شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » افغانستان درخواست پاکستان برای استرداد رهبر داعش شاخه خراسان را رد کرد

وزارت خارجه افغانستان اعلام کرده که میان کابل و اسلام‌آباد قرارداد تبادله مجرمین وجود ندارد و اسلم فاروقی، رهبر داعش شاخه خراسان در افغانستان و براساس قوانین این کشور محاکمه می‌شود.

وزارت خارجه پاکستان دیروز عاطف مشعل، سفیر افغانستان در اسلام آباد را احضار کرد و خواستار تحویل اسلم فاروقی به پاکستان شد.

عبدالله اروکزی با نام مستعار اسلم فاروقی اهل منطقه اورکزی ایالت خیبرپختونخواه پاکستان است و یکشنبه گذشته ۱۴ حمل/فروردین با نوزده تن از همکارانش از سوی اداره امنیت ملی در جنوب افغانستان دستگیر شد.

وزارت خارجه افغانستان با انتشار بیانیه‌ای در پاسخ به درخواست پاکستان اعلام کرده که شاخه خراسان داعش به رهبری اسلم فاروقی “جنایات زیادی را در افغانستان مرتکب شده و او متهم به رهبری عملیات‌هاییست که در نتیجهآن شماری زیادی شهروندان غیرنظامی ونظامیان افغانستان کشته شده‌اند.”

در این اعلامیه پیشنهاد شده که “هر دو کشور می‌توانند برای صلح و امنیت چارچوب عمل مشترک ایجاد کنند که براساس آن زمینه تبادله اطلاعاتی فراهم شود که برای مبارزه با تروریسم کمک کند.”

وزارت خارجه پاکستان دیروز گفته بود “به سفیر افغانستان تاکید شده که این کشور نگرانی‌هایی درباره فعالیت‌های این گروه در پاکستان دارد که کاملا واضح است. همچنین موضع پاکستان در این باره به طور منظم با جانب افغانستان و دیگران شریک شده است.”

به گفته پاکستان به سفیر افغانستان یادآورشده که “اسلم فاروقی در فعالیت‌های ضدپاکستانی در افغانستان دست داشته، و او باید برای تحقیقات بیشتر به پاکستان تسلیم شود.”

امنیت ملی افغانستان گفته است که آقای فاروقی روابط تنگاتنگی با گروه لشکر طیبه و شبکه‌ حقانی داشت که این ارتباطات اکنون در سطوع مختلف گروه داعش شاخه خراسان گسترش یافته است.

همچنین دو فرد دیگری که همراه رهبر این شبکه بازداشت شد، نیز به گفته امنیت ملی افغانستان “قاری زاهد مشهور به معاذ مسئول نظامی داعش در افغانستان و سیف‌الله مشهور به ابوطلحه‌ پاکستانی مسئول جلب و جذب و تنظیم افراد در کتیبه‌های مختلف داعش در ولایت ننگرهار بوده‌اند.”

در سال‌های اخیر چندین تن از رهبران این گروه در افغانستان کشته شده‌اند.

دو سال پیش نیز در ۲۵ اوت/آگست ۲۰۱۸ ابوسعد ارهابی، چهارمین رهبر گروه داعش در افغانستان در ولسوالی خوگیانی ولایت ننگرهار در یک حمله هوایی مشترک نیروهای امنیتی افغانستان و نیروهای حمایت قاطع کشته شده بود.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان