شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » افغانستان و ضرورت ظرفیت‌سازی نظامی توسط هند

افغانستان در اواسط سال ۲۰۱۶ تصویر امنیتی تلخی را ارائه داد، زیرا این کشور یک‌بار دیگر در معرض یک‌سری حملات انتحاری قرار گرفت. طالبان به‌عنوان بخشی از سازمان اطلاعاتی ارتش پاکستان (آی.اس.آی) دوباره علیه دولت افغانستان فعالیت می‌کند.
هند دارای منافع امنیتی قانونی در ثبات و امنیت افغانستان است که نه‌تنها ناشی از عوامل جغرافیای سیاسی معاصر، بلکه ناشی از روابط تمدنی و سیاسی طولانی است که به‌عنوان بخشی از تاریخ مشترک، ارزش‌ها و احترام متقابل دو کشور است. در واقع روابط افغانستان و هند به قبل از ایجاد پاکستان در سال ۱۹۹۷ بر می‌گردد.
ارتش پاکستان از این عصبانی است که در طول سه سال گذشته نتوانسته است حکومت مورد نظر پاکستان را در کابل ایجاد کند. به همین دلیل متوسل به استفاده از روش‌های سنتی جنگ نیابتی و مورد علاقه‌ی پاکستان شده است، یعنی حملات انتحاری و تروریستی در افغانستان که بیش‌ترین این حملات برای جلب توجه جهانی در کابل انجام می‌شود.
ارتش پاکستان از موضوع تغییر نگرش امریکا در مورد استفاده‌ی راهبردی از پاکستان برای حل مشکلات افغانستان نیز عصبانی است؛ چون روزنه‌ی فرصت‌ها برای استنتاج تساهل ماجراجویانه‌ی نظامی امریکا به‌طور قابل‌توجهی کوچک شده است. علاوه بر این تصمیم امریکا برای گسترش حضور نظامی خود در افغانستان، همراه با شدت گرفتن هشدارهای آن به پاکستان به‌دلیل حمایت از تروریسم، فراهم‌سازی پناه‌گاه‌های امن برای تروریستان نیز سبب نگرانی ارتش پاکستان شده است.
افغانستان که دو دهه است در برابر مداخله‌های نظامی دوامدار ایستادگی کرده است، برای احیای اقتصاد و نیروی نظامی‌اش نیازمند حمایت فوری جهانی است تا بتواند استقلال خود را از غارتگری‌هایی که از پاکستان الهام می‌گیرد، محافظت کند. وقتی تلاش‌های جهانی همواره به کندی پیش می‌رود، هندوستان به‌عنوان قدرت منطقه‌یی باید به‌طور فعالانه به جلو گام بردارد و به‌طور موثر برنامه‌های اثربخشی را برای تقویت و بالابردن ظرفیت نیروهای نظامی افغانستان روی دست گیرد.
هند میلیون‌ها دالر برای ساختن پارلمان افغانستان، ترمیم کاخ ریاست‌جمهوری، بندهای آب، جاده‌های حلقه‌یی و دیگر شاهرا‌ه‌هایی که افغانستان را به بندرهای ایران پیوند می‌دهد، پرداخت کرده است. این رفتارهای عالی بیان‌گر حسن‌نیت هند با مردم افغانستان است. اما این‌ مقدار همکاری برای آوردن ثبات و امنیت فراگیر در افغانستان کافی نیست. افغانستان بیشتر از هرزمانی نیامند بالا بردن ظرفیت نظامی ارتش خود است تا بتواند در مقابل متجاوزان که از سوی پاکستان تمویل می‌شود، ایستادگی کند.
افغانستان چه در دوران حامد کرزی و چه در دوران اشرف غنی به‌طور مداوم از هندوستان خواسته است تا برای افغانستان اسلحه تهیه کند. اما به‌دلیل برخی ملاحظات غیر قابل توضیح، پاسخ هند در این زمینه خیلی روشن نبوده است. حالا، اما زمان آن است که هند در یک تماس موثر به بالا بردن ظرفیت نظامی ارتش افغانستان اقدام کند.
برای بالا بردن ظرفیت نظامی ارتش افغانستان هند باید دو مسیر را طی کند. فوری‌ترین اقدام، تهیه‌ی تانک، نفربرهای زرهی و بالگردهای جنگی و دیگری تهیه‌ی رادار برای ارتش افغانستان است. این موارد می‌تواند از دو یا سه طریق انجام شود. گزینه‌ی اول ارائه‌ی ‌تدارکات مستقیم از دارایی‌های موجود ارتش هند است. گزینه‌ی دوم این است که به کشورهای نظیر روسیه اجازه داده شود تا برای ارتش افغانستان اسلحه تهیه کند و پول آن از سوی هند پرداخت شود. گزینه‌ی سوم این‌که هندوستان تسلیحاتی را که از دوران شوروی در افغانستان باقی مانده است، ترمیم کند.
بخش دوم، دخیل شدن هند در تهیه و همکاری در آموزش ارتش افغانستان، و توجه ویژه به آموزش نیروهای خاص، عملیات کماندویی و عملیات ضدتروریستی است. این تیم آموزشی می‌تواند در داخل افغانستان اقدام به آموزش کند. دلیل دیگری که اکنون رونما می‌شود، این است که هند به‌طور ضمنی از استقلال مردم بلوچستان حمایت می‌کند. در نتیجه ارتش پاکستان از طریق گروه‌های تروریستی وابسته به خود عملیات مخرب خود را در افغانستان تشدید می‌کند.
لحاظ جیوپولیتیک این‌گونه برداشت می‌شود که شاید ایالات متحده‌ی امریکا و ایران برای مقابله با تلاش‌های هند در مورد افزایش توانایی‌های نظامی ارتش افغانستان، دلایل منطقی نداشته باشند، چون افغانستان هیچ گونه تهدید نظامی را متوجه آن‌ها نمی‌کند. بلکه این ارتش پاکستان است که یکبار دیگر جنگ نیابتی‌شان از طریق طالبان و به‌منظور در کنترل آوردن افغانستان اعمال می‌کند. چین احتمالا تنها کشوری خواهد بود که در این راستا با ابتکارات هند مخالفت می‌کند.
نتیجه‌گیری: می‌خواهم با برجسته‌سازی این نکته تاکید کنم که هند دارای منافع امنیتی قانونی در امنیت و ثبات افغانستان است. بنابراین، برای هند این موضوع مهم است که به افغانستان برای داشتن یک ارتش قوی ۵۰۰ هزار نفری کمک کند و ارتش این کشور را با تسلیحات موثر و لازم برای جلوگیری از تهدیدات، مجهز سازد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان