شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » افراط گرایی در زمینه‌های دینی و مذهبی آفت اجتماعی است

محمد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری در دیدار با رییس و اعضای شورای عالی تنظیم امور دینی، بر وحدت و هماهنگی بین پیروان مذاهب و نیروهای سیاسی کشور به منظور مقابله با افراط گرایی تأکید کرد.

آقای دانش، نقش علمای را در جهت تحکیم وحدت و همدلی بین مردم و تقریب دو مذهب تشیع و تسنن حیاتی خواند و گفت که یکی از اولویت‌های اساسی در افغانستان تقویت علمی تفکر دینی است که از جامعه علمی کشور به خصوص علما انتظار می‌رود تا در این زمینه بیشتر توجه نمایند.

او خاطرنشان کرد، برخی حلقات مغرض، فرصت طلب و افراطی از هر بهانه استفاده می‌کنند تا زمینه تفرقه و نفاق را بین مردم مسلمان افغانستان مساعد کنند؛ ولی علما نباید بگذارند که این حلقات و افراد با استفاده از بستر دین و مذهب به اهداف شوم خود، دست یابند.

به گفته معاون رییس جمهور، براساس تحقیقات علمی که از سوی برخی اندیشمندان اسلامی صورت گرفته است، وجوه اشتراک بین هردو مذهب تشیع و تسنن به مراتب بیشتر از وجوه افتراق بین آنها است؛ بنابراین به توجه بیشتر علما نیاز است.

آقای دانش تندروی و افراط گرایی را در زمینه های دینی و مذهبی، قومی و زبانی یک آفت اجتماعی عنوان کرد و تاکید ورزید که شورای عالی تنظیم امور دینی به عنوان یک نهاد معتبر می‌تواند در زمینه جلو گیری از توسعه این آفت نقش سازنده داشته باشد.

به گفته دانش، در عرصه توسعه و انکشاف که یک مطالبه برحق شهروندی است، در سطح مناطق مرکزی اقداماتی بسیاری انجام شده و هم اکنون نیز پروژه‌های بزرگ انکشافی در زمینه‌هایی مواصلاتی و انرژی برق جریان دارد.

وی در مورد امنیت مناطق مرکزی کشور نیز گفت که طرح هایی برای بهبود امنیت در این مناطق در دستور کار است.

استاد دانش در خصوص مشارکت عادلانه مردم در ساختار ادارات دولتی نیز گفت که با ایجاد شفافیت و قانونمند کردن نظام استخدام در خدمات ملکی کشور، مردم به آنچه حق قانونی شان است، دست می‌یابند.

نعمت الله غفاری یکی از اعضای شورای تنظیم امور دینی درمورد هدف تأسیس و اولویت‌های کاری این شورا گفت که این شورا با هدف مدیریت و نظام مندی برگزاری مراسم دینی و مذهبی در سال ۱۳۹۲ ایجاد گردیده است.

به گفته وی این شورا روند برگزاری مراسم دینی و مذهبی را مدیریت می کند و تلاش دارد از برخورد‌های سلیقه‌ی و افراط گرایی‌های بیجا در روند برگزاری مراسم دینی و مذهبی در بین پیروان مذهب اهل تشیع در کابل، جلو گیری شود.

این در حالی است که در چند سال گذشته مراسم های دینی و مذهبی مردم درکابل و برخی ولایت های دیگر مورد حملات انتحاری و انفجاری قرار گرفته که تلفات زیادی را در پی داشته است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان