شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » آیت‌الله هاشمی حامی مجاهدین و مهاجرین افغانستان بود

«عبدالله عبدالله»ریاست اجرائیه دولت وحدت ملی افغانستان به مناسبت ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص  مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران پیامی منتشر کرد.

در این پیام آمده است: با کمال تأسف اطلاع یافتیم که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از پیشگامان انقلاب اسلامی ایران  و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی داعی حق را لبیک گفته است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی علاوه بر نقش و جایگاهی که در به ثمر رساندن انقلاب اسلامی ایران و مدیریت تحولات سیاسی و اجتماعی نوین ایران داشت، از لحاظ علمی و فکری نیز یکی از چهره‌های شاخص و تأثیرگذار در جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رفت.

طی هشت سالی که ایشان ریاست جمهوری اسلامی ایران را به عهده داشتند، همواره از داعیه بر حق مجاهدین افغانستان حمایت کرده و از بذل کمک به مهاجرین کشور ما دریغ نورزیدند.

ارتحال این شخصیت عالی و مبارز ضایعه جبران‌ناپذیر برای دولت و ملت بزرگ ایران به شمار می‌رود.

ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی مراتب تأسف و تأثر شدید خود را از بابت ارتحال ایشان ابراز داشته، این ضایعه اسفناک را به دولت و ملت شریف برادر ایران خاصتا خانواده و فرزندان آن مرحوم تسلیت می‌گوید و برایشان جنت فردوس ازبارگاه خداوند پاک مسئلت می‌نماید.

محقق: فقدان هاشمی ضایعه جبران‌ناپذیر و خلأ عظیم براى منطقه وجهان اسلام است

همچنین استاد «محمد محقق» رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان به مناسبت درگذشت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران پیامی صادر کرد.

در این پیام آمده است: خبردرگذشت تأثر انگیزعالم مجاهد سیاستمدار برجسته جهان معاصر ،  حضرت آیة‌الله على اکبر هاشمى رفسنجانى رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهورى اسلامى ایران را با یک‌دنیا اندوه مطلع شدم.

شخصیتى که حدود شصت سال در دوره‌هاى مختلف تاریخ معاصر ایران بار سنگین مسئولیت بزرگ انسانى را به دوش داشت و از تمامى پیج وخم‌ها و فراز و فرودها با درایت و تدبیر فوق العادة عبور کرد.

در دوران مبارزه علیه نظام شاهى از تئورى سازان انقلاب اسلامى و در دوره پیروزى بزرگترین انقلاب مردمى معاصر منطقه و جهان به رهبرى امام خمینى رضوان الله تعالى علیه یکى از کلیدى ترین یاران معظم له بحساب می آمد و در مقطع بعد از رحلت امام در کنار رهبرى نظام جمهورى اسلامى یکى از سکانداران و پیشکسوتان آن بوده، به گونه‌اى که دو دوره ریاست جمهورى ایشان به عصر سازندگى شهرت یافت.

و نیز در دهه اخیر با همه رخدادها در عرصه تفاوت‌هاى فکرى میان کارگذاران نظام جمهورى اسلامى که طبیعت یک نظام مردم سالار دینى است، همیشه حامى اصل نظام و یکى از ستون پایه‌هاى استوار جمهورى اسلامى بوده است وبدون شک فقدان اسفبار این مرد بزرگ دین وسیاست ضایعه جبران نا پذیر و خلأ عظیم براى منطقه و جهان اسلام می‌باشد.

اینجانب این مصیبت عظمى را به رهبرى معظم جمهورى اسلامى ایران حضرت آیة الله العظمى خامنه اى ، دولت وملت برادر وهمسایه، ایران اسلامى تسلیت گفته ، براى آن مغفور مرحوم شادروان بهشت برین ومقام رضوان الهى آرزو می‌نمایم.

سرکنسول افغانستان در مشهد هم درگذشت هاشمی را تسلیت گفت

همچنین «سید نورالله راغی» سرکنسول جمهوری اسلامی افغانستان در مشهد، درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را به ملت و رهبری جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفت.

وی در پیامی اظهار داشت: ارتحال یار دیرین انقلاب جمهوری اسلامی ایران حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی را به حضور رهبر انقلاب و ملت شریف ایران تسلیت عرض می‌کنم.  از درگاه ایزد متعال برای ایشان علو درجات را خواهانم.

اتحادیه دانشجویان افغانستان: هاشمی حامی بزرگ مهاجرین و ملت افغانستان بود

همچنین تشکل‌ها و کانون‌های دانشجویان افغانستانی مقیم ایران نیز به مناسبت رحلت حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بیانیه‌ای صادر کردند.

در این بیانیه آمده است: دانشجویان افغانستانی با شنیدن خبر رحلت دردناک آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از پیشگامان انقلاب اسلامی ایران طی بیانیه‌ای غم شریکی و همدردی خودشان را اعلام کردند.

حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یاردیرین امام خمینی (ره) که در سرانجام  پیروزمندانه انقلاب اسلامی ایران نقش بزرگی را داشتند و سال‌های زیادی از ملت افغانستان در جهاد علیه شوروی و ظلم و ستم حمایت کردند و نیز در سال‌های حضور مهاجرین افغانستانی در ایران حامی بزرگی بودند.

رحلت چنین شخصیت بزرگی هم ایرانیان را در غم فرو برد و هم افغانستانی‌ها را، بخصوص دانشجویان و مهاجرین افغانستانی مقیم ایران که از نتایج اندیشه های آن بزرگ مرد، بهره های فراوانی بردند.

تشکل‌ها و کانون‌های دانشجویان افغانستانی مراتب تأسف خود را اعلام نموده و این حادثه تلخ و جانسوز را به رهبری و دولت و ملت برادر ایران و بویژه  خانواده و فرزندان ایشان  تسلیت و تعذیت می‌گویند برای ایشان جایگاه رفیع و منزلت والا آرزو می نمایند.

نهضت اسلامی افغانستان:آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی همواره در کنار مردم افغانستان ایستاد

 همچنین شورای رهبری حزب نهضت اسلامی افغانستان نیز با صدور بیانیه‌ای درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران را به ملت، دولت، و رهبری جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفتند.

در این پیام آمده است: با کمال تاسف درگذشت حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی شخصیت بزرگ، عالم عالیقدر، مبارز نستوه که عمر خویش را در به ثمر نشاندن انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و سعادت و رفاه ملت بزرگ ایران، و تحقق وحدت و سرفرازی جهان اسلام سپری کرد، مایه تاسف، تاثر و تالم عمیق ملت مسلمان افغانستان گردید.

نهضت اسلامی افغانستان این ضایعه عظیم و دردناک را به ملت شریف و بزرگ ایران و به خصوص خانواده ایشان تسلیت عرض نموده بادرد وغم ملت بزرگ ایران خود را شریک دانسته برای مردم شریف ایران اسلامی به ویژه مقام معظم رهبری وخانواده آن جناب صبرجمیل و استقامت در مبارزه را خواستار است .

آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی و انقلاب اسلامی ایران

آیت الله هاشمی رفسنجانی یکی از نزدیک‌ترین دوستان و یاران حضرت آیت الله امام خمینی(ره) در دوران قبل و بعد از انقلاب اسلامی بوده و علاوه بر انقلابی بودن، در تحقق اهداف انقلاب اسلامی ایران  به رهبری حضرت آیت الله امام خمینی(ره) سال‌ها تلاش ‌کرد و به حق می‌توان وی را شخصیت بزرگ و تاثیر گزار در انقلاب اسلامی و جز مدیران موفق نظام و ملت ایران دانسته و از استوانه های انقلاب اسلامی بود و نظام  جمهوری اسلامی همواره از مدیریت، تدبیر و درایت وی بهره‌‌مند شده‌اند. یکی از مهمترین هدف ایشان حفظ نظام و تثبیت آن بود و همواره تلاش کرد تا وحدت بین جریانات سیاسی در داخل نظام جمهوری اسلامی حفظ شود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی و وحدت جهان اسلام

هاشمی رفسنجانی را می توان به حق یکی از شخصیت های تاثیر گزار در وحدت و همسویی جهان اسلام دانست. برای تایید این مدعا بخشی از سخنان ایشان در مراسم افتتاحیه بیست و سومین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی درتهران را با هم مرور می کنیم: “جهان اسلام با مجموع ۶۰ کشور مستقل و یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون نفر جمعیت و همچنین با داشتن موقعیت های اقتصادی خوب و مکتب انسان ساز اسلام، باید بیشتر از همیشه در جهت وحدت گام بردارد و به قدرت واقعی خود برسد. اختلاف، تشتت و جدال نادرست به همراه اتلاف منابع و فرصت های موجود، از زیان های همراهی نکردن ملت های مسلمان با یکدیگر است. اختلافات فقهی نیز اگر در بحث ها و بررسی ها به نزاع نکشد قطعاً همدلی و پیشرفت جهان اسلام را دربرخواهد داشت. اختلافات فقهی مختص علوم فقهی و اجتهاد است و مسئولیت حل آن بر عهده علما، فقها و مدارس دینی است.”

آیت الله هاشمی رفسنجانی همواره در کنار مردم افغانستان ایستاد

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی علاوه بر نقش که در به ثمر رساندن انقلاب اسلامی ایران و مدیریت تحولات سیاسی و اجتماعی ایران داشت و از لحاظ علمی و فکری نیز یکی از چهره‌های شاخص و تأثیرگذار در جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رفت، همواره یکی از حامیان جهاد برحق ملت مسلمان افغانستان در دوران اشغال افغانستان توسط شوروی وقت بود. مسلما در همه مقاطع مخصوصا طی سالیانی که ایشان ریاست جمهوری اسلامی ایران را به عهده داشتند همواره از داعیه بر حق ملت مجاهد افغانستان حمایت کرده و از بذل کمک به مهاجرین کشور ما دریغ نورزیدند.

هاشمی رفسنجانی و حمایت از مبارزات ملت مسلمان فلسطین

مرحوم هاشمی رفسنجانی یکی از حامیان ملت مسلمان فلسطین بود و از مبارزات ملت فلسطین در برابر رژیم جعلی اسرائیل حمایت کرده و همواره در باره اقدامات رژیم اسرائیل و حامیان استکباری شان در قلب جهان اسلام هشدار داده و می گفت: با ابراز تاسف از عقب گرد های تدریجی جهان اسلام در مقابل یک طرح کاملا استعماری، یعنی جعل کشوری غاصب در منطقه اسلامی، اولا جهان اسلام را تکه تکه کردند و ثانیا یهودی ها را با اهداف خاص استعماری خود که می خواستند در اروپا نباشند از سراسر دنیا جمع و یک جسم خارجی را در پیکره خاورمیانه تعبیه کرده اند که البته روزی از بین خواهد رفت.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان