شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » اتمر: در پنج سال اخیر ۱۵۰ هزار افغان کشته و زخمی شده است

حنیف اتمر، مشاور پیشین شورای امنیت ملی افغانستان، ادعا دارد که در پنچ سال گذشته ۵۱ هزار نفر در این کشور کشته شده و ۹۸هزار تن دیگر زخمی شدند.

به گفته آقای اتمر در میان جان باخته‌گان در این سال‌ها، زنان و کودکان نیز شامل بوده اند.

حنیف اتمر، روز یک‌شنبه (۱۹حوت) در یک همایش به مناسبت ۸ مارچ روز همبستگی زنان جهان گفت که جنگ و نا امنی تاثیر منفی بر خانواده‌های افغان گذاشته است.

او گفت “در پنچ سال گذشته ۵۱ هزار هموطن ما کشته شدند، در پنچ سال گذشته ۹۸ هزار هم وطن ما به شمول زنان و کودکان به علت جنگ مجروح شدند. اگر همهٔ این ها را با هم جمع کنیم و اثر را بالای خانواده ها بی‌بینیم، اضافه از ۱۵۰ هزار نفر یا کشته شده و یا مجروح گردیده اند.”

به باور آقای اتمر، این جان باخته‌ها حد اقل به یک میلیون افغان‌ تعلق دارند که حتی اثر منفی بر زنان در افغانستان گذاشته است.

او افزود “در تفاوت با ارقام دولت آنچه حقایق را ما تلاش کردیم خدمت شما ارائه کنیم، جنگ و نا امنی به مراتب اثرعمیق تر و پیامد جدی تر بر مردم داشته که تا حال گفته شده است”.

آقای اتمر، در حالی از آمارجان باخته‌گان ۵ سال گذشته پرده برداشت که او پیش از این، حدود چهار سال مشاور شورای امنیت ملی افغانستان بود و در تصمیم گیری‌های حکومت در این سال‌ها نقش کلیدی داشته است.

در همین حال، یک منبع در حکومت افغانستان در گفتگو با صدای امریکا این ادعاهای حنیف اتمر، را بی بنیاد خواند و خواستار ارائه اسناد در این زمینه شد.

به گفته این منبع، آقای اتمر یک “شهروند عادی” در افغانستان است و این اظهارات وی بیشتر جنبه “کمپاینی” دارد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان