شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » افغانستان و ترکمنستان معاهده همکاری استراتژیک امضا کردند

 رئیس جمهور افغانستان و قربانقلی بردی محمدوف، رئیس جمهور ترکمنستان معاهده همکاری استراتژیک امضا کردند. 

ارگ نوشت: سران دو کشور افغانستان و ترکمنستان معاهده مشارکت استراتژیک میان دو کشور را به منظور گسترش روابط میان دو کشور در عرصه های سیاسی، اقتصادی و امنیتی و همچنان اعلامیۀ مشترک را به امضاء رساندند.

پیش از این مقام های دو کشور تفاهمنامه های مختلف را در عرصه‌های همکاری میان دو کشور، ساخت خط آهن، خدمات هوایی، محل عبور بین المللی خط آهن، همکاری های گمرکی، افزایش حجم صادارات، و همکاری ها در عرصه های نفت و گاز به امضا رساندند.

قربان‌قلی بردی محمدوف رئیس جمهور ترکمنستان گفت دو کشور در عرصه های بین المللی براساس برابری حقوق، عدالت و عدم مداخله در امور یکدیگرو همکاری های اسلامی و همکاری های اقتصادی از یکدیگر حمایت می‌کنند.

وی تصریح کرد که در راستای مبارزه با تروریزم با رئیس جمهور افغانستان نظر مشترک داریم و ما طرفدار این هستیم که مسئله افغانستان از طریق مذاکرات صلح حل گردد و به عنوان کشور بی طرف آمادۀ هر گونه همکاری  می باشیم.

به گفته رئیس جمهور ترکمنستان صلح و امنیت باعث اجرایی شدن طرح های مشترک می شود و ما توانسته ایم در عرصه های انرژی، ارتباطات و حمل و نقل، طرح های خوبی را با افغانستان راه‌اندازی کنیم.

رئیس جمهور ترکمنستان گفت که بااجرای پروژه گاز تاپی که گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان و هند انتقال می گردد، ۱۲ هزار فرصت شغلی در افغانستان ایجاد می شود و افغانستان سالانه یک میلیارد دلار از آن منفعت خواهد برد.

وی گفت که در خصوص استفاده بیشتر از راه لاجورد که ترکمنستان و افغانستان از اشتراک کنندگان آن اند، نیز صحبت کردیم و نخستین جلسه وزرای حمل و نقل کشورهای عضو در ماه می سال جاری میلادی در ترکمنستان برگزار می گردد.

همچنین در این دیدار غنی گفت: در اجرای به این معاهده، مناسبات میان دولت های دو کشور پایدار بوده و بر اساس احترام و منافع متقابل صورت خواهد گرفت و خاطرنشان کرد سیاست مثبت قربان قلی بردی محمدوف رئیس جمهور ترکمنستان موجب شده است که امروز ما یک نمونۀ موفق همکاری و همسایگی را به جهان نشان بدهیم.

وی افزود: افغانستان که سال ها از جنگ صدمه دیده، امروز بر محور همکاری های مثبت منطقه‌ای مبدل شده و راه لاجورد نمونه مناسبات نیک بین کشورهای اشتراک کننده بوده و بر خلاف مناسبات تخریبی می باشد.

 غنی تاکید کرد که تاپی یک پروژه نیست، بلکه اقدام متبکرانۀ جهانی است و یک کوریدوری می باشد که در آن گاز، نفت، فایبرنوری، حمل و نقل، خط آهن و برق نیز شامل می باشند.

وی با اشاره به تهدید تروریزم گفت که امروز تروریزم یک خطر به منطقه و جهان است و برای منطقه همکاری، همنوایی و هماهنگی به مراتب مفیدتر از جنگ، مجادله و عدم همکاری می باشد.

/انتهای پیام/

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان