شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » ادامه اعتراضات احزاب مهم افغانستان به روند انتخابات؛ ده‌ها نفر راهپیمایی کردند

ده‌ها نفر از حامیان احزاب سیاسی افغانستان امروز در کابل در اعتراض به روند انتخابات راهپیمایی کردند.

اشتراک کنندگان این راهپیمایی از ۳۵ حزب و جریان سیاسی که احزاب مطرح افغانستان از جمله حزب جمعیت، حزب اسلامی (حکمتیار)، حزب جنبش و حزب وحدت اسلامی افغانستان نیز در بین آنهاست، نمایندگی می‌کردند.

فضل غنی حقمل، یکی از سخنگویان حزب اسلامی افغانستان می‌گوید راهپیمایی امروز آغاز اعتراضات مدنی این احزاب است که تا قبول خواست‌های‌شان ادامه خواهد یافت.

تغییر سیستم انتخابات افغانستان از نظام تک‌رای غیرقابل انتقال به نظام تناسبی، استفاده از سیستم بایومتریک/انگشت نگاری برای رای‌دهندگان و نظارت احزاب از تمام مراحل انتخابات مهمترین خواست‌های این جریان‌هاست.

در چند ماه گذشته نمایندگان این احزاب چندین جلسه و گردهمایی را به راه انداخته و خواست‌های‌شان را با حکومت مطرح کردند اما حکومت این خواست‌ها را نپذیرفت و گفت زمان برای عملی شدن آنها بسیار کم است.

در آخرین مورد، این احزاب، فرصتی دو هفته‌ای به دولت داده و پس از پایان این مدت اعلام کردند که نافرمانی مدنی را در مقابل حکومت آغاز می‌کنند.

در بخشی از اعلامیه ائتلاف ملی افغانستان در پایان این فرصت آمده: ” (ائتلاف و احزاب سیاسی) با تحرکات و اقدامات حق‌طلبانه و نافرمانی‌های مدنی دروازه‌های تقلب را بسته و مانع حاکم شدن تقلب بر سرنوشت مردم افغانستان خواهد شد و اجازه بازی با حیات سیاسی ملت افغانستان را به تیم حاکم نخواهد داد.”

احزاب افغانستان می‌گویند انتخاباتی که با شیوه کنونی برگزار شود مورد قبول آنها نخواهد بود.

این احزاب سیاسی پیش از این نیز هشدار داده بودند که اگر روند انتخابات به همین شکل ادامه یابد، “تمام گزینه‌ها را قابل بحث دانسته و از همه امکانات‌شان برای جلوگیری از اجرای این روند استفاده خواهند کرد.”

قرار است در ماه میزان/ مهر انتخابات پارلمانی افغانستان با سه سال تاخیر و انتخابات شوراهای ولسوالی این کشور برای اولین بار برگزار ‌شود. کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید نهایت تلاش خود را برای تامین شفافیت این انتخابات خواهند کرد اما تاریخ برگزاری انتخابات تغییر نخواهد کرد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان