شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » ایران در سخت‌ترین شرایط حامی افغانستان بوده است

۲۲ دلو/بهمن مصادف با روز پیروزی انقلاب اسلامی ایران تحت رهبری و مدیریت مدبرانه حضرت امام خمینی (ره) است، روزی که ملت ایران شاهد تحول بزرگ و ماندگار بود.

دلائلی زیادی دست‌ به دست هم داده بود تا به برپایی انقلاب اسلامی کمک کند، به همین ترتیب عوامل زیادی نیز وجود داشت که انقلاب اسلامی در ایران به پیروزی رسید.

خبرنگار سایت، برای بررسی دلائل ایجاد انقلاب و عوامل پیروزی آن و روابط ایران و افغانستان پس از پیروزی انقلاب اسلامی با «محمدمختار مفلح» مشاور ارشد ریاست اجرائیه گفت‌وگویی انجام داده که در ادامه مشروح آنرا خواهید خواند.

مفلح دلائل پیروزی انقلاب اسلامی ایران را وحیانی و مردمی بودن آن دانست و گفت: این ۲ دلیل سبب شد که انقلاب ایران پایدار بماند، ضمن اینکه درایت و رهبری امام خمینی در این انقلاب کارساز واقع شد، زیرا امام نیز معتقد به وحیانی و مردمی بودن این انقلاب اهتمام داشت.

وی تصریح کرد: دست‌کم انقلاب ایران به تمام ملل جهان فهماند که هر حرکتی که بر کسب رضای خدا و با اتحاد و برادری تحت یک پرچم واحد باشد، پیروز و ماندگار می‌ماند.

مشاور ارشد عبدالله عبدالله در خصوص پیام پیروزی انقلاب اسلامی ایران، گفت: نخست باید گفت که پیام انقلاب اسلامی ایران برای تمام جهانیان است، و دوم اکنون شامل ملت‌هایی می‌شود که از ثبات سیاسی و نبود استقلال رنج برده و با مشکلات ناشی از آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: نبود ثبات سیاسی و استقلال راهی به سمت بی‌راهه کشاندن شدن کشورها و ملت‌ها است که بارزترین نمونه آن افغانستان است، از زمانیکه پای کشورهای خارجی به کشور ما باز شد، با مشکلات متعدد و سختی‌های زیاد روبه‌رو شدیم.

این فرمانده جهادی افغانستان توضیح داد: از زمان اشغال افغانستان توسط نظامیان شوروی تاکنون افغانستانی‌ها روز خوبی نداشته‌اند که دلیل آن نیز وابستگی کشورمان به مسکو بوده است.

محمدمختار مفلح افزود: اکنون که آمریکا به کشورمان لشکرکشی کرده علاوه بر تکرار رنج‌های گذشته ما، مشکلات زیادی از ناحیه حضور این سربازان بوجود آمده که روز و روزگار را برای مردم ما تلخ و سخت کرده است.

وی تصریح کرد: ناامنی و کشتار جمعی شهروندان ما همه روزه در گوشه و کنار کشور، همه بیانگر بی‌ثباتی ناشی از حضور غربی‌ها است، زیرا افغانستانی‌ها اکنون قربانیان فروش تسلیحات غربی و رقابت واشنگتن با کشورهای شرقی شده‌اند.

رهبر حزب نهضت اسلامی افغانستان در خصوص نقش امام خمینی در پیروزی انقلاب اسلامی ایران، افزود: امام خمینی روحیه بیگانه‌ستیزی و استقلال‌طلبی را همزمان با برپایی انقلاب اسلامی در افکار مردم زنده کرد و یکی دیگر از ویژگی‌های منحصر به فرد امام این بود که هر چه می‌گفت آن را در عمل اجرایی می‌کرد.

وی توضیح داد: این ویژگی‌های امام بود که تمام ملت ایران از وی استقبال کرد و اقدام به نابودی نظام شاهنشاهی ایران کردند، در غیر آن صورت شاید امام پشتیبانی و حمایت مردم را در راستای راه‌اندازی این انقلاب نمی‌توانست به دست بیاورد.

مفلح تأکید کرد: روحیه بیگانه‌ستیزی و استقلال‌طلبی امام به حدی بود که تمام آزادی‌خواهان ایران را در کمترین فرصت زمانی گرد هم آورد و برای رسیدن به هدفشان که آزادی ایران از یوغ استکبار بود، رهنمود کرد.

وی خاطر نشان کرد: رهبری و مدیریت انقلاب از سوی امام خمینی طوری بود که انقلابی‌هایی که تجهیزات نظامی و سرباز آموزش‌ دیده نداشتند در برابر نظامی که تمام کشورهای غرب از آن حمایت می‌کردند، پیروز کرد.

مشاور ارشد عبدالله در مورد اینکه انقلاب ایران چه پیامدی به افغانستان داشت، گفت: پیروزی انقلاب اسلامی ایران همزمان با آغاز شکل‌گیری جهاد افغانستان بود، این ۲ حرکت با هم گره خورده و افغانستانی‌ها با الهام‌گیری از انقلاب اسلامی ایران، ابرقدرت آن زمان را به زانو درآورد و با افتضاح کامل از کشور خود بیرون راندند.

وی افزود: حمایت‌ها و پشتیبانی‌های امام در عرصه نظامی با مجاهدین و در دیدارهای سیاسی که با مقام‌های کشورهای قدرتمند جهان داشتند، برای درد افغانستان مرحم بود، زیرا فرموده‌های ایشان تأثیر مستقیم بر اراده و تصمیم‌های کشورهای مانند شوروی سابق داشت.

مفلح همچنین گفت: کتب آثار شهید مطهری و شهید بهشتی و همچنین اشعار حماسی ایران در سنگرها و مدارس افغانستان در زمان جهاد خونده می‌شد که بدون شک برای تمام مجاهدین ما روحیه‌بخش و نتیجه‌بخش بود.

رهبر حزب نهضت اسلامی افغانستان با اشاره به فراز و فرودهای روابط ایران و افغانستان پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران گفت: ایران در سال‌های سخت مقاومت که هیچ کشوری از ملت و مجاهدین ما حمایت نمی‌کرد، ایران برادرانه در کنار ما ایستاد و با حمایت از مجاهدین ما را به سمت آزادی و نابودی ظلم و استبداد یاری رساند.

وی خاطر نشان کرد: ایران در کنار حمایت‌های سیاسی و نظامی فراموش‌نشدنی ایران حتی دیپلمات‌های این کشور در کشور ما شهید شدند، اما از حمایت ما دست نکشید.

این همسنگر جهادی احمدشاه مسعود در ادامه سخنان خود گفت: پس از حضور نظامیان غربی ایران فعالیت‌های گسترده و موثر رسانه‌ای مانند فعالیت مثمر خبرگزاری فارس، را دارد، اما در بخش دیپلماتیک کمی‌ها و کاستی‌های وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه ایران اکنون در بخش‌های فرهنگی و بازسازی بیشتر با افغانستانی‌ها همکاری کند، از دولت ایران خواست تا سرمایه‌گذاری‌های خود را به صورت متوازن در این کشور انجام دهد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان