شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » افغانستان و اوکراین، هردو قربانی اعتماد به امریکا

🔺تهاجم نظامی روسیه به اوکراین از سوی برخی کشورها و شخصیت‌ها در سطح بین‌المللی محکوم شده است. این کشورها که هر موضوعی ذهن شان رسید تحریم‌ها می‌کنند، احتمالاً همواره از درک علل مسایل عاجز بوده و فقط معلول را می‌بینند.

🔺آنان فکر می‌کنند که تهاجم روسیه به اوکراین در واقع از سر بدمستی پوتین صورت گرفته، وگرنه دنیا گل و گلزار بوده و هیچ موضوع دیگری در میان نیست.

🔺اما همین کشورها و اشخاص در سطح بین‌الملل یا توجه نمی‌کنند یا خود را به کوچه حسن چپ می‌زنند که عامل اصلی تهاجم روسیه به اوکراین تحریک مسکو توسط کی‌یف از سوی امریکا و شرکای اروپایی‌اش بوده است. در واقع اوکراین آن قدر در چنبره دروغ‌ها و حمایت‌های واهی غرب قرار گرفت که با خود دو دو تا چارتا کرد و گفت روسیه هرگز جرئت ندارد که در برابر حمایت‌های امریکا از اوکراین به این کشور حمله نظامی کند.

🔺اعتماد به امریکا در واقع درد مشترک اوکراین و افغانستان است؛ زیرا هردو کشور قربانی اعتماد و باور و اتکا به امریکا شده و امروز هردو در اعماق بحران غوطه می‌خورند؛ چیزی که ما بیست سال مستقیماً با آن مواجه بودیم و هرگز باور نمی کردیم که روزی امریکا روزی فرار کند، آن هم در تاریکی شب و با چراغ‌های خاموش.

🔺دو دهه فریب زرق و برق وعده‌های امریکایی را خوردیم، گفتند برای تان در سطح ناتو ارتش و پولیس می‌سازیم، شفاخانه می‌سازیم، مکتب می‌سازیم، دولت می‌سازیم، قانون می‌سازیم، اداره می‌سازیم، زیربنا می‌سازیم، رو بنا می‌سازیم و دنیای تان را گل و گلزار می‌کنیم، اما همه سراب بود و حتا پایگاه‌های نظامی خود را با مقداری سیم و گونی و خاک بنا کردند و زمانی که رفتند جز چند انبار فرسوده و تلی از خاک باقی نگذاشتند.

🔺آنچه امریکا در افغانستان در دو دو دهه گذشته انجام داد، افزون بر کلوخ در آب ماندن و گذشتن، تباهی اعتماد مردم افغانستان بود، همان پدیده‌ای شومی که امروز ما تاوان آن را می‌پردازیم و باید هم بپردازیم؛ زیرا به یک کشور اجنبی شیطان صفت اعتماد و اتکا کردیم که حتا با ملت خود نیز صادق نیست چه برسد به ملل دیگر جهان.

🔺بنا بر این، افغانستان و اوکراین دست کم یک درد مشترک در جهان دارند و آن هم اعتماد کورکورانه به امریکا و اتکا به وعده‌های دروغین این کشور برای حمایت و پشتیبانی است.

🔺اگر ما امروز در بحران اقتصادی و اجتماعی و امنیتی و بی ثباتی به سر می‌بریم، حق ما است چون امریکا را متکای خود قرار داده و از خویشتن خویش غافل شدیم و اگر اوکراین نیز امروز در جنگ است و ویران می‌شود، تقاص اعتماد به کاخ سفید را می پردازد و باید هم بپردازد تا عبرتی برای سایر ملل جهان باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان