شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » کتاب «اسناد افغانستان: تاریخ مخفی جنگ»؛ نوشته کریگ ویتلاک

کریگ ویتلاک خبرنگار تحقیقی واشنگتن پست است. او از سال ۲۰۰۱ به عنوان خبرنگار خارجی، گزارشگر پنتاگون و متخصص امنیت ملی، جنگ جهانی علیه تروریسم را برای واشنگتن پست پوشش می دهد. در سال ۲۰۱۹، پوشش او از اخبار جنگ در افغانستان برنده جایزه جورج پولک برای گزارشگری نظامی، جایزه اسکریپس هاوارد برای گزارش تحقیقی، جایزه آزادی اطلاعات خبرنگاران تحقیقی و سردبیران و جایزه روزنامه نگاری رابرت اف کندی برای گزارش های بین المللی شد.

او از بیش از شصت کشور گزارش داده است و سه بار نامزد جایزه پولیتزر شده است. او در سیلور اسپرینگ، مریلند زندگی می کند. واشنگتن پست در پوشش سیاست آمریکا و موضوعات مرتبط شهرت بی نظیری ایجاد کرده است. تیراژ، برجستگی و نفوذ روزنامه همچنان در حال افزایش است.

کتاب حاضر روایتِ تحقیقیِ پیشگام، نوآورانه و با تحولی جدید دررابطه با این است که چگونه سه رئیس جمهور متوالی و فرماندهان نظامی آنها سال به سال عموم مردم را درباره طولانی ترین جنگ در تاریخ آمریکا فریب دادند. موضوعی که توسط خبرنگار واشنگتن پست، کریگ ویتلوک، برنده سه جایزه پولیتزر، روایت می شود.

برخلاف جنگ های ویتنام و عراق، حمله آمریکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱ از حمایت عمومی تقریباً یکسانی برخوردار بود. در ابتدا، اهداف مستقیم و روشن بودند: شکست القاعده و جلوگیری از تکرار ۱۱ سپتامبر. با این حال، بلافاصله پس از برکناری طالبان از سوی ایالات متحده و متحدانش، این مأموریت از مسیر خود خارج شد و مقامات آمریکایی اهداف اصلی خود را از دست دادند.

ارتش آمریکا که به واسطه جنگ عراق منحرف شده بود، در کشمکش چریکی ناخواسته ای در کشوری که برایش قابل درک نبود گرفتار شد. اما هیچ رئیس جمهوری نمی خواست شکست را بپذیرد، به ویژه در جنگی که به عنوان یک دلیل عادلانه آغاز شده بود. در عوض، دولت های بوش، اوباما و ترامپ نیروهای بیشتری را به افغانستان فرستادند و بارها گفتند که در حال پیشرفت هستند، هر چند می دانستند که هیچ چشم انداز واقعی برای پیروزی قطعی وجود ندارد.

همانطور که اسناد پنتاگون درک عموم مردم از ویتنام را تغییر داد، اسناد افغانستان حاوی افشاگری های فراوان از سوی افرادی است که مستقیماً در جنگ نقش داشتند، از رهبران کاخ سفید و پنتاگون گرفته تا سربازان و امدادگران در خط مقدم. آنها با زبانی فصیح اعتراف می کنند که استراتژی های دولت آمریکا بهم ریخته بود، پروژه ملت سازی یک شکست بزرگ بود و مواد مخدر و فساد بر متحدان آنها در دولت افغانستان غلبه کرد.

در مجموع، این گزارش بر اساس مصاحبه با بیش از ۱۰۰۰ نفر است که می دانستند دولت ایالات متحده نسخه تحریف شده و گاهی کاملاً ساختگی از حقایق موجود را ارائه می دهد. اسنادی که توسط واشنگتن پست کشف شد نشان می دهد که پرزیدنت بوش نام فرمانده جنگ خود در افغانستان را نمی دانست و نمی خواست برای ملاقات با او وقت بگذارد. وزیر دفاع دونالد رامسفلد اذعان کرد که «هیچ دیدی در مورد اینکه افراد بد کدام هستند، ندارد». جانشین وی، روبرت گیتس، گفت: «ما در مورد القاعده نمی دانستیم.»

کتاب اسناد افغانستان یک روایت تکان دهنده است که یک حسابرسی طولانی مدت معوقه را در مورد آنچه اشتباه رخ داده است، تشدید می کند و شیوه به یاد آوردن درگیری را برای همیشه تغییر می دهد.


شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان