شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » امضای “اعلامیه صلح افغانستان” در جوار بیت الله الحرام توسط علمای ارشد پاکستان و افغانستان

پنج شنبه ۱۴۴۲/۱۰/۲۹ برابر با ۲۰۲۱/۰۶/۱۰

مکه مکرمه ۲۹ شوال ۱۴۴۲
علمای ارشد پاکستان و افغانستان در کنار بیت الله الحرام در مکه مکرمه اعلامیه تاریخی صلح در افغانستان را امضا کردند، اعلامیه ای که زمینه را برای حل بحران افغانستان فراهم می کند. در کنفرانس اعلاميه صلح افغانستان دکتر نورالحق قادری وزیر شئون اسلامی و تسامح ادیان جمهوری اسلامی پاکستان رياست هيأت پاکستان و شیخ محمد قاسم حلیمی وزیر حج، اوقاف و ارشاد جمهوری اسلامی افغانستان، ریاست هیأت افغانستان را به عهده داشتند.
اين اعلاميه در پایان کنفرانس اسلامی که از جانب “رابطه العالم الاسلامی” و با حمایت عربستان سعودی در مکه مکرمه برگزار گردید، با حضور دکتر محمد بن عبدالکریم العیسی دبیرکل اتحادیه جهان اسلام و رئیس اتحادیه علمای مسلمان، امضا شد. و برای اولین بار علمای افغانستان و پاکستان را جهت تحقق صلح در افغانستان گرد هم آورد.
در این اعلامیه تاریخی در مورد یافتن راه حل نهایی و جامع برای منازعات افغانستان از طریق حمایت از روند مصالحه بین طرف های درگیر در افغانستان و رسیدن به زمینه مشترک آشتی با پرداختن به همه مسايل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و سایر موارد مرتبط توافق شده است.
همچنین بر عدم ربط خشونت به هیچ مذهب، ملیت و يا تمدن و نژاد تاکید شده و خشونت ناشی از افراط گرایی و تروریسم با همه اشکال و انواع آن – از جمله خشونت علیه غیرنظامیان و حملات انتحاری – خلاف اصول اساسی اسلام خوانده شده است.
علمای پاکستان و افغانستان بدین مناسبت از خادم حرمین شریفین ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود و وليعهد ایشان شاهزاده محمد بن سلمان آل سعود، بابت موضعگیری‌های ثابت و تاریخی عربستان سعودی در حمایت از صلح و ثبات در افغانستان تشکر و قدردانی کرده تلاش‌های صادقانه عربستان در راستای وحدت صف که منجر به گردهم کردن علمای دوکشور در مکان واحد شد، تمجید نمودند.
همچنین علمای افغانستان و پاکستان بر اهمیت تلاش‌های عربستان در ایجاد همبستگی و هماهنگی در بين امت اسلامی تاكيد نموده ابراز امیدواری کردند که سعودی به خاطر حفظ حرکت ايجاد شده توسط این اعلامیه در میان علمای جهان اسلام به ويژه علمای پاکستان و افغانستان، حمایت خود از این روند را ادامه دهد.
دکتر محمد بن عبدالکریم العیسی دبیرکل اتحادیه جهان اسلام در جلسه افتتاحیه سخنراني نموده خاطر نشان کرد که دیدار برادران در سفره ارادۀ خیر و محبت و دوستی اصل است، جمهوری اسلامی پاکستان و جمهوری اسلامی افغانستان در وجدان امت اسلامی از جایگاه وسیعی برخوردارند.
دبیرکل رابطه العالم الاسلامی تاکید کرد که صلح برادرانه “با اعتقاد راسخ، عزم صادقانه و پیمان مسئولانه در جوار قبله مسلمانان، این عزم را به یک میثاق غلیظی تبدیل کرده که همین علمای ربانی آن را به پیش می‌برند.
دکتر العیسی اضافه کرد: اين عنايت و حمایت بزرگ از جانب عربستان سعودی در امتداد تلاش‌های بزرگ اسلامی و باتوجه به مسئولیت اسلامی شایسته آن صورت می گیرد.
وی در ادامه گفت : آنچه که باید به آن اشاره کنم این است که ملاقات علمای افغانستان و پاکستان در این مکان طاهر مسئولیت و رسالت سخنان آنان در بین عوام و خواص بیشتر می‌سازد، و اهل علم و ایمان ایمان صادق‌ترين افرادی اند به وعده خود وفا كرده و به مسئولیت‌های خود عمل می‌کنند و آنها به اين فرمودۀ الله آگاه‌ترند که می فرماید: “وَمَنْ أَوْفَى بِمَا عَاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ، فَسَيُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا”.
دبیرکل اتحادیه جهان اسلام خاطرنشان کرد که در سرزمین افغانستان برای هیچ احتجاج کنندۀ حجتی که بتواند (به هر بهانه ای) به آن استدلال کند باقی نمانده است، و در اینجا نقش علما برجسته‌تر می‌گردد و نقش این قشر محوری و تعیین کننده است..
دکتر محمد قاسم حلیمی وزیر حج، اوقاف و ارشاد جمهوری اسلامی افغانستان نیز در سخنانی تاکید کرد که قرآن کریم مصالحه را بهترین و مفیدترین راه حل برای حل بسیاری از اختلافات دانسته و ضمن تاکید بر آن کرده و تمسک به آن از فضایل اعمال برشمرده است.
دکتر حلیمی آشتی در بین مردم افغانستان را ضرورت دینی، انسانی، تمدنی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی ونفسی دانسته گفت: تبریک به کسی که الله تعالی او را سبب برقراری صلح و یکپارچگی و پایان بخشیدن به دستگی طولانی افغانستانی‌ها گردانیده است.
وی گفت: من به عنوان یک مقام دولتی تاکید می نمایم که تمام موانع مصالحه از مسیر صلح برداشته شده و چیزی از آن باقی نمانده است.
در همین حال دکتر نورالحق قادری، وزیر امور اسلامی جمهوری اسلامی پاکستان تاکید کرد ایجاد صلح و آرامش و تحكيم تسامح در جامعه از اهداف اصلی دین واقعی است. وی گفت: دین ما هماهنگی و وحدت را به ما می آموزد و از همکاری و مشارکت بین المللی در همه کارهای خیرخواهانه حمایت می کند. اسلام از حفاظت از وطن صحبت می‌کند، توسعه و شکوفایی را تشویق می‌نمايد‌کند و به تقويت صلح و اجتناب از شورش دستور داده است.
وی بیان داشت که عربستان سعودی همیشه در برقراری صلح در افغانستان نقش داشته است، پاکستان نیز همواره به دنبال صلح در افغانستان بوده است.
وزیر شئون اسلامی پاکستان افزود: هر دو کشور از هر اقدامی برای برقراری امنیت و صلح در کل منطقه حمایت کرده اند به ویژه در افغانستان و در سطح جهان و امیدوارم که دو کشور تلاش‌ها خود در ایفای نقش پویا و فعالی برای صلح را ادامه دهند.
احمد جاوید مجددی سفیر افغانستان در ریاض تاکید کرد که عربستان سعودی هرگز افغانستان را تنها نگذاشته و تلاش‌های ریاض در راستای تحقق امنیت و صلح در افغانستان همچنان ادامه دارد.
وی همچنین به تلاش‌های اتحادیه جهان اسلام ” رابطة العالم الإسلامي ” در حل قضایای امت اسلامی و از بین بردن عوامل اختلاف اشاره نموده، این کنفرانس را نمایانگر پیام برادری، دوستی و صلح دانست.
در همین حال دکتر شفیق صمیم سفیر و نماینده دائمی جمهوری افغانستان در سازمان همکاری اسلامی، تلاش‌های عربستان سعودی و رهبران آن در یافتن راه حل‌های اساسی برای منازعات جوهری جهان اسلام را مثمر موفق عنوان کرد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان