شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » چرا قطر و امارات و ترکیه بر سر میدان هوایی کابل رقابت دارند

در دو سه روز اخیر خبرهایی منتشر می‌شود مبنی بر این که مدیریت میدان هوایی کابل را کشور امارات متحده عربی در دست خواهد گرفت. گفته‌هایی وجود دارد که مقامات طالبان و امارات روی این موضوع به توافق رسیده و احتمال دارد که در هفته‌های آینده تیم‌های بشری امارات وارد میدان هوایی کابل شده و گوی را از چنگال ترکیه و قطر در میدان افغانستان برباید.

♦️در این گیرودار، پرسش اصلی این است که میدان هوایی کابل چه مالی است که این همه برای گرفتن مدیریت آن میان کشورهای ترکیه و قطر و امارات متحده عربی دست و پنجه نرم می‌شود و آیا میدان هوایی پایتخت یک کشور جهان سومی فلک زده جنگ زده ویران بحرانی گرسنه بی همه چیز ارزش این همه تلاش و تقلا و رقابت را دارد یا خیر. هرچه روی آن بیندیشیم، سود قابل ملاحظه‌ای مشاهده نمی‌شود که بتوان با آن چنین رقابت تنگاتنگ و نفسگیر را میان سه کشور توجیه کنیم، مگر یک مورد و آن هم موضوع تروریزم داعشی و ارتباط آن با کشورهای حوزه خلیج فارس و ترکیه است.

♦️افغانستان زمانی در گذشته‌های دور، نقطه وصل هند به آسیای میانه و چین به غرب آسیا بود، هرچند این روزها چنین جایگاهی ندارد و بیشتر به باتلاقی می‌ماند که یک عده به نام انسان در آن گیر مانده‌اند، ولی به نظر می‌رسد که اکنون نقطه وصل تروریزم با آسیای میانه و هند شده و از این ناحیه اهمیت فوق العاده یافته است.

♦️افغانستان با داشتن هزاران کیلومتر مرز مشترک با آسیای میانه، دست کم صد کیلومتر مرز با چین و همچنان بیش از دو هزار کیلومتر مرز مشترک و بدون کنترول با پاکستان بهشتی برای ترانزیت تروریزم بوده و هر کشوری که با تجارت تروریزم سروکار داشته باشد، بدون شک افغانستان انتخاب نخستین آن خواهد بود. در همین زمینه نیز است که دخالت‌های مزمن پاکستان را می‌توان در افغانستان تعریف کرد
.
♦️اما ترکیه و قطر و امارات متحده عربی سه کشوری هستند که امضای شان در پیشانی داعش حک شده و حتا با ژست‌های دیپلماتیک و بشردوستانه مآبانه نیز نمی‌توانند این مهر را بزدایند، بنا بر این هرکدام تلاش می‌کند که دست بالا را در این تجارت پرسود داشته باشد و مقامی بالاتر کسب کند، به ویژه اکنون که افغانستان نه حکومتی دارای مشروعیت دارد و نه جهان بر آن اشراف، هر سه کشور تلاش دارند که جای پایی دست کم در این کشور داشته باشند و اگر این جای پا میدان هوایی کابل و یگانه راه وصل کشور از طریق هوا با جهان خارج باشد، چه بهتر.

♦️تجارت تروریزم داعشی است که تلاش‌ها و رقابت‌های ترکیه و قطر و امارات متحده عربی را معنا و مفهوم بخشیده و برای بودن در افغانستان توجیه می‌کند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان