شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » امنیت فراه رو به وخامت است

با وجود اینکه بیش از یک دهه از پایان دولت طالبان در افغانستان می‌گذرد و کشورهای غربی و در رأس آنها آمریکا برای تأمین امنیت در این کشور حضور دارند، اما به طور مکرر شاهد تنش‌ها و درگیری‌های گسترده در افغانستان هستیم.

با توجه به اوضاع کنونی افغانستان و ادامه ناامنی‌ها،‌ برای بررسی موشکافانه‌تر اوضاع امنیتی در ولایت‌های مختلف این کشور، آگاهی از موقعیت نیروهای امنیتی، رصد گروه‌های مخالف دولت و جایگاه آنها در ناامنی‌های بوجود آمده، نقش عوامل مختلف در شکل‌گیری وضعیت کنونی، سایت افغانستان خبرگزاری فارس در نظر دارد با مقامات مختلف در این ولایت‌ها، سلسله گفت‌وگوهایی را با عنوان «بررسی تحولات امنیتی افغانستان» انجام دهد تا تحلیلی واقعی از اوضاع امنیتی این ولایت‌ها داشته و به انتشار اخبار موثق در این زمینه همت گمارد و مخاطبان خود را آگاه سازد.

این گفت‌وگوها با اعضای پارلمان، مجلس سنا و یا اعضای تأثیرگذار شورای ولایتی انجام شده و مسائل مهم امنیتی ولایت‌ها بررسی خواهد شد.

وضعیت امنیتی ولایت‌های «ارزگان»، «بادغیس»، «بامیان»، «بدخشان»، «بغلان»، «بلخ»، «پروان»، «پکتیا»، «پکتیکا»، «تخار»، «جوزجان»، «خوست»، «زابل»، «دایکندی»، «سرپل»، «سمنگان»، «غزنی»، «غور» و «فاریاب» تاکنون مورد ارزیابی قرار گرفته و اینک به بررسی وضعیت امنیتی ولایت «فراه» می‌پردازیم.

فاریاب از جمله ولایت‌های جنوب غربی افغانستان بوده و در بین ولایت‌های «نیمروز»، «هلمند»، «غور»، «هرات» و کشور ایران قرار داشته و دارای ۱۰ شهرستان «پشت رود»، «خاک سفید»، «بالا بلوک»، «پرچمن»، «گلستان»، «بگواه»، «لاش جوین»، «شیب کوه»، «پشت کوه» و «انار دره» با مرکزیت شهر «فراه» است.

 ساکنان این ولایت اقوام «پشتون»، «تاجیک»، «بلوچ»، «سادات»، «براهوی» و «ایماق» بوده و به زبان‌های پشتو، فارسی و بلوچی صحبت می‌کنند.

ولایت فاریاب که یکی از ولایت‌های سرحدی افغانستان بوده، دارای کوه‌های سربه فلک کشیده و دشت‌های هموار است که در ۴۹ هزار کیلومتر مربع مساحت خود حدود یک میلیون نفر را در خود جا داده است.

در یک ماه ۱۰۰ سرباز در فراه از بین رفتند

«خیرمحمد نورزی» معاون شورای ولایتی فراه در مورد وضعیت امنیتی این ولایت گفت: در جریان ماه‌های اخیر وضعیت امنیتی فراه رو به وخامت گذاشته است.

وی افزود: تنها در یک ماه اخیر حدود ۱۰۰ سرباز پلیس و ارتش در جریان نبرد با شبه‌نظامیان جان‌های خود را در شهرستان‌های مختلف «مانند پشت رود»، «بگواه» و نزدیکی مرکز ولایت از دست داده‌اند.

نورزی با تأکید بر اینکه طالبان بر هر پاسگاه حملات گروهی انجام می‌دهند، تصریح کرد: در جریان شب‌های گذشته طالبان در حمله گروهی به یک پاسگاه در شهرستان پشت رود ۱۶ سرباز پلیس را از بین بردند.

طالبان اکثر مناطق ۳ شهرستان را اداره می‌کنند

معاون شورای ولایتی فراه با بیان اینکه در شهرستان‌های «بگواه»، «گلستان» و «خاک سفید» نیروهای دولتی حضور نداشته و اکثر مناطق آن را طالبان کنترل می‌کنند، گفت: دولت تنها راه‌ها و مرکز شهرستان‌های ولایت فراه را در کنترل خود دارد.

وی همچنین با اظهار نگرانی از وضعیت امنیتی شهرستان «پشتونکوت» ولایت فراه، گفت: در ۲۰۰ متری مرکز این شهرستان طالبان به صورت گسترده حضور دارد.

خیرمحمد نورزی با بیان اینکه ولایت فراه مرکزیت حوزه جنوب غرب طالبان است، گفت: آمار زیاد شبه‌نظامیان در این ولایت مستقر بوده و در برخی موارد حتی سربازان کمکی به سایر ولایت‌ها می‌فرستند.

این نماینده مردم فراه در شورای ولایتی با تأکید بر اینکه آمار تخمینی هم از شبه‌نظامیان مستقر در این ولایت نمی‌تواند ارائه کند، در مورد حضور و عدم حضور داعش در این ولایت، گفت: در جریان سال گذشته زمزمه‌های حضور داعش وجود داشت.

خارجی‌ها جنگ فراه را مدیریت می‌کنند

وی افزود: پس از آنکه افراد داعش در برخی ولایت‌ها شکست خوردند، این زمزمه‌ها هم پایان یافت و از آن زمان تاکنون گزارشی از حضور داعش در فراه وجود ندارد.

نورزی در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه برخی شبه‌نظامیان کشورهای خارجی نیز در بین طالبان هرازگاهی حضور می‌یابند، گفت: این خارجی‌ها بیشتر رهبریت و سازمان‌دهی نبردها را به عهده دارند.

وی خاطر نشان کرد: این خارجی‌ها در میدان جنگ حضور نیافته و تنها از پشت سنگرها جنگ را رهبری و مدیریت می‌کنند.

معاون شورای ولایتی فراه در ادامه سخنان خود در مورد وضعیت نیروهای دولتی مستقر در فراه، گفت: سربازان ارتش در این ولایت به تسلیحات سنگینی مجهز هستند.

علت اصلی جنگ فراه حمایت خارجی از طالبان است

وی با تأکید بر اینکه نیروی بیشتر به فراه باید اعزام شود، گفت: اکنون تنها در زمان‌های جنگ نیروهای کمکی از ولایت هرات به این ولایت اعزام می‌شود.

خیرمحمد نورزی با اشاره به تجهیز تروریست‌های مستقر در فراه از سوی خارجی‌ها و تسلیح نیروهای دولتی از سوی کابل، گفت: هر ۲ طرف جنگ تجهیزات سنگین دارند، به همین دلیل میدان نبرد در فراه گرم است.

وی همچنین افزود: اصلی‌ترین دلیل تشدید جنگ در فراه مداخله کشورهای خارجی و حمایت این کشورها از طالبان است، در غیر آن صورت شبه‌نظامیان به زودی از سوی نیروهای دولتی نابود می‌شد.

نورزی در بخش پایانی سخنان خود دخالت کشورهای خارجی را مهم‌ترین نقطه ضعف نیروهای دولتی دانست و گفت: همکاری گسترده مردم با نیروهای دولتی در فراه مهم‌ترین نقطه قوت سربازان ارتش و پلیس به شمار می‌رود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان