شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » آمریکا: کمک‌های مالی بین‌المللی به افغانستان موجب افزایش فساد شده‌است

یک مقام آمریکایی می‌گوید کمک‌های مالی بین‌المللی به افغانستان بدون اعمال نظارت موجب ایجاد و افزایش فساد در میان مقامات این کشور شده است.

جان سوپکو از جانب کنگره ایالات متحده آمریکا مسئول پیگیری چگونگی استفاده کمک‌های مالی آمریکا برای بازسازی افغانستان است . او در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانسه گفت: « ما از همان ابتدا وجود فساد را نادیده گرفتیم. فساد بین جنگ‌سالاران و مقامات رده‌ پایینی که به تدریج ثروتمند شدند.»

این مقام آمریکایی مدعی است که از سال ۲۰۱۲ به این سو، شاهد دریافت گزارش‌های متناقض از نهاد‌های وابسته و همکار سازمان‌های بین‌المللی در جهت کمک‌های مالی نظامی و همین‌طور برای پیشبرد پروژه‌های توسعه در افغانستان بوده‌ است.

سوپکو می‌گوید یکی از گزارش‌هایی که توجهش را جلب کرده گزارشی درباره صندوق بازسازی افغانستان است. این صندوق در سال ۲۰۰۲ تاسیس شده و توسط بانک جهانی اداره می‌شود. با این حال با با بودجه‌ای بیش از ۱۰.۳ میلیارد، بانک جهانی هیچ نظارتی بر چگونگی مصرف کمک‌های مالی این نهاد که قسمت اعظمی از آن از جانب واشنگتن تامین‌ شده‌است، ندارد.

این مقام آمریکایی می‌گوید: «ما مقدار زیادی پول و در مدت زمان کوتاهی به این‌ نهادها تزریق کرده‌ایم و آن‌ها را تحت فشار قرار داده‌ایم که هر چه سریعتر آن را مصرف کنند. در غیر این‌صورت کمک مالی جدیدی به شما تعلق نمی‌گیرد.»

با این حال بانک جهانی از عملکرد خود دفاع کرده و در بیانیه‌ای می‌گوید گزارش مذبور منجر به افزایش تلاش‌های این نهاد خواهد شد.

اداره بازرس کل ایالات متحده امریکا برای بازسازی افغانستان در گزارش سه‌ماهه خود که ۱۸ اردیبهشت ماه منتشر شد ضمن هشدار درباره وضعیت امنیتی در افغانستان اعلام کرد شاخص‌های رشد اقتصادی، اجتماعی و امنیتی رو به زوال گذاشته‌اند.

بر اساس آخرین گزارش‌ها ۲۰٪ از خاک افغانستان تحت کنترل نیروهای شورشی و تنها ۵۶٪ تحت کنترل دولت افغانستان است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان