شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » اظهارات تازۀ حکمتیار در مورد واگذاری مناطق امن به طالبان و آغاز مذاکرات صلح با آنان

گلبدین‌ حکمت‌یار که خود را رهبر حزب اسلامی افغانستان می‌داند، در یک نشست خبری در کابل اظهارات تازۀ را در مورد آغاز مذاکرات دولت با گروه طالبان و واگذاری مناطق امن به آنان بیان کرد.

آقای حکمت‌یار در آن نشست خبری گفت افغان‌ها از ادامۀ جنگی که برندۀ ندارد، به تنگ آمده و افزود طرح صلح خود را بری دولت افغانستان و ایالات متحده امریکا سپرده‌است.

او هرچند از موضوعات که در طرح صلح گنجانیده است، چیزی نگفت؛ اما از محمد اشرف غنی، رییس جمهور به‌خاطر قبول نمودن طرح پیشنهاد شدۀ وی، قدردانی کرد.

حکمت‌یار، دولت افغانستان و گروه طالبان را دو طرف اصلی قضیۀ جنگ کنونی در کشور دانست و از طالبان خواست تا بر مذاکرات رودررو با امریکا تاکید نکنند، و گفت‌وگوی شان را با دولت کنونی آغاز نمایند.

او افزود که گروه طالبان می‌توانند به جای مذاکره با امریکا، خروج نیروهای خارجی را از آنان تقاضا نمایند.

وی گروه طالبان را که در حال حاضر در برابر دولت و نیروهای امنیتی افغان می‌جنگند، دو گونه گفت، نخست بخشی از طالبان که وادار به جنگ شده و بخشی دیگر شان که  منافع خود را بر ادامه جنگ در کشور جستجوی می‌کنند و خاطر نشان کرد که بخشی از آنان آمادۀ مذاکره با دولت اند.

از سوی آقای حکمت‌یار می‌گوید که سخنان وی در مورد این که برخی از ولایت‌ها به گروه طالبان سپرده شود، تحریف شده، افزود ما گفتیم که پس از اصل مذاکرات،  برخی از مناطق امن به آنان داده شوند تا با خانه‌واده‌های شان در آن مکان‌ها زنده‌گی و تحت تعقیب قرار نگیرند.

آقای حکمت‌یار علاوه کرد که دولت افغانستان باید به گروه طالبان به عنوان پیش زمینۀ گفت‌وگو، دفتر سیاسی و مناطق امن فراهم نماید.

این درحالی‌ست که چندی قبل، دولت افغانستان اعلام کرد که بدون قید و شرط با گروه طالبان آمادۀ مذاکره می‌باشد و یک طرح صلح را برای آنان پیش‌نهاد کرده که در ذا خود بی پیشینه بوده؛ اما گروه طالبان تا به حال به آن پاسخ نه‌داده‌است.

به تازه‌گی نیز، جنرال جان نیکلسن، فرما‌ن‌ده عمومی نیروهای خارجی افغانستان به ولایت قندهار سفر کرده و افزوده که برخی از عناصر طالبان در این ولایت آمادۀ مذاکره با دولت شده‌اند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان