شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » ائتلاف بزرگ ملی: خیمه‌های خود را از مقابل دفاتر کمیسیون انتخابات جمع می‌کنیم

حرکت سیاسی موسوم به ائتلاف بزرگ ملی افغانستان با استقبال از تصمیم حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات مبنی بر بکارگیری فن‌آوری استفاده از انگشت نگاری در انتخابات پارلمانی افغانستان اعلام کرده که اعتراض مدنی شانرا متوقف کرده و خیمه‌های تحصن خود از مقابل دفتر کمیسیون انتخابات در شهرهای مزارشریف در شمال و قندهار در جنوب جمع خواهد کرد.

در هفته‌های گذشته نمایندگان این ائتلاف در ولایات بلخ، قندهار، هرات و ننگرهار دروازه دفاتر کمیسیون‌های انتخاباتی را بستند و در مقابل آنها خیمه تحصن برپا کردند، دولت با استفاده از نیروی پلیس خیمه تحصن آنان را در هرات و ننگرهار جمع کرد ولی این ائتلاف به حکومت افغانستان در بکارگیری از زور برای “سرکوب مردم و احزاب” هشدار داد.

این ائتلاف متشکل از ۳۰ حزب و جریان سیاسی عمده افغانستان است.

خواست اصلی این جریان ایجاد سیستم انگشت نگاری برای جلوگیری از تقلب در روند انتخابات بود، ولی کمیسیون انتخابات در روزهای گذشته اعلام کرد که ۲۲ هزار ماشین بیومتریک را تهیه و قرار است که در روز انتخابات از آنها استفاده شود.

اکنون این ائتلاف اعلام کرده که تصمیم کمیسیون انتخابات باعث قناعت آنان شده و به اعتراض‌های خود پایان می‌دهند.

همایون همایون یکی از اعضای برجسته این ائتلاف امروز( دوشنبه دوم میزان/مهر) گفت که خیمه تحصن خود را در ولایت بلخ و قندهار بر می‌چینند.

اکنون نگرانی این ائتلاف نحوه استفاده از این فن‌آوری است و از کمیسیون مستقل انتخابات خواست که هر چه زودتر در مورد راهکار استفاده از ماشین بیومتریک و زمینه سازی نظارت از روند انتخابات توضحیات بیشتر ارائه کند.

اقای همایون هشدار داد که اگر کمیسیون مطابق به تعهدات خود به این ائتلاف عمل نکند اعتراض این احزاب و جریانهای همسو از سر گرفته خواهد شد.

کمیسیون مستقل انتخابات نیز از این اقدام ائتلاف استقبال کرده و اعلام نموده که دفترهای ولایتی بلخ و قندهار باز شده و فعالیت عادی خود را از سر گرفته‌اند.

حفیظ هاشمی، یک تن از اعضای کمیسیون انتخابات به بی‌بی‌سی گفته که کار برد از فنآوری بایومتریک زمانگیر نیست و می‌تواند در شفافیت انتخابات کمک زیادی کند.

حرکت این ائتلاف به برپایی خیمه‌های تحصن انتقادهای نیز در پی‌داشت، حتی تادامیچی یاماموتو، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت که آمادگی‌های فنی برای برگزاری انتخابات “به خوبی” پیش می‌رود اما نگران از چالش‌های سیاسی است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان