شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی افغانستان و ازبکستان

دومین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی، حمل‌ونقل و انرژی ازبکستان و افغانستان در «تاشکند» با حضور مقامات عالی رتبه ۲۲ کشور برگزار شد.

در این نشست رؤسای تعدادی از وزارتخانه‌ها، ادارات و سازمان‌های ذیربط ازبکستان و افغانستان پتانسیل اقتصادی ۲ کشور، امکان افزایش حجم تجارت متقابل و همکاری‌ها در زمینه‌های توسعه ارتباطات حمل‌ونقلی و ترانزیتی منطقه‌ای را مورد بررسی قرار دادند.

در این نشست از طرف افغانستان وزرای کشاورزی، کار و امور اجتماعی، حمل‌ونقل، تجارت، صنعت و بهداشت حضور داشتند.

«همایون قیومی» مشاور ارشد رئیس جمهور افغانستان که ریاست هیئت افغانی‌ را بر عهده داشت، بر پتانسیل موجود بین ۲ کشور برای همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف اقتصادی تاکید کرد.

وی از اینکه همکاری‌های ۲ کشور بر اساس دوستی، اعتماد و علاقمندی متقابل در زمینه‌های اقتصادی و بازرگانی به طور پیگیرانه گسترش می‌یابد، اظهار رضایت کرد.

قیومی با اشاره به نقش ازبکستان در بازسازی و توسعه بیش از پیش اقتصاد افغانستان با توجه به اجرای طرح‌های زیرساختی تاکید کرد.

به گفته وی، مبادلات بازرگانی افغانستان و ازبکستان طی ۱۰ ماه گذشته سال جاری میلادی از ۴۲۹ میلیون دلار فراتر رفته است.

هم‌اکنون در ازبکستان ۷۰ واحد شرکت با مشارکت سرمایه سرمایه‌گذاران کشور همسایه از جمله ۲۰ شرکت با صددرصد سرمایه افغانی در زمینه‌های خدمات و عملیات تجارتی و همچنین تولید مصالح ساختمانی فعالیت می‌کنند.

ازبکستان به افغانستان برق، میوه و سبزیجات، فرآورده‌های نفت و کود صادر می‌کند.

افغانستان استقلال ازبکستان را در تاریخ ۲۲ دسامبر سال ۱۹۹۱ میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ ۱۳ اکتبر سال ۱۹۹۲ میلادی بین این ۲ کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان