شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » احمد شاه مسعود قهرمان ملی افغانستان

امروز (۱۸ سنبله) مصادف به پانزدهمین سالروز ترور احمد شاه مسعود قهرمان ملی کشور است و از این روز همه ساله از سوی دولت و رهبران جهادی و سیاسی کشور در سراسر کشور تجلیل می شود.

احمدشاه مسعود كه محصل دانشکده انجينری كابل بود، پس از تجاوز روس ها به افغانستان به صفوف مجاهدان پیوست و به یکی از قوماندانان مهم جهادی تبدیل شد.
او پس از شکست روس ها به مبارزه علیه حکومت نجیب الله ادامه داد و با پیروزی مجاهدین به صفت وزیر دفاع تعيين شد.
جنگ های تنظیمی میان احزاب جهادی باعث شکست حکومت وقت شد و احمد شاه مسعود پس از تصرف کابل توسط طالبان به پنجشير رفته، مقاومت عليه طالبان را سازماندهی كرد.
احمدشاه مسعود، به تاریخ ۱۸ سنبله ۱۳۸۰ بر اثر انفجار انتحاری دو تروریست مظنون به ارتباط با شبکه القاعده که خود را خبرنگار معرفی کرده بودند، در ولسوالی خواجه بهاءالدین ولایت تخار ترور شد.
در این انفجار که دو روز پس از حمله به مرکز تجارت جهانی در نیویارک صورت گرفت، چندین نفر از نزدیکان احمد شاه مسعود به شمول مسعود خلیلی، زخمی شدند.
شبکه القاعده مظنون ردیف اول این ترور گفته شده اما برخی ها می گویند به دلیل پیچیدگی این حمله، پای سازمان های استخبارات بزرگ دنیا نیز دخیل است.
در زمان حکومت حامد کرزی، رییس جمهور پیشین کشور به احمدشاه مسعود لقب قهرمان ملی داده شد و در تقویم کشور یک هفته به نام ( هفته شهید ) نامد گذاری شد.

پیشتر از این احمدولی مسعود، برادر احمدشاه مسعود و رییس “بنیاد احمدشاه مسعود” همیشه از حکومت قبلی کرزی و حکومت فعلی حکومت وحدت ملی خواسته است که پرونده ترور این قوماندان جهادی را پیگیری کند.
به گفتهء رییس بنیاد مسعود، ترور احمد شاه مسعود ابعاد بیرونی دارد و به همین سبب تحقیقاتی در فرانسه، بلجیم و انگلستان صورت گرفت اما زمانی که این پرونده به کابل رسید، حکومت گذشته سکوت کرد.
مسعود گفت است: “تلاش های در بیرون از افغانستان برای شناسایی عاملان این حادثه صورت گرفت، وقتى این بررسى به داخل افغانستان رسيد، دولت سکوت اختيار کرد، هر قدر که داد زده شد که دوسيه را بازگشايى کنيد، کسى به اين گفته ها توجه نکرد. ”
او به شدت از حکومت گذشته به رهبری حامد کرزی و حکومت وحدت ملی در این زمینه انتقاد کرد.
در همین حال بنیاد احمدشاه مسعود، پیگیری حاثه ترور مسعود برای انتقام گیری نیست، یک ملت حق دارد که دشمنان تاریخ شان را بشناسند.
از هفته شهید و سالروز ترور قهرمان ملی کشور همه ساله طی مراسم های با شکوه در خیمه لویه جرگه کابل، وزارت خانه ها و ولایات تجلیل می شود.
امروز نیز در تالار لوی جرگه و در تالار وزارت خارجه محفلی برای بزرگداشت از پانزدهمین سالروز ترور احمدشاه مسعود، قهرمان ملی مراسمی با حضور مقام های بلند پایه دولتی و سران مجاهدین برگزار می شود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان