شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » ادامۀ نبردها درغزنی؛ طالبان دربخش‌هایی شهر پاسگاه ایجاد کرده‌‌اند

نهادهای امنیتی می‎‌گویند که نیروهای دولتی بخش‌های بیشتری را در شهر به اداره خودشان درآورده اند و برای تأمین امنیت نهادهای دولتی و شخصی می‌کوشند؛ اما گزارش های تازه از شهر غزنی می‌رسانند که طالبان در بخش‌هایی از شهر غزنی با نیروهای دولتی درگیر استند و ساختمان‌های دولتی را آماج موشک قرار می‌دهند.

به روز شنبه نیز نیروهای دولتی و طالبان، در بخش‌های گوناگون شهر غزنی، باهم درگیر شدند. در گیری‌هایی که از پنج‌شنبه شب (۱۸ اسد) در این شهر آغاز شدند و تا افتادن بخش هایی از شهر به دست طالبان هم پیش رفتند.

اما در رویدادهای شنبه، نیروهای دولتی، در بخش‌های مرکزی شهر حضور داشتند و می‌کوشیدند تا امنیت نهادهای دولتی و خصوصی را در غزنی تأمین کنند. در این میان، از بسته بودن چندین ساعته راه کابل – غزنی در بخشی از ولسوالی سید آباد میدان وردک نیز خبرهایی می‌رسیدند.

فرید عمری، مسؤول یکی از رسانه‌های خصوصی در غزنی که به کابل آمده است، از آواره شدن خانواده‌های بسیاری از غزنی به پایتخت سخن می‌گوید: «زیادتر مردم طرف کابل آمدند و کسانی که مسکونه چهارطرف خانه قومندان امنیه، حوزه دوم امنیتی، مقام ولایت، در این قسمت ها خانه های مسکونی یی که بوده اند، تمام شان از این مناطق به بیرون از شهر رفته اند.» 

هم زمان با این، شماری از نماینده گان مردم غزنی، روز شنبه (۲۰ اسد) در نشستی در کابل، از آنچه که در این ولایت می‌گذرد، ابراز نگرانی کردند.

شاه گل رضایی، یکی از این نماینده گان از آنچه که بی پروایی حکومت به اوضاع امنیتی غزنی می‌گوید، انتقاد کرد: «در خیلی از موارد، به جای اقدامات پیشگیرانه، ما شاهد تلفات بسیار زیاد در سطح نیروهای امنیتی، شاهد سقوط پوسته ها، سقوط ولسوالی ها بوده ایم و بعداً دولت افغانستان وارد اقدام شده است.»  

در حالی که نهادهای امنیتی از روبه‌راه بودن اوضاع امنیتی در شهر غزنی سخن می‌گویند، گزارش‌ها می‌رسانند که طالبان در اطراف شهر غزنی برجا استند و نیز در بخش‌های شهر به ایجاد ایست‌های بازرسی موقت می‌پردازند.

نجیب دانش، سخن‌گوی وزارت امور داخله، به روز شنبه در یک نشست خبری از چگونگی برنامه های کنونی نیروهای امنیتی در غزنی یاد کرد: «در حال حاضر، ما برنامه تصفیه و تلاشی را در بخش هایی از غزنی آغاز کرده ایم، متأسفانه هنوز هم فیرهای پراگنده وجود دارند، به خصوص در قسمت‌هایی از حسن آباد و در قسمت شمال ولسوالی اندر.» 

اما، عتیق الله امرخیل، آگاه امور نظامی، عملکرد نیروهای دولتی را در پاسخ دهی به حمله های طالبان بر غزنی، به پرسش می گیرد: «بعد از آن که قطعه را در دادند و رفتند، بعد از آن کامیابی از ما نیست! دشمنی که به هدف خود رسید، سلاح را بُرد، سامان خود را بُرد، موسسات را در داد، او کامیاب شد! ما که کُل شان را بکشیم، مگر ما وظیفه خود را انجام نداده ایم.» 

در بیش از یک سال اخیر، همواره از اوضاع بد امنیتی در ولایت غزنی، گزارش هایی پخش شده بودند. چنان که از هژده ولسوالی غزنی، تنها ولسوالی‌های مالستان، جاغوری و ناهور این ولایت امن تر دانسته می‌شوند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان