شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » چرخش دیرهنگام اشرف غنی به‌سوی کشورهای منطقه

 همزمان با ارائه گزارش دولت آمریکا درباره نحوه خروج نظامیان این کشور از خاک افغانستان در تابستان ۲۰۲۱ بار دیگر به‌طور مستقیم و غیرمستقیم درباره اشرف غنی نیز سخنانی به میان آمده است.

«مرکز مطالعات صلح و دموکراسی» در قطر نیز به‌بهانه انتشار گزارش دولت آمریکا درباره خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان، گزارشی را منتشر کرده است. در این گزارش آمده است بی‌برنامگی دولت اشرف غنی برای مدیریت افغانستان بدون حضور آمریکا و خودخواهی اشرف غنی برای حفظ قدرت انحصاری سبب شد روند صلح در افغانستان به نتیجه نرسد.

عظیم‌الله ورسجی، کاردار پیشین سفارت افغانستان در قطر که در زمان برگزاری گفتگوهای صلح در دوحه، این سمت را به‌عهده داشت، در این گزارش می‌گوید که اشرف غنی تا آخرین روزهای نزدیک به سقوط نیز فکر نمی‌کرد که آمریکا از افغانستان خارج شود.

به‌گفته او، دولت اشرف غنی تنها دو ماه پیش از اوت ۲۰۲۱ به نمایندگی‌های سیاسی‌اش در کشورهای خارجی دستور داد تلاش کنند روابطشان را با کشورهای منطقه تقویت کنند تا در صورت خروج آمریکا، گزینه جایگزین داشته باشند، اما ازآن‌جایی که دولت اشرف غنی خیلی دیر جنبیده بود، کشورهای منطقه به‌ویژه روسیه، ایران و چین، که اشرف غنی تلاش کرده بود دست به دامنشان شود، از همکاری با دولت اشرف غنی خودداری کردند.

در این گزارش آمده است: «ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور افغانستان، حتی اعلام کرد که کشورش فکر می‌کند طالبان بیشتر از دولت اشرف غنی با داعش مبارزه خواهند کرد.» که به این معنا است که کشورهای منطقه پیش از روی کار آمدن مجدد گروه طالبان در افغانستان، از همکاری با دولت اشرف غنی منصرف شده بودند. عظیم‌الله ورسجی در مصاحبه با ایندیپندنت فارسی هم گفت که اشرف غنی تا آخرین روزهای حضورش در افغانستان، برنامه‌ای برای صلح با طالبان یا حتی مقاومت در برابر آنان نداشت.

اکنون، حدود ۲۰ ماه پس از این سقوط که هم‌زمان با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان رخ داد و در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، دولت بایدن گزارشی درباره خروج آمریکا از افغانستان منتشر کرد و در آن، دونالد ترامپ را مسئول بخش زیادی از این فروپاشی دانسته است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان