شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » ‘آرای انتخابات پارلمانی در ولایت کابل باطل اعلام شد’

کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی افغانستان، انتخابات پارلمانی برگزار شده در ولایت کابل را به دلیل آنچه که تقلب‌ها و جرایم انتخاباتی گسترده خوانده شده، باطل اعلام کرده است.

علیرضا روحانی، سخنگوی این کمیسیون امروز پنجشنبه ۱۵ قوس/آذر در یک نشست خبری اعلام کرد که به اساس فیصله اعضای این کمیسیون، آرای انتخابات پارلمانی در حوزه کابل باطل اعلام می‌شود.

او برای باطل کردن این انتخابات از ۲۴ دلیل حقوقی یاد کرد و گفت این تصمیم پس از ارزیابی و بررسی‌های دقیق گرفته شده است.

گزارش‌های نهادهای ذیدخل در انتخابات از مشکلات این روند در کابل، اظهارات شماری از متهمین در تقلب‌ها، مشکلات در بررسی و شمارش مجدد آرا در کابل، مشکلات در استفاده از سیستم بیومتریک، ثبت نزدیک به ۳ هزار شکایت در کابل و منتشر نشدن فهرست رای دهندگان از مهمترین این دلایل بود.

آقای روحانی گفت که مشکلات جدی در انتخابات کابل وجود داشته که “عمومیت، سری و عادلانه بودن” انتخابات را خدشه دار ساخته است.

انتخابات پارلمانی افغانستان در ولایت کابل به تاریخ ۲۸ و ۲۹ میزان/مهر برگزار شده بود. شکایات زیادی از بی‌نظمی‌ها و مدیریت ضعیف در این انتخابات وجود داشت.

کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی همچنین شماری از مسئولین انتخاباتی در کابل را از وظیفه برکنار و آنها را به پرداخت جریمه نقدی ۱۰۰ هزار افغانی موظف کرد.

آقای روحانی گفت سوء مدیریت و نقض قوانین و لوایح انتخاباتی از سوی این افراد منجر به تقلب‌ها و جرایم انتخاباتی شده است.

احمد شاه زمان زی، رئیس دارالانشا/دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخابات، اول الرحمان رودوال، رئیس پیشین انتخابات کابل، زمری قلم یار، رئیس عملیات ساحوی کمیسیون مستقل انتخابات، عبدالعزیز صمیم، معاون عملیاتی کمیسیون مستقل انتخابات و سید ابراهیم سادات، رئیس تکنالوژی معلوماتی کمیسیون مستقل انتخابات شامل این فهرست هستند.

مسئولین کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات انتخابات می‌گوید قضایای جرمی این افراد و سایر کسانی که در جرایم انتخاباتی دست داشتند، بررسی خواهد شد و نتایج آن جداگانه اعلام می‌شود.

به اساس قانون انتخابات افغانستان فیصله کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی افغانستان در بخش رسیدگی به شکایت‌ها نهایی است اما هنوز مشخص نیست که کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان با این تصمیم کمیسیون رسیدگی به شکایات موافق بوده است یا نه.

پیشتر از این کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی آرای بیومتریک نشده را باطل اعلام کرده بود اما بعدتر با تفاهم با کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرد شماری از این آرا باطل خواهد شد.

برای رای دادن در انتخابات پارلمانی ولایت کابل بیش از ۱.۶ میلیون نفر ثبت نام کرده بودند. مشخص نیست که چه شمار از این افراد در روز انتخابات رای دادند. در این ولایت ۸۰۴ نفر برای به دست آوردن ۳۳ کرسی با هم رقابت می‌کردند.

احتمال باطل شدن آرای بیشتر

حمیرا حقمل، عضو کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی به وحید پیکان، خبرنگار بی‌بی‌سی گفته احتمال باطل شدن آرای ولایات فراه و میدان وردک و شماری دیگر از ولایات نیز وجود دارد که در مورد آنها تصمیم گرفته خواهد شد.

به اساس قانون انتخابات، زمانی که انتخابات در یک حوزه باطل اعلام می‌شود کمیسیون مستقل انتخابات باید در ظرف هفت روز مجددا انتخابات را در آن حوزه برگزار کند.

این تصمیم کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی در حالی گرفته می‌شود که هنوز نتایج ابتدایی انتخابات پارلمانی این کشور به طور کامل اعلام نشده است.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اکنون در حال بازشماری آرای شماری از حوزه‌هاست و آمادگی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور را به تاریخ ۳۱ حمل/فروردین روی دست دارد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان