده است.

این گروه در حالی مکاتب دخترانه بالاتر از صنف شش را بسته نگهداشته‌ است که اخیراً یک روزنامه هندی گزارش داد دختران بیش از ۲۲ رهبر ارشد طالبان در مکاتبی در دوحه، پیشاور و کراچی مصروف آموزش اند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان