شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » اگر اشرف غنی انتخاب شود ‘ریاست اجرایی حذف خواهد شد’

یک منبع نزدیک به ریاست جمهوری افغانستان به بی‌بی‌سی گفت که “تکت” (تیم) انتخاباتی محمد اشرف غنی (رئیس جمهور کنونی افغانستان) برای انتخابات آتی، شامل دو معاون و یک نماینده از سایر اقوام افغانستان، تکمیل شده است. به گفته این منبع در تیم تعیین شده، پست ریاست اجرایی منحل می‌شود.

با تکمیل تیم انتخاباتی محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان برای انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو در واقع، به معنای پایان مذاکرات و رای‌زنی‌های روزهای اخیر تکت آقای غنی است.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان قرار است در ۲۹ ماه سرطان/تیر سال آینده برگزار شود.

آقای غنی هنوز به صورت رسمی اعلام نکرده که در این تکت انتخاباتی چه کسانی شامل هستند. او پیش از این اعلام کرده بود که محمد سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان بار دیگر در این پست در انتخابات آینده او را همراهی خواهد کرد.

به اساس قانون اساسی افغانستان نامزد ریاست جمهوری افغانستان دو معاون دارد که همزمان در یک تکت انتخاباتی باید معرفی و ثبت نام شوند.

در دور قبلی انتخابات نیز آقای غنی در تیم انتخاباتی خود عبدالرشید دوستم از قوم ازبک را به عنوان معاون اول و سرور دانش را از قوم هزاره به عنوان معاون دوم خود تعیین کرده بود او در جریان مبارزات انتخابات احمد ضیا مسعود از قوم تاجیک را به عنوان نماینده فوق العاده در اصلاحات اداری با خود داشت.

اگرچه روابط آقای غنی و آقای مسعود بعدها تیره شد و رئیس جمهوری تقریبا دو سال پیش او را از پستش برکنار کرد.

پست ریاست اجرائیهحذف می‌شود

در قانون اساسی افغانستان هیچ پستی زیر نام “ریاست اجرائیه” در ساختار حکومت افغانستان وجود ندارد اما ادعای تقلب‌های گسترده در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ سبب شد سرانجام با پادرمیانی جان کری، وزیر خارجه آنزمان آمریکا، آقای غنی به عنوان رئیس جمهوری و آقای عبدالله عبدالله رقیب او به عنوان رئیس اجرایی تعیین شوند.

به اساس توافقنامه حکومت وحدت ملی که در نتیجه این انتخابات ایجاد شد، قرار بود لویه جرگه برگزار شود و جایگاه ریاست اجرائیه در قانون اساسی مشخص گردد اما تاکنون که پایان دوره این حکومت بسیار نزدیک است، در راستای عملی‌سازی این توافق گامی برداشته نشده است.

ثبت نام نامزدان در این انتخابات از اول ماه جدی/دی آغاز شده است. تاکنون پنج نفر برای شرکت در این انتخابات به گونه رسمی ثبت نام کردند. تا پایان تاریخ ثبت نام پنج روز باقی مانده و هنوز شمار زیادی از احزاب مطرح در افغانستان تیم‌های انتخاباتی‌شان را اعلام نکرده‌اند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان