شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » امتیازاتی که فیس بوک به طالبان داد

فیس فوک سال هاست که در چارچوب مبارزه با تروریزم و استانداردهای اجتماعی خود به طالبان اجازه استفاده از فضای خود را نداده است. طالبان اگرچه همچنان از سوی فیس بوک تحریم هستند اما برخی یادداشت های تازه فاش شده نشان می دهد شرکت فیس بوک برای این گروه استثنائاتی قائل شده است: این موارد استثنا بیشتر در مورد وزارت امور داخله طالبان پس از تسلط دوباره این گروه بر افغانستان مشاهده شده است.

به نقل از «اینترسپت» فیس بوک در اواخر ماه سپتامبر، پالسی «افراد و سازمان های خطرناک» خود را نقض کرده است. استانداردهای اجتماعی که بر اساس آنها نزدیک به چهار هزار گروه و شخص تحریم شده اند، محتویات مربوط به تروریست های متهم و گروه های منفور سازمان یافته را بلاک می کند، تطبیق این استانداردها از سوی فیس بوک اما با اتهاماتی چون گنگ و تعصب آمیز بودن به ویژه در مورد گروه های در حاشیه روبرو شده است.

«نایت داد»، عضو بورد نظارتی فیس بوک، می گوید استانداردها و اصول هر جامعه یی به شمول  اصل «سازمان ها و افراد خطرناک» شرکت فیس بوک باید در بخش چگونگی انتخاب، نوع استفاده از اطلاعات مورد استفاده و تفکیک افراد خطرناک از افراد بی خطر کاملا روشن باشد.

پست های فیس بوکی که توسط «دی انترسپت» رویت شده نشان می دهد فیس بوک در پایان ماه سپتامبر به وزارت امور داخله طالبان اجازه داده اطلاعات مهمی در مورد قوانین ترافیکی در فیس بوک پست کند. محتویات پست های فیس بوکی وزارت امور داخله طالبان از لحاظ ارزش عمومی بالاتر از پتانسیل آسیب رسانی آنها بود. براساس گزارش این رسانه، استثنائات قائل شده برای طالبان از سوی فیس بوک بیشتر از انتشار قوانین ترافیکی بوده است.

براساس گزارش اینترسپت، فیس بوک در مورد وزارت صحت طالبان نیز استثنا قائل شده است: وزارت صحت طالبان اجازه یافتند اطلاعاتی در مورد کوید-۱۹ در صفحه فیس بوکی خود منتشر کند. صفحه فیس بوکی وزارت امور داخله طالبان اما در اواخر اکتبر مسدود شد و وزارت صحت طالبان از دوم اکتبر به بعد هیچ پستی را منتشر نکرده است.  

اسناد داخلی اما نشان داد فیس بوک به مدت دوازده روز در ماه آگوست به برخی چهره های دولتی خاص اجازه داد مطالبی در تمجید از طالبان به عنوان حاکمان تازه افغانستان منتشر کنند. از پایان ماه آگوست تا سوم سپتامبر، کاربران محلی می توانستند نظرات عمومی طالبان را منتشر کنند.

فیس بوک در واکنش به این استثنائات اما اعلام کرده طالبان همچنان از سوی این شرکت تحریم می باشد و استثنائات قائل شده برای طالبان صرفا به دلیل اهمیت اطلاعات برای مردم افغانستان بوده است.

سلی آلدوس، سخنگوی فیس بوک، گفت:«بازنگری محتویات و صفحات خلاف سیاست های ما ادامه دارد و ماه گذشته چندین صفحه به شمول صفحات وزارت های امور داخله، مالیه و فواید عامه طالبان مسدود شد.» وی افزود دو پستی که به صورت استثناء در ماه آگوست از سوی وزارت صحت عامه طالبان منتشر شد حاوی اطلاعات مهم برای شهروندان افغانستان بود.

این در حالی ست که فیس بوک به عدم شفافیت در اتخاذ تصامیم خود در مورد استثنائات متهم است. علی رغم موضع سختگیرانه فیس بوک در قبال افراد و گروه های تحریم شده، محتویات فیس بوکی تازه آشکار شده نشان می  دهد این شرکت در اصلاح محتویات سخنان نفرت انگیز دچار نواقصی بوده است. مدارک داخلی شرکت نشان می دهد فیس بوک در تشخیص محتویات نفرت انگیز در افغانستان به ویژه به دو زبان دری و پشتو بسیار ضعیف عمل کرده و به اصلاحت عمده در این زمینه نیاز هست.

این اسناد نشان می دهد پروسه گزارش سخنان نفرت انگیز به زبان محلی در بازار افغانستان معیوب بوده به تغییرات مهم نیاز دارد. بیشتر سخنان نفرت انگیز به زبان دری پست می شود و برای تشخیص آنها به طبقه بندی های بهتر زبان فارسی نیاز است.

انتقادهایی نیز در مورد  نوع کنترل فیس بوک(شرکت رسانه اجتماعی مستقر در امریکا) روی اطلاعات مربوط به دولت طالبان می مطرح شده است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان