شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » احمدشاه درانی خواهان تشکیل دولت فراگیر ملی به‌ جای طالبان شد

احمدشاه درانی در پیامی خواهان ورود عاجل افغانستان به یک گفتمان ملی به منظور تشکیل دولت فراگیر اسلامی و ملی برای عبور از بحران کنونی شد.

آقای درانی که از بازرگان مقیم امارات و چهره‌ای کمتر شناخته شده در عرصه سیاست افغانستان است، می‌گوید ادامه بن‌بست فعلی، نه عملی و نه ممکن است.

از احمدشاه درانی در ماه‌های پیش از سقوط نظامی جمهوری افغانستان و بازگشت طالبان،‌ به عنوان یکی از گزینه‌های رهبری حکومت موقت نام برده می‌شد.

او اکنون در پیام اختصاصی که برای افغانستان اینترنشنال فرستاده، می‌گوید افغانستان برای عبور از این بحران باید به خرد جمعی و عقلانیت سیاسی رجوع کند.

سعه صدر و گفتگو به‌جای حذف

آقای درانی معتقد است که سیاست حذف و تجرید که طالبان در پیش گرفته‌اند، برای افغانستان مشکلات جدی به‌وجود خواهد آورد و باید از سعه صدر کار گرفت.

اکنون که طالبان با استفاده از فضای به‌وجود آمده در پی خروج نیروهای بین‌المللی و خلا‌ء‌ قدرت ناشی از فرار رییس‌جمور پیشین، بر سراسر افغانستان سیطره یافته، اما نتوانسته‌اند امنیت و آرامش را تامین کنند، احمدشاه درانی معتقد است مسئولیت ناآرامی و بی‌ثباتی فعلی به دوش رهبران این گروه است.

او در پیامش به رهبران گروه طالبان و دیگر رهبران سیاسی هشدار می‌دهد و توصیه می‌کند که با استفاده از فرصت، وارد گفتمان ملی شوند تا افغانستان از بحران و بن‌بست سیاسی موجود عبور کند.

با گذشت حدود ۷ ماه از حاکم شدن دوباره طالبان بر افغانستان، هنوز هیچ کشوری،‌ حتی نزدیک‌ترین متحدان منطقه‌ای آن‌ها، حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته است.

همچنین قطع کمک‌های خارجی، در کنار مسدود شدن دارایی‌های افغانستان در بانک‌های خارجی، این کشور را،‌ به گفته سازمان ملل متحد، به لبه سقوط اقتصادی و بحران انسانی کشانده‌ است.

راه حل عبور از این وضعیت، به باور احمدشاه درانی،‌ بازگشت به خرد جمعی و عقلانیت سیاسی، از طریق گفتگوی ملی با نمایندگان مردم، جوانان،‌ نخبگان و رهبران بانفوذ قومی است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان