شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » آل سعود با دالر نفت سازمان ملل را خرید

در سال ۱۹۴۵ پس از پایان جنگ جهانی دوم، سازمان ملل توسط کشورهای پیروز به امید این‌که جنایت‌های حقوق بشری را پیگیری و از آن‌ها جلوگیری کند تشکیل شد. نهادهای مختلف سازمان ملل که در حال تلاش توسعه‌ی انسانی هستند عبارت‌اند از: سازمان بهداشت جهانی(WHO)، بانک جهانی / صندوق بین‌المللی پول(IMF)، برنامه‌ی محیط زیست سازمان ملل متحد(UNEP)، برنامه‌ی عمران سازمان ملل متحد(UNDP)، سازمان تربیتی علمی فرهنگی ملل متحد(UNESCO)، صندوق کودکان سازمان ملل متحد (UNICEF)و کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان (UNCHR).و تمام این نهادها از سوی کشورهایی چون امریکا، بریتانیا، اتحادیه‌ی اروپا و عربستان سعودی حمایت مالی می‌شوند. اما متاسفانه این کشورها با پول‌های‌شان به‌راحتی می‌توانند چرخه‌ی سازمان ملل را به نفع خود بچرخانند.

سازمان ملل با انتشار گزارشی نام عربستان سعودی را در لیست سیاه کشتار و نقض حقوق کودکان قرار داد. لیلا زورقی نماینده‌ی ویژه‌ی دبیرکل سازمان ملل در امور کودکان و درگیری‌های مسلحانه، در این گزارش نوشته است که «ائتلاف تحت امر عربستان مسئول حدود ۶۰ درصد از كشتار هزار و ۹۵۳ كودكی بوده كه از پارسال تاكنون در درگیری‌های یمن كشته یا زخمی شده‌اند.» اما پس از انتشار این گزارش عربستان سعودی از بان‌کی مون، دبیر کل سازمان ملل خواسته است که نام عربستان را از این لیست پاک کنند. بر اثر تهدیدهای عربستان در کمتر از ۷۲ ساعت نام عربستان از لیست سیاه کودک‌کشی سازمان ملل خط زده می‌شود. این در حالی انجام می‌گیرد که عربستان سازمان ملل را تهدید به قطع کمک‌های چندین صد میلیون دلاری‌اش می‌کند و دیگر این‌که کشورهای اسلامی تحت نفوذش را نیز تشویق به قطع روابط با سازمال ملل خواهد کرد. عربستان و کویت هر دو از نظر مالی کشورهای مهمی برای سازمان ملل هستند. کمک‌های پولی این دو کشور حجم عظیمی را در حمایت از نهادهای مختلف سازمان ملل تشکیل می‌دهد، مخصوصا یونیسف! این دومین‌بار است که سازمان ملل دست به پاک کردن نام ناقضان حقوق کودک از لیست سیاهش می‌زند. در سال ۲۰۱۴ هم بر اثر لابی‌های شدید امریکا، نام اسرائیل از این لیست حذف شده بود.
و اما در میان این سیاست‌بازی‌ها آن‌چه فراموش می‌شود، کودکان هستند. کودکانی که دوران خوب کودکی‌شان قربانی سیاست‌بازی‌های این‌چنینی می‌شود. بر هیچ کسی پنهان نیست که عربستان سعودی نقش کلیدی در تمام نابسامانی‌های کشورهای اسلامی دارد. این یعنی عربستان تنها مسؤل کشتار کودکان یمنی نیست، بلکه آن‌ها با دلارهای نفتی‌شان کاری کرده‌اند که که میلیون‌ها کودک از افغانستان تا سوریه و نیجریه و… به‌جای کودکی به خاک و خون بنشینند و سهم کودکی‌شان باروت و تفنگ باشد و آب‌های خوفناک یونان و ترکیه!
سازمان ملل باید در مورد نفوذ پول در تصمیم‌هایش محتاط‌تر عمل کند. ورنه حذف نام کشورها و چشم‌پوشی از جنایات‌شان نه‌تنها کمکی به ابهت و رأی سازمان ملل نخواهد کرد، بلکه در درازمدت اعتبار این ارگان بین‌المللی در میان کشورهای عضو و غیرعضو از بین خواهد رفت. اگر کشورهایی چون عربستان سعودی مورد پیگرد قانونی قرار بگیرند و از جنایات‌شان جلوگیری شود، دیگر نیازی به کمک‌های چند صد میلیون دلاری‌شان نیز نخواهد بود.

صحبت از پژمردن یک برگ نیست/ وای جنگل را بیابان می‌کنند/ دست خون‌آلود را در پیش چشم خلق پنهان می‌کنند/ هیچ حیوانی به حیوانی نمی‌دارد روا/ آن‌چه این نامردمان با جان انسان می‌کنند.
صحبت از پژمردن یک برگ نیست/ فرض کن مرگ قناری در قفس هم مرگ نیست/ فرض کن یک شاخه/ گل هم در جهان هرگز نرست/ فرض کن جنگل بیابان بود از روز نخست/ در کویری سوت و کور/ در میان مردمی با این مصیبت‌ها صبور/ صحبت از مرگ محبت، مرگ عشق/ گفت‌وگو از مرگ انسانیت است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان