شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » افغانستان کشوری با ۳۰۰ روز آفتابی؛ سهم انرژی خورشیدی چقدر است؟

افغانستان از جمله کشورهایی است که با ۳۰۰ روز آفتابی در سال و تابش کافی نور خورشید با متوسط تولید ۶٫۵ کیلووات ساعت در هر متر مربع تابش خورشید، به پیش‌بینی ناسا و سازمان انرژی آمریکا در سال ۲۰۱۳، ظرفیت تولید ۲۲۳ هزار مگاوات برق را دارد.

در تحقیقی اخیراً توسط وزارت انرژی و آب افغانستان با همکاری بانک جهانی صورت گرفته، ۸۵ درصد از مردم در سراسر افغانستان از برق خورشیدی استفاده می‌کنند. این برق در روستاها و شهرها برای شارژ باطری‌های موبایل، روشنی منازل، استفاده از تلویزیون، کارخانه‌ها و دیگر موارد استفاده می‌شود.

با افزایش استفاده از انرژی خورشیدی در افغانستان در این اواخر، فروش وسایل تولید کننده برق خورشیدی توسط شرکت‌های خصوصی نیز رونق زیادی گرفته است. البته شهروندان افغان از کیفیت پایین این وسایل انتقاد دارند و همین این امر سبب شده تا وزارت انرژی و آب افغانستان با اتخاذ سیاست تنظیم بازار با همکاری ادارات بین‌المللی، سعی کند تا این بخش را مدیریت و کنترل کند.

وزارت انرژی و آب با شرکت «جی.آی.زی» سعی دارد تا از طریق اداره استاندارد به مردم آموزش دهند که چگونه وسایل با کیفیت را از بازار خریداری نموده و با ارائه ضمانت‌نامه یا تضمین کیفیت به شرکت‌ها اجازه فروش این وسایل را بدهد.

سرمایه‌گذاری برای ۲ هزار مگاوات

برنامه تولید ۲ هزار مگاوات برق در افغانستان حدود ۶ ماه قبل مصوب شده است. به گفته مسئولان، هر پروژه در این بخش به ظرفیت تولید ۵۰ مگاواتی تقسیم بندی شده و با مشارکت وزارت انرژی و آب، شرکت برشنا و ریاست مشارکت عمومی و خصوصی که توسط وزارت دارایی ایجاد شده، اجرایی خواهد شد.

گفته شده قرار است میزان برق تولیدی این برنامه توسط شرکت برشنا خریداری شود.

گزارشات حاکی است، برنامه تولید ۲ هزار مگاوات برق در ۵ حوزه کشور اجرا خواهد شد. تازه‌ترین تحول در این زمینه، اتمام بررسی‌های فنی در حوزه‌های هرات، جلال‌آباد، کابل، قندهار و بلخ است و زمین‌ مورد نیاز این پروژه نیز تهیه شده است. بر اساس گزارش‌ها برای سرمایه‌گذاری روی این پروژه، ۵۷ شرکت از ۹ کشور جهان اعلام آمادگی کرده‌اند.

خرید برق خورشیدی از خانواده‌ها

مقامات وزارت انرژی و آب افغانستان تأکید دارند که برنامه‌های دیگری نیز برای تقویت تولید انرژی خورشیدی در این کشور دارند. این وزارت با همکاری شرکت برشنا قصد دارد برق اضافی را از خانواده‌هایی که از برق خورشیدی استفاده می‌کنند خریداری کند.

«گل محمد خلمی»، سرپرست وزارت انرژی و آب در همین زمینه گفت: برنامه دیگر ما خرید برق اضافی از خانواده‌هایی است که از انرژی خورشیدی استفاده می‌کنند.

این در حالی است که یکی از مشکلات این سیستم و این برنامه، سرمایه‌گذاری اولیه زیاد آن است. خانواده‌ها‌یی که بخواهند سیستم تولید برق خورشیدی خوبی داشته باشند باید حداقل ۳ تا ۵ هزار دلار در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند که تهیه این مبلغ برای بسیاری از خانواده‌ها امکان‌پذیر نیست.

وزارت‌ انرژی و آب سعی دارد از طریق پرداخت وام با سود کمتر، مردم را به استفاده از برق خورشیدی و تولید برق تشویق کند.

فرصتی برای تولید برق

تا کنون دولت افغانستان از طریق نهادهای تولید کننده انرژی خورشیدی و تجدید پذیر، توانسته در مراحل اولیه استفاده از انرژی خورشیدی، استفاده از ۳۰ مگاوات انرژی خورشیدی در شبکه ملی قندهار را مهیا کند. قندهار از جمله استان‌هایی است که با کمبود برق رو به رو بوده و شهرک‎های صنعتی آن با مشکل کمبود برق مواجه بودند.

به نوشته «خبرنامه»، کمبود برق افغانستان در حاضر بیشتر از طریق واردات تأمین می‌شود اما تا کنون تنها ۴۰ درصد مردم افغانستان به برق وارداتی دسترسی دارند. به همین دلیل تلا‌ش‌ها برای تولید انرژی خورشیدی شدت گرفته است.

هم‌اکنون، افغانستان عضویت دو اداره بین‌المللی انرژی خورشیدی را نیز به دست آورده است. این کشور در سال ۲۰۱۳ عضویت آژانس انرژی‌های تجدیدپذیر (I.R.E.N.A) را در دبی اخذ نموده و سپس به عضویت اتحادیه جهانی انرژی خورشیدی (I.S.A) در حوزه فنی درآمد.

خلمی در این خصوص گفت: افغانستان هم‌اکنون با ۷۰ شرکت فعال در بخش انرژی خورشیدی با آژانس انرژی‌های تجدیدپذیر، کار می‌کند.

به گفته کارشناسان، اگر تلاش‌ها در راستای تولید انرژی خورشیدی در افغانستان شدت بیشتری یابد، با استفاده از این ظرفیت، مشکلات مرتبط با چالش کمبود برق در افغانستان کاهش خواهد یافت.

انتهای پیام/ح

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان