شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » انتقاد تند عطا محمد نور از انحصارگرایی قدرت در ارگ

عطا محمد نور، والی بلخ و عضو شورای ائتلاف نجات برای افغانستان بار دیگر حکومت وحدت ملی را به باد انتقاد گرفت و ارگ ریاست‌جمهوری را به انحصارگرایی قدرت و دیکتاتوری متهم کرد.
آقای نور که پس از بازگشت از ترکیه امروز (یکشنبه، ۲۵سرطان) در شهر مزارشریف صحبت می‌کرد، تاکید ورزید که حکومت وحدت ملی هیچ برنامه‌ی مشخصی برای بهبود اوضاع در کشور ندارد.
او افزود که نبود امنیت، انحصار گرایی قدرت، بی‌برنامه‌گی حکومت، فرار سرمایه‌ها و مدیریت استبدادی در اداره‌های دولتی از مشکل‌های اساسی حکومت وحدت ملی است .
آقای نور از نبود برنامه‌های منظم نهادهای استخباراتی و امنیتی انتقاد کرد و گفت که در این نهادها افراد وطن دوست و صادق گماشته نشده، بلکه کسانی استخدام شده‌اند که «دزد، وطن فروش و خائین» استند که از قراردادها و معاش سربازان دزدی می‌کنند.
والی بلخ به صورت تلویحی رییس‌جمهور و مشاوران ارشد او را افراد بی‌هویت خواند و گفت که مردم افغانستان از وضعیت کنونی به تنگ آمده است و اگر برای نجات این کشور دست به کار نشوند، هیچ کس به داد مردم نمی‌رسد.
وی گفت: «از این وضعیتی که جاری است در کشور، از این مصیبتی که آتش می بارد سر ملت ما؛ اگر من دست به کار نشوم، تو دست به کار نشوی، همه یک جا تصمیم برای نجات وطن نگیریم پس چه کسی می‌تواند این وطن را نجات بدهد؟ کی به ‌داد این ملت می‌رسد؟ آیا آن‌های که مسئول دزدی‌های میلیون‌ها دالر استند و یا کسانی‌که با سه و چهار نفر می‌‎خواهند کل افغانستان را اداره بکنند؟ آن‌هایی که هویت شان هم درست معلوم نیست؟ این بسیار مشکل است؛ نیاز است که ما انسجام داشته باشیم، با یک برنامه‌ی خوب پیش برویم.»
آقای نور خواستار شفافیت در قراردادها شد و گفت که در وضعیت فعلی هیچ یک از مقام‌های حکومتی به جز افراد خاص رییس‌جمهور صلاحیت اداری ندارند.
نور در واکنش به سخنان اخیر رییس‌جمهورغنی که گفته بود کسانی‌که در پی اصلاح نظام استند، مثل او بیایند در قدم نخست دارایی‌های شان را ثبت کنند گفت: «علیه‌ی ائتلاف گفتند که ما دارایی‌های خود را ثبت کردیم، بیایند دارایی های خود را ثبت کنند؛ این چه ارزش دارد هرگاه قراردادهای میلیون‌ها دالری در اختیار ما بود، باز ما آن وقت دارایی خود را ثبت می کنیم. هرگاه پول بانک‌ها و خارجی‌ها در اختیار ما بود، باز آن وقت دارایی خود را ثبت می کنیم. ثبت کردن دارایی مهم نیست، شفافیت قراردادهای ده‌ها میلیون دالر، پروژه‌های که صدها میلیون دالر در آن ته و بالا می‌شود، شفافیت این مهم است.»
وی تاکید کرد که حکومت وحدت ملی وعده‌های زیاد برای بهبود وضعیت زندگی مردم داده است، که هیچ‌کدام آن تاکنون عملی نشده و اکنون این حکومت توانایی عملی شدن آن را ندارد؛ زیرا به باور وی از عمر حکومت ۱سال و ۶ماه دیگر باقی مانده است.
این عضو ائتلاف جدید می‌گوید؛ پس از آن که امنیت روز به روز وخیم شد، گروه داعش ظهور کرد، حضور آن گروه در کشور گسترش یافت، «استبداد و دیکتاتوری اداری» به اوج خود رسید و سخنان جریان‌های سیاسی هم از سوی آقای غنی شنیده نشد، آنان مجبور شدند که ائتلاف را شکل بدهند.
آقای نور هرچند نامی از اشخاص و افراد نبرد، اما گفت که در حال حاضر افغانستان توسط چهار نفر مشخص اداره می‌شود.
وی بیان داشت: «وزیران صلاحیت ندارند، رییسان صلاحیت ندارند، استبداد اداری وجود دارد، کشور توسط سه و چهار نفر مشخص اداره می‌شود، این‌ها قدرت را قبض کرده، اشغال کرده، ما با این وضعیت که عدالت اجتماعی و سیاسی رعایت نمی‌شود، من همیالی که والی استم، اگر صلاحیت‌های سیاسی نسبی من نباشد، پایگاه اجتماعی‌ام نباشد، من هیچ صلاحیت ندارم که اینجا کار کنم.»
نور با اشاره به مذاکرات‌اش با رییس‌جمهور غنی گفت که پس از آن که وی به این نتیجه رسید که عبدالله عبدالله و اعضای تیمش توانایی کار را ندارد، وارد گفت‌وگو با رییس‌جمهور شد، اما این گفت‌وگوها موثر واقع نشد.
وی در اشاره به هدف قرار گرفتن مراسم خاکسپاری سالم ایزد یار، یکی از تظاهرات کنندگان در ماه رمضان که همه سران حزب جمعیت در آن حضور داشتند، گفت که حمله‌ی انتحاری در آن روز سازمان‌دهی شده بود.
هرچند وی از شخص یا گروهی نام نبرد اما گفت: «در جریان شب تا صبح چهار انتحاری از کجا شد، که سالم ایزد یار شهید می‌شود در خلال چند ساعت از پاکستان می رسید؟ نه! از خوست و جلال آباد می‌رسد؟ نه! این سازماندهی‌شده بود، در مهمان‌خانه‌ها تیار بود که آورده شد تا همه سران جمعیت را نابود کند.»
والی بلخ در بخش دیگر از سخنانش در مورد پرونده‌ی جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری نیز اشاره کرد و گفت که این پرونده را سیاسی ساختند.
آقای نور تاکید کرد که کشورهای خارجی نباید در دعوای حقوقی مداخله کنند و حق مداخله را نیز ندارند.
وی ائتلاف جدید که میان حزب جمعیت، جنبش ملی و حزب وحدت ایجاد شده است را برای اصلاح نظام خواند و گفت که آنان در پی سقوط نظام نیستند زیرا آن‌ها ستون این نظام را تشکیل می‌دهند.
آقای نور از جامعه‎جهانی نیز خواست که در امور افغانستان مداخله نکند.
وی از کشوری مشخصی نام نبرد اما گفت: «ما از شرکای بین‌المللی خود می‌خواهیم در امور ما اضافه از حد که برای ما کمک می‌کنند و مشورت می‌دهند، از آن عدول نکنند. بگذارند که خود افغان‌ها توانایی خود را به خرچ بدهند و علیه ائتلاف ما هم دانه‌چینی نکنند. این ائتلاف افراد نیست، ائتلاف ملت‌ها است. ما از بچه ترسانی‌ها هم نمی ترسیم، ما حکومت را اصلاح می‌کنیم.»
این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که اوضاع سیاسی در کشور بیش از هر زمانی دیگر به تیره‌گی گرائیده است.
امروز یک جریان سیاسی دیگر زیر نام «محور مردم» با حضور مقام‌های حکومت پیشین نیز اعلام حضور کرده است.
در همین حال انستیتوت صلح امریکا در گزارشی از تنش‌های روزافزون سیاسی در افغانستان هشدار داده است.
الگس ثیر و سکات واردن، نویسندگان این گزارش گفته‌اند که ۱۶ سال پس از سرنگونی رژیم طالبان، افغانستان هنوز با انبوهی از آزمون‌های جدی امنیتی، اقتصادی و سیاسی دست به گریبان مانده است.
در این گزارش به ویژه از تشدید ناملایمات سیاسی میان رهبران، گروه‌ها و زورمندان در افغانستان هشدار داده شده است، که به باور نویسندگان آن، می تواند عواقب فلج کننده ببار آورد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان