شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » افغانستان امروز میزبان نشست بین‌المللی صلح است

به سلسلۀ نشست‌های منطقوی و سه‌جانبۀ افغانستان، پاکستان و چین، امروز کابل از یک نشست بین‌المللی در رابطه به صلح میزبانی می‌کند.

گران هیواد، سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان پنجشنبه ۹ جولای (۱۹ سرطان) به خبرنگاران گفت که در این نشست نمایندگان ۲۰ کشور و سازمان‌ بین‌المللی به شمول ناتو، اتحادیه اروپا و ملل متحد شرکت خواهند کرد.

او افزود: “موضوع جلسه و آجندای آن رهایی زندانیان طالبان و دولت افغانستان، کاهش خشونت‌ها، آغاز مذاکرات مستقیم میان دولت جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان و تامین آتش‌بس دایمی خواهد بود”.

پیش از این نیز افغانستان میزبان دو نشست بود. نخستین آن به روز دوشنبه همین هفته با اشتراک نمایندگان کشورهای منطقه و سازمان‌های بین‌المللی برگزار شد.

در این نشست، شرکت‌کنندگان با نکوهش خشونت‌های طالبان، بر کاهش بی‌درنگ آن تاکید کردند و از طالبان خواستند که برای آغاز مذاکرات مستقیم صلح، اقدامات لازم را انجام دهند.

نشست دیگر به گونۀ سه جانبه میان افغانستان، پاکستان و چین به روز سه شنبه ۷ جولای (۱۷ سرطان) برگزار شد که در آن پاکستان و چین، از طالبان خواستند که با کاهش خشونت‌ها زمینۀ گفتگوهای مستقیم صلح را با حکومت افغانستان فراهم کنند.

همچنان سه جانب، برای جلوگیری از ظهور دوباره تروریزم خواهان خروج منظم، با توجه به وضعیت و مسوولانۀ نیروهای خارجی از افغانستان شدند.

وزارت خارجۀ افغانستان هدف از برگزاری این کنفرانس‌های ویدیویی را تقویت و تامین اجماع برای روند صلح افغانستان خوانده است.

تاکید بر کاهش خشونت‌ها

همزمان با این، سفارت‌های کانادا و آسترالیا در کابل خشونت‌های جاری در افغانستان را – که به باور این نهادهای دپلماتیک، منجر به کشته‌شدن غیرنظامیان می‌شود – نکوهش کرده اند.

این دو سفارت در اعلامیه‌ای مشترک ابراز نگرانی کرده اند که میزان غیرقابل قبول خشونت‌های طالبان، امید شهروندان افغان را برای رسیدن به صلح با تهدید مواجه سازد.

اعلامیه با تاکید بر حمایت از گفتگوهای صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها گفته است: “خیلی ناامیدکننده است که خویشتن‌داری نشان داده شده از طرف نیروهای دفاعی و امنیتی افغان از سوی طالبان منعکس نشده است. انتظار چنین رفتاری از کسانی که مدعی نمایندگی از مردم هستند، آن هم مردمی که خود قربانی خشونت‌های آنها است، نمی‌رود”.

سفارت‌های کانادا و آسترالیا تاکید کرده اند که اکنون زمان برقراری آتش‌بس فوری بشردوستانه است تا زمینۀ امدادرسانی به مردم متضرر از همه‌گیری کروناویروس و فضای اعتماد برای گفتگوهای صلح فراهم گردد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان