شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » اشرف غنی در واکنش به حملات کابل و ننگرهار؛ عملیات علیه پیکارجویان ‘تهاجمی’ می‌شود

محمد اشرف غنی، در واکنش به حملات انتحاری روز سه‌شنبه به نیروهای امنیتی کشورش دستور داد تا حملات خود را از حالت “دفاعی” به وضعیت ‘تهاجمی’ مبدل کنند و مواضع طالبان و سایر گروه‌های به گفته او “تروریستی” را مورد حمله قرار دهند. همزمان طالبان هم ضمن محکوم کردن این حملات آقای غنی را به اعلان جنگ تمام عیار متهم کرده و گفته آماده مقابله است.

اما آقای غنی ضمن انتقاد شدید از گروه طالبان بار دیگر تاکید کرد که این گروه باید به تقاضای مردم افغانستان و جهان مبنی بر آتش بس پاسخ مثبت بدهند. او در عین حال از نیروهای امنیتی کشورش خواست تا حمله‌های خود علیه طالبان را ازسر بگیرند.

پیشتر شاه محمد میاخیل، والی ولایت ننگرهار گفته بود که در یک حمله انتحاری در ولسوالی شیوه ولایت ننگرهار در شرق افغانستان ۲۴ نفر کشته و ۶۸ نفر زخمی شدند. این حمله در یک مراسم خاکسپاری انجام شد.

وزارت صحت/بهداشت افغانستان هم امروز اعلام کرد که در حمله دیگری به یک شفاخانه صد بستر دشت برچى واقع در غرب شهر کابل،۱۶ تن جان دادند و ۱۶ نفر دیگر به شمول ۵ کودک زخمى شدند. طالبان دخالت در این حملات را رد کرده است.

بیشتر بخوانید

ساعتی پس از این اظهارات آقای غنی، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در واکنش به حملات روز سه‌شنبه ضمن محکوم کردن دو حمله کابل و ننگرها از سوی داعش گفت: “از زمانی که توافق‌نامه میان امارت اسلامی (طالبان) و آمریکا امضا شده و از طرف جهت‌های ملی و بین‌المللی تائید شده، ایجاد موانع از سوی اداره (دولت) اشرف غنی در برابر پروسه صلح آغاز شده است. رهایی زندانیان به گونه قصدی به تاخیر انداخته شده، که هم برای عملی شدن توافقنامه و هم برای آغاز مذاکرات بین الافغانی گام بزرگی بود و نیز زندگی هزاران زندانیان از خطر بالفعل بیماری کرونا نجات داده می‌شد. اکنون اعلان جنگ تعرضی در برابر امارت اسلامی (طالبان) نشان می‌دهد که اشرف غنی می‌خواهد هنوز هم حاکمیت خود را زیر چتر جنگ دوام دهد”.

آقای ‌غنی پیشتر در پی توافق صلح آمریکا با طالبان دستور آزادی پنج هزار زندانی طالبان را صادر کرده بود تا آنها را تشویق به مذاکره و آتش‌بس کند. باوجود رهایی صدها تن از زندانیان طالبان از زندان‌های افغانستان اما طالبان هنوز حاضر نشده‌اند تا به در خواست دولت این کشور و جامعه جهانی مبنی بر آتش‌بس و مذاکرات بین‌الافغانی تن دهند.

رئیس جمهور افغانستان بار دیگر از طالبان خواست تا به خاطر وضعیت جاری ناشی از شیوع ویروس کرونا به “صدای مردم افغانستان و جامعه جهانی” پاسخ مثبت بدهند.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا هم در توییتی حملات امروز در کابل و ننگرهار را محکوم کرده و نوشته: “آمریکا به قوی‌ترین شکل ممکن دو حمله تروریستی در افغانستان را محکوم می‌کند و معتقد است مردم افغانستان باید با متحد شدن در کنار هم به مقابله تروریسم بروند.”

آقای پومپئو همچنین در بیانیه ای گفت: “هر حمله ای به انسان های بیگناه غیرقابل بخشش است، اما حمله به نوزادان و زنانی که می خواهند وضع حمل کنند… یک عمل کاملا شرورانه است.”

“تروریست هایی که به سوگوارانی که برای دعا در یک مراسم خاکسپاری حمله کردند فقط به دنبال از هم گسستن پیوندهایی هستند که شیرازه خانواده ها و جوامع را تشکیل می دهد، اما هرگز موفق نمی شوند.”

او افزود: “در جریان ماه مقدس رمضان و در خلال تهدید کووید-۱۹ این دو حمله به ویژه هولناک است.”

پیشتر وزیر دفاع آمریکا گفته بود که توافق صلح میان آمریکا و طالبان که منجر به خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان می‌شود بدون خطر نیست اما امیدوارکننده است.

مقامات آمریکایی گفته بودند که انتظار دارند تا توافق میان آنها و طالبان به کاهش خشونت‌ها در افغانستان منجر شود. آمریکا می‌گوید که هیچ یک از بندهای توافقنامه آمریکا و طالبان بدون شرط نیست و طالبان حاضر شده‌اند که از جنگ و خشونت دست بردارند. اما آقای غنی در پیام امروزی خود گفت که طالبان و سایر گروه‌های دهشت افکن باید در برابر حملات شان پاسخگو باشند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان