شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » اداره‌ی احصاییه‌ی مرکزی نفوس افغانستان را ۲۹ میلیون نفر اعلام کرد

اداره‌ی احصاییه‌ی مرکزی با نشر سالنامه‌ی ۱۳۹۵ خود می‌گوید که نفوس افغانستان ۲۹.۲ میلیون نفر است.
شیرمحمد جامی‌‌زاده، سرپرست اداره‌ی احصاییه‌ی مرکزی در نشستی خبری اعلام کرد که این آمار براساس گزارش‌های ادارات دولتی جمع‌آوری شده است. این در حالی است که یکی از موارد مورد اختلاف، میزان دقیق نفوس کشور است.
او افزود که برای طرح برنامه‌های توسعه‌یی اکثرکشورهای کمتر توسعه‌یافته‌یی مانند افغانستان نیاز به جمع‌آوری آمار دقیق از وضعیت زندگی مردم دارد.
آقای جامی‌زاده گفت که آماری که از سوی اداره‌ی احصاییه‌ی مرکزی به‌نشر رسیده به‌صورت دقیق و با کیفیت خوب جمع‌آوری شده است. اما در جریان این سال‌ها به‌دلیل عدم امکان سرشماری دقیق نفوس، بارها طرح توزیع تذکره‌ی الکترونیک مطرح شده است که تاکنون به مرحله‌ی اجرا درنیامده است.
در حالی‌که آمار و ارقام موجود در مورد شمار دقیق نفوس کشور تاکنون از میزان باورپذیری کمتری برخورداری بوده است، اما سرپرست ریاست احصائیه‌ی مرکزی تاکید می‌کند که: « نشراین سالنامه با آن‌که تصویر کلی از وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور را نشان می‌دهد، دسترسی آسان به منابع غنی ارقام و معلومات احصائیوی را نیز فراهم می‌کند که وزارت‌خانه‌ها، ادارات دولتی، سازمان‌های غیردولتی سکتور خصوصی براساس آن می‌توانند برنامه‌های‌شان را ترتیب بدهند.»
از همان ابتدای انتشار سالنامه‌ی جدید اداره‌ی احصائیه‌ی مرکزی، مشابهت‌های این گزارش با گزارش‌های سال‌های قبل به گونه‌یی صریح بود که توجه بسیاری از خبرنگاران و فعالان شبکه‌های اجتماعی را به‌خود جلب کرد. عکس‌هایی از شروع گزارش سالنامه‌ی اداره‌ی احصائیه‌ی مرکزی در سه سال گذشته منتشر شد که نشان می‌داد این سالنامه‌ها هیچ تفاوت عمده‌یی با هم ندارند.
سالنامه‌ی احصاییوی این اداره نشان می‌دهد که نفوس افغانستان در سال ۱۳۹۵ به‌شمول ۱.۵میلیون کوچی به ۲۹.۲ میلیون نفر رسیده است که از این میان ۱۴.۲میلیون آن را زنان و ۱۵میلیون آن را مردان تشکیل می‌دهند.
بر اساس معلومات اداره‌ی احصاییه‌ی مرکزی نفوس شهرها ۶.۹ میلیون و نفوس روستاها بدون احتساب نفوس کوچی‌ها، ۲۰.۸ میلیون نفر تخمین شده است.
در سالنامه‌ی این اداره آمده است که ۱۳.۸میلیون نفوس افغانستان سن‌شان پایین‌تر از ۱۵سال می‌باشد.

بازگشت مهاجرین در سال ۱۳۹۵
بر اساس آمار احصاییه‌ی مرکزی در سال گذشته ۶۵۸۴۷ خانواده که تعداد آن‌ها به ۳۷۲۵۷۷ نفر می‌رسد از کشورهای پاکستان، ایران و دیگرکشورها به‌افغانستان برگشت کردند. در همین حال، در جریان سه سال اخیر، موج جدیدی از پناهجویان از کشور خارج شده‌اند.

درجه‌ی تحصیل کارمندان دولتی
این اداره می‌گوید که کارمندان ادارات دولتی در سطح دکتورا، ماستری، فوق لیسانس و لیسانس بوده و بیشتر از ۱۲هزار کارمندان ادارات دولتی سطح سوادشان مشخص نیست.
در گزارش این اداره آمده است: «درجه‌ی تحصیل کارمندان دولتی مجموعاً ۲۶۸ دکتور، ۴۸۰۴ ماستر، ۳۵۰ فوق لیسانس، ۵۵۱۵۷ لیسانس و ۲۳۷۳۰۵ پائین‌تر از درجه‌ی لیسانس و ۱۲۲۵۵ نامعلوم کارمندان خدمات ملکی درچوکات دولت ایفای وظیفه می‌نمایند».

وزارت‌های معارف و تحصیلات عالی
بر اساس سالنامه‌ی اداره‌ی احصاییه‌ی مرکزی در سال ۱۳۹۵ مجموعاً ۹۴۲۳۲۹۳ دانش‌آموز شامل مکاتب در سراسر کشور بوده و به‌تعداد ۲۱۶۶۵۱ تن معلم مصروف تدریس بوده‌اند.
در وزارت تحصیلات عالی در سال گذشته بیش از ۳۴۱۲۷۳ نفر دانشجو در دانشگاه‌های خصوصی و دولتی کشور مصروف درس خواندن بوده‌اند که از این میان ۲۶۳۶۷۵ تن آن را دانشجویان پسر و ۷۷۵۹۸ تن آن را دانشجویان دختر تشکیل می‌دهند.
بر اساس معلومات این اداره، در سال ۱۳۹۵ به‌تعداد ۱۴۶۶ نفر استاد در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی مصروف تدریس بوده‌اند که از این میان ۱۷۳۲ نفر آن خانم و ۱۲۹۲۹نفر آن مردان هستند که نسبت به سال ۹۴؛ ۸,۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وزارت صحت
بر اساس آمار اداره‌ی احصاییه‌ی مرکزی در سال گذشته ۲۱۷۳ باب مرکز صحی ایجاد شده است که نسبت به سال ۱۳۹۴ ۱.۹درصد‌کاهش را نشان می‌دهد.
این اداره می‌گوید که تعداد مراکز صحی و داکتران در کشورکافی نبوده و هنوز هم برای هر ۱۰هزار نفر در مراکز صحی ۵ بستر و ۳ داکتر وجود دارد که حکومت افغانستان دراین زمینه باید توجه جدی نماید.
در سالنامه‌ی این اداره آمده است که امراض ساری مانند ملاریا، توبرکلوز و ایدز در سال ۱۳۹۵ در افغانستان وجود داشته و تعداد افراد گرفتار به مرض ایدز در سال ۱۳۹۵ به ۲۰۶۰ نفر بوده که نظر به سال قبل ۱۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

تولیدات ناخالص داخلی
بر اساس گزارش اداره‌ی احصاییه‌ی مرکزی در سال ۱۳۹۵ ارزش تولید ناخالص داخلی به‌شمول کوکنار ۲.۳ میلیارد دالر و تولید ناخالص داخلی سرانه ۶۹۶ دالر ثبت شده است.
این اداره می‌گوید که ارزش تولید ناخالص داخلی در سال ۹۵ بدون کوکنار۱۹.۷میلیارد دالر بوده و تولید ناخالص سرانه ۶۷۶ دالر می‌باشد.

وزارت زراعت
آمار وزارت زراعت نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۵ به‌مقدار ۴,۶ میلیون تُن گندم تولید شده است که نسبت به سال گذشته۲,۵ درصد کاهش یافته است.
این اداره می‌گوید که ساحات تحت کشت گندم، برنج و سایر حبوبات در سال ۱۳۹۵ نسبت به سال گذشته ۳۷۲۸۰ هکتارزمین افزایش یافته است.
ارزش تولیدات صنایع خصوصی و دولتی در سال ۱۳۹۵ بیش از ۶۶۲۶,۶ میلیون افغانی بوده و نسبت به سال قبل ۶,۹ درصد افزایش یافته است.
آمار مربوط به تولید برق در کشور نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۵؛ ۱۰۷۶,۳ میلیون کیلووات/ساعت برق تولید شده است.
این اداره می‌گوید که در سال ۱۳۹۵ به ارزش ۲۶۱ میلیون دالر برق به کشور وارد شده است.

وزارت تجارت
در مورد تجارت این آمار نشان می‌دهد که مجموع واردات ثبت‌شده در سال ۱۳۹۵ به ارزش ۶۵۳۴ میلیون دالر و مقدار صادرات کشور ۵۹۶ میلیون دالر بوده است. حال آن‌که در سال ۱۳۹۴ واردات کشور، ۷۷۲۳ میلیون دالر و صادرات ۵۷۱ میلیون دالر بوده است.
بر اساس معلومات اداره‌ی احصاییه‌ی مرکزی میزان واردات کشور نسبت به سال ۹۴؛ ۱۵.۴درصد کاهش یافته درحالی‌که صادرات کشور ۴.۴درصد افزایش یافته است.
اداره‌ی احصاییه‌ی مرکزی می‌گوید که بخش مخابرات به‌صورت چشم‌گیری توسعه یافته است. بنا بر این گزارش، در سال ۱۳۹۵ بیش از ۳۰.۲میلیون سیمکارت توسط شرکت‌های مخابراتی به فروش رسیده است.
در بخش حمل‌ونقل هوایی آماری احصاییوی سال ۱۳۹۵ نشان می‌دهد که خط هوایی دولتی (آریانا) به مقدار ۱۷۷۵ تن مال را انتقال داده است و خطوط هوایی خصوصی در رابطه با انتقال مسافرین از شرکت هوایی آریانا بیشتر مسافرین را انتقال داده‌اند.
در مورد ساخت‌وساز ساختمان‌ها و جاده‌ها نیز آمار این اداره نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۵ بخش دولتی و بخش خصوصی پیش‌رفت خوبی داشته است.
بر اساس این آمار، در سال گذشته ۳۹درصد افزایش در بخش ساختمان‌سازی و ۱۴درصد دربخش جاده‌سازی نسبت به سال ۱۳۹۴به ثبت رسیده است.
اداره‌ی احصاییه‌ی مرکزی تاکید دارد که مجموع کمک‌های وعده‌ داده‌شده در سال ۱۳۹۵ به افغانستان بیش از ۲۸۹۴,۵۹ میلیون دالر بوده و مقدار پولی که در این سال پرداخت شده به ۲۰۶۴,۲۹ میلیون دالر رسیده است.
مقامات حکومتی از نشر به‌موقع سالنامه‌ی اداره‌ی احصاییه‌ی مرکزی استقبال کرده و تاکید کردند که در ۱۵سال گذشته این آمار در موقع مشخص آن به‌دسترس ادارات دولتی قرار نمی‌‌گرفت و یکی از دلایل ناکامی برنامه‌های ادارات دولتی همین موضوع بوده است.
جمع‌آوری آمار دقیق از شمار نفوس، میزان تحصیل و رده‌ی سنی شهروندان، به‌دلیل فقدان منابع و چالش‌ها در غیبت الکترونیکی‌سازی دولت و عدم توزیع تذکره‌ی الکترونیک، با مشکلات و عدم قطعیت بسیاری همراه است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان