شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » آرزویم ساخت مجسمه مولانا و نصب آن در «میدان وردک» است

«غلامعلی خوشه چین» استاد مجسمه سازی افغانستانی در رابطه با نحوه آشنایی خود با هنر مجسمه سازی، اظهار داشت: پیش از آنکه به هنر مجسمه سازی مشغول شوم، به مدت ۱۵ سال در افغانستان به حرفه نجاری مشغول بودم، ضمن اینکه توسط یکی از همشهری‌هایم با هنر مجسمه سازی آشنا شدم البته در ابتدا شاگردی می‌کردم تا اینکه تصمیم گرفتم خودم وسایل مجسمه سازی را تهیه کرده و به صورت حرفه‌ای آنرا ادامه دادم.

نصب مجسمه سلمان فارسی در میدان کازرون

 مجسمه ساز افغانستانی با بیان اینکه مجسمه‌هایی که تاکنون ساخته است ،در میدان‌های شهرهای بزرگ نصب شده است، بیان کرد: این مجسمه‌ها بیشتر توسط شهرداری‌ها سفارش داده می‌شوند که مجسمه آب نما در تهران، مجسمه سلمان فارسی در میدان کازرون نصب شده است.

وی با اشاره به مراحل ساخت و پرداخت یک مجسمه، گفت: ابتدا سنگ اولیه آن برای ساختن یک مجسمه از معادن اطراف اصفهان تهیه می‌شود و سپس توسط سنگ‌بری ابعاد مجسمه سفارشی را برش داده می‌شود بعد از آن با دستگاه فرز شکل اولیه مجسمه را می‌سازیم.

مراحل ساخت یک مجسمه از ساخت تا پرداخت

خوشه چین افزود: بعد از مرحله‌ای که شکل اصلی مجسمه را ساختیم، به صورت دستی با چکش قسمت‌هایی از مجسمه حفر داده می‌شود، مراحل زیر ساخت اولیه و پرداخت آن با سنباده انجام می‌شود در نهایت مجسمه را با براق کننده جلاء می‌دهیم.

 مجسمه ساز افغانستانی با بیان اینکه تاکنون توسط از سوی نهادها و مراکز مختلفی مورد تقدیر قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: از سوی اداره اتباع و امور مهاجرین اصفهان، سفارت افغانستان در ایران و سازمان فرهنگی اکو مورد تقدیر قرار گرفته‌ام.

امرار معاش کارگران از کارگاه مجسمه سازی

وی با بیان اینکه در کارگاه مجسمه سازی که راه‌اندازی کرده است چند نفر از مهاجرین مشغول به کار هستند، بیان کرد: کارگاه سنگ بری من در جاده دولت آباد اصفهان قرار دارد، ۶ نفر در این کارگاه کار کرده و از این کار امرار معاش می‌کنند.

خوشه چین در رابطه ابزار و وسایل کار مجسمه‌سازی، بیان کرد: از جمله ابزاری که برای این هنر استفاده می کند چکش، سنگ فرز و قلم‌های در اندازه‌های کوچک و بزرگ در چهار نوع برای پرداخت کار و قلم انگشتی برای ظریف کاری است.

مشکلات نبود بیمه کارگران در کارگاه مجسمه سازی

وی با اشاره به مشکلات و خطرهای این حرفه در هنگام کار، خاطرنشان کرد: کارگران این کارگاه بیمه نیستند، هنگام استفاده از دستگاه سنگ فرز بارها امکان آسیب و جراحت آنان وجود دارد اما به دلیل اینکه بیمه ندارند در پرداخت هزینه بیمارستان با مشکل روبه رو شده‌ایم و در نهایت هزینه درمان او را پرداخت کردم.

مجسمه ساز افغانستانی در توصیه به افرادی که قصد دارند این حرفه را دنبال کنند، گفت: در ابتدا باید آموزش‌های کافی را کسب کرده و بعد از آن با داشتن سرمایه‌ای مناسب می‌تواند کارگاه راه اندازی کنند.

ساخت مجسمه مولانا و نصب آن در میدان وردک

خوشه چین در رابطه با اینکه چه درخواستی از مسئولان دارد، بیان کرد: به راحتی به اتباع کارت تردد داده نمی‌شود و نمی‌توانیم به افغانستان برویم چون کارت‌های اقامتمان باطل می‌شود، لذا درخواست رسیدگی به این مشکل دارم.

مجسمه ساز افغانستانی در پایان صحبت‌هایش  و از اینکه دوست دارد روزی مجسمه مولانا جلال الدین محمد بلخی را بسازد، خاطرنشان کرد: دوست دارم تا بعد از اینکه مجسمه مولانا را ساختم این مجسمه را در میدان وردک نصب کنم و زیر آن این بیت شعر را بنویسم:

بشنو از نی چون حکایت می‌کند/ کز جدایی‌ها شکایت می‌کند

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان