شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » آموزگار زن افغان در میان ۱۰ نامزد برتر دریافت جایزه‌ی یک میلیون دالری قرار گرفت

یک آموزگار زن افغان که برای دریافت یک جایزه‌ی بینالمللی به نام “گلوبل تیچر پرایس” نامزد شده بود، حالا در میان ده نامزد برتر برای گرفتن جایزه‌ی یک میلیون دالری از سوی نهادی که این جایزه را به راه انداخته قرار گرفته است.

این جایزه‌ی یک میلیون دالری همه ساله به آموزگاری اهدا می‌گردد که در جریان سال‌ها فعالیت‌ خاص و استثنایی را در جهت ارتقاء آموزش و پرورش و مخصوصا تدریس به نمایش گذاشته باشد.

این جایزه برای نخستین بار از سوی نهاد “ورکی فاوندیشن” که در سال ۲۰۱۴ میلادی تأسیس شده تا با اهدای آن جایگاه تدریس را هرچه بیشتر در جهان تقویت کند.

عاقله آصف آموزگار مکتب مهاجران در پاکستان؛ نیلوفرعلی آموزگار روپانی فاوندیشن از پاکستان همراه با حمیرا بچل از نهاد “دریم فاوندیشن ترست” از جمله سه آموزگاری است که برای اخذ این جایزه نامزد شده‌اند.

عاقله یک آموزگار افغان است که در جریان زنده‌گی‌اش در یک کمپ مهاجران توانسته چهره روند آموزش و پرورش را برای دختران جوان در کمپ تغییر دهد.

زمانی که وی وارد کمپ شد متوجه شد که هیچ نوع مکتب فعالی برای مهاجران وجود ندارد. اما وی با توانایی خاص خودش در یک جامعه کاملا اصولگرا توانست اولین مکتب را در داخل یک خیمه کرایی تأسیس کند. اما این کار برای آموزگار زن در یک جامعه سنتی عاری از خطر نبود.

در نخست ۲۰ خانواده رضایتشان را مبنی بر فرستادن دخترانشان برای فراگیری علوم دینی و مهارت های دستی، بهداشت شخصی، مدیریت خانه، سواد آموزی، ریاضی، زبان دری، جغرافیه و تاریخ نشان دادند.

در جریان چندسال محدود عاقله توانست این مکتب را به سویه لیسه ارتقا دهد و در ظرف چند سال محدود وی توانست ۱۰۰۰ فارغ داشته باشد و اکثریت دانش آموزان را مهاجران افغان تشکیل می دادند.

وی همچنان تعداد زیادی از اطفال پاکستانی که از فراگیری آموزش محروم بودند را تربیت کرده است. تعدادی زیادی از دانش آموزانی که از مکتب وی فارغ شدهاند هم اکنون در رشته طب در حال تحصیل هستند به شمول شمار زیادی از شاگردانی که در رشته انجنیری و رشته معلمی در افغانستان خدمت می‌کنند.

در حال حاضر ۹ مکتب که از سوی آموزگاران زن تدریس میشود در این کمپ وجود دارد و از جمله یکهزارو ۵۰۰ شاگرد و ۹۰۰ تن آنان را دختران تشکیل می دهند.

فراگیری علم توسط دختران بعضی از مسایل اجتماعی را مانند ازدواج در خردسالی را در میان باشنده‌گان کمپ مهاجران بگونهی چشمگیری کاهش داده است.

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد برای مهاجران به پاس خدمات خانم حمیرا جایزه نانسین ریفیوجی اوارد را در سال ۲۰۱۵ به وی اهدا کرده بود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان