شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » اشرف غنی: بعد از این پلیس در جنگ شرکت نکند

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان می‌گوید در ۱۸سال گذشته سربازان پلیس در جنگ شرکت می‌کردند و حالا باید به وظیفه اصلی‌شان که حاکمیت قانون است، برگردند.

آقای غنی که امروز (دوشنبه، ۲۳ جدی/دی) در مراسم فراغت بیش از ۴۰۰ افسر پلیس در یک سخنرانی گفت همه نیروهای امنیتی کشورش نمی‌تواند مشغول جنگ باشد و باید یک برنامه عملی منسجم برای کارکرد آن‌ها ترتیب شود.

او به تلفات سربازان پلیس اشاره کرده و گفت می‌شد از این تلفات جلوگیری شود.

آقای غنی افزود که نیروهای پلیس را تجهیز و تقویت خواهند کرد و “مداخلات بیرونی” در تشکیلات آنها را صفر خواهند ساخت.

او افزود که نیروی پلیس برای تطبیق قانون، پشتیبانی کامل او را دارند.

رئیس جمهوری افغانستان گفت: در قانون ما مسلح غیرمسئول جای ندارد. قاچاقبر پلیس را نمی‌تواند تهدید کند. دزد و رهزن پلیس را نمی‌تواند فحش بگوید.

آقای غنی گفت وظایف اساسی پلیس باید در چارچوب قانون اساسی بررسی شود.

او تاکید کرد که هیچ مسئول امنیتی افغانستان حق کشتن یک شهروند افغان را ندارد.

وی افزود: “پلیس، کماندو و قطعات خاص نیست. فکر و مغز به کار است و در آخر رجوع به استعمال قوا باشد…شهروندان نمی‌خواهند که پلیس وسیله قتل حتی یک دزد باشد… حق استعمال قوه را دارید، قانون داده، اما پلیس اندازه استعمال قوه را سنجیده درنظر بگیرد.”

او از اعتماد جامعه به نیروی پلیس به عنوان یک ضرورت یاد کرد و گفت این اعتبار به دنبال عمل عادلانه و دقیق به دست می‌آید.

در سالهای گذشته که نیروهای پلیس در جنگ افغانستان سهم داشتند بارها گزارش‌هایی منتشر شد که نشان می‌داد این نیروها بیشترین تلفات را نسبت به سایر نظامیان داشته‌اند.

آمار دقیق تلفات این نیروها مشخص نیست اما به تازگی وزارت داخله/کشور افغانستان از کاهش ۱۰ درصدی تلفات نیروهای امنیتی افغان در جریان سال جاری خورشیدی خبر داد.

آقای غنی نیز در ماه جون/ژوئن سال گذشته (۲۰۱۹) گفت که بیش از ۴۵ هزار نیروی امنیتی افغانستان از سال ۲۰۱۴ کشته شده‌اند.

چندی پیش روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست نیز با انتشار اسناد محرمانه جنگ افغانستان گفت که تلفات نیروهای امنیتی افغانستان در ۱۸ سال جنگ در این کشور بیشتر از طالبان بوده است.

واشنگتن‌پست به نقل از پنتاگون، چند موسسه و نهاد دولتی و غیردولتی آمریکا گفت که جنگ این کشور از زمان آغاز، یعنی سال ۲۰۰۱ تاکنون بیش از ۱۵۷ هزار کشته برجای گذاشته که از این میان ۶۲۱۲۴ کشته از نظامیان بوده است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان