شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » گفتگوهای هیئت آمریکایی با سفیر دولت سابق افغانستان در «دوشنبه»

 «ظاهر اغبر» سفیر دولت سابق افغانستان در تاجیکستان اعلام کرد هیئتی از کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در سفر به دوشنبه با وی دیدار کرده است.

وی افزود دو طرف در این دیدار پیرامون تهدیدات تروریستی در منطقه، اهمیت سیستم نظارتی برای کمک‌های بشردوستانه به افغانستان و ضرورت ایجاد دولتی در افغانستان که منتخب مردم این کشور باشد، گفتگو کردند.

پس از فروپاشی دولت سابق افغانستان، باوجود تلاش‌های طالبان برای معرفی سفیر جدید در دوشنبه، ظاهر اغبر همچنان مسئولیت سفارت افغانستان در تاجیکستان را به عهده دارد و با توجه به اینکه او روابط نزدیکی با جبهه پنجشیر دارد، این دیدار می‌تواند مهم تلقی شود.

گفتنی است که بسیاری از سران جبهه پنجشیر در تاجیکستان قرار دارند و ماه گذشته نیز هیئتی از مسئولین ارشد مراکز آینده‌پژوهی و اتاق‌های فکر و همچنین مشاورین مقامات سیاسی آمریکا در سفر به دوشنبه با اغبر دیدار کرده بودند.

به گفته سفیر دولت سابق افغانستان در دوشنبه، وی در آن دیدار خواستار تحریم‌های بیشتر علیه طالبان و نظارت بر کمک‌های مالی بشردوستانه به افغانستان شده بود.

ریچارد فونتین، مدیر اجرایی مرکز امنیت جدید آمریکا و لیزا کورتس، مدیر برنامه امنیتی هند و اقیانوس آرام در مرکز امنیت جدید آمریکا (همچنین مسئول سابق آسیای جنوبی و مرکزی شورای امنیت ملی آمریکا) پس از سفر به تاجیکستان در یادداشتی از کاخ سفید خواسته بودند تا از مخالفان مسلح طالبان حمایت کند.

این دو کارشناس، با ارائه راهکار پیشنهادی خود برای سیاستگذاران کاخ سفید، در «فارین پالیسی» نوشتند: «واشنگتن باید با تعامل با نه تنها طالبان، بلکه با مخالفان سیاسی در حال رشد که اکنون عمدتاً در خارج از افغانستان ساکن هستند، به دنبال ایجاد اهرم فشار [بر مقامات کابل] باشد. باید سفارت [افغانستان] را در واشنگتن بازگشایی کند و به سفیر قبلی (یا نماینده او) اجازه دهد به آنجا بازگردد. چنین اقداماتی حمایت ضمنی از تعامل با بازیگران سیاسی غیر طالبان را فراهم می‌کند».

در بخش دیگری از سخنان این دو کارشناس آمریکایی آمده است: «اگر ایالات متحده خواستار ارسال یک پیام واضح دیپلماتیک درباره غیرقابل پذیرش بودن سیاست‌های طالبان است، باید به طور رسمی توافقنامه دوحه که فوریه ۲۰۲۰ امضا شد را دور بیندازد».

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان