شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » ‘امرالله صالح معاون اول غنی در انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود’

یک منبع از ارگ ریاست جمهوری افغانستان به بی‌بی‌سی گفته امرالله صالح، سرپرست وزارت داخله/کشور افغانستان به عنوان معاون اول در تیم انتخاباتی محمد اشرف غنی در انتخابات پیش‌رو تعیین شده است.

آقای صالح حدود یک ماه پیش از سوی رئیس جمهوری به عنوان سرپرست وزارت داخله تعیین شد.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان چندی پیش اعلام کرده بود که او در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نامزد خواهد بود و سرور دانش که اکنون معاون دوم اوست، در این پست باقی خواهد ماند.

آقای صالح از چهره‌های مطرح افغانستان است. او سال‌ها رئیس امنیت ملی افغانستان و از افراد نزدیک به احمد شاه مسعود بود. آقای صالح همچنین جریان روند سبز را در افغانستان رهبری می‌کند. او در سال ۱۳۹۵ به فرمان رئیس جمهوری افغانستان بعنوان “وزیر دولت در امور اصلاحات بخش امنیتی” گماشته شده ولی بعد از مدتی از این پست استعفا داد.

ریاست جمهوری افغانستان چند روز پیش نیز اعلام کرده بود که اگر آقای غنی رئیس جمهوری آینده نیز باشد، پست ریاست اجرایی دیگر وجود نخواهد داشت.

همچنین گفته شده آقای غنی یک نفر از اقوام دیگر را نیز در به عنوان نماینده خاص خود تعیین خواهد کرد.

منبع بی‌بی‌سی در ارگ ریاست جمهوری تایید کرده که ثریا دلیل، وزیر پیشین صحت عامه/بهداشت از قوم ازبک برای این پست تعیین شده است.

آقای غنی در انتخابات گذشته نیز احمد ضیا مسعود را در جریان کارزارهای انتخاباتی به عنوان نماینده ویژه خود انتخاب کرد تا جایگاه قوم تاجیک را در تکت انتخاباتی‌اش پر کند. اما حدود دو سال پیش آقای مسعود را از وظیفه برکنار کرد.

در دور قبلی انتخابات عبدالرشید دوستم از قوم ازبک معاون اول آقای غنی و سرور دانش از قوم هزاره معاون دوم او بود.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان قرار است به تاریخ ۲۹ سرطان/تیر سال آینده خورشیدی برگزار شود.

ثبت نام نامزدان برای این انتخابات از اول جدی/دی آغاز شده بود و دو روز از مدت آن باقی مانده است. تاکنون هشت نفر به شمول عبدالطیف پدرام، حکیم تورسن، سید نورالله جلیلی، عنایت الله حفیظ، زلمی رسول، نورالحق علومی، فرامرز تمنا و حنیف اتمر برای ریاست جمهوری ثبت نام کردند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان